• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3

پلتفرم خدمات جامع همکاری اقتصادی و تجاری محلی چین و سازمان شانگهای

  • کد خبر : 5446
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
پلتفرم خدمات جامع همکاری اقتصادی و تجاری محلی چین و سازمان شانگهای
پلتفرم خدمات جامع همکاری اقتصادی و تجاری محلی چین و سازمان همکاری شانگهای (SCOCSP) ، یک پلتفرم جامع برای یکپارچه‌سازی خدمات ترخیص کالا از گمرک، تدارکات، تجارت خارجی و کلان‌داده‌ها است.

این پلتفرم با تکیه بر ساختار پلتفرم تجارت بین‌المللی “پنجره واحد” چین، از تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اسناد بین‌مرزی، بین‌سازمانی و بین‌صنعتی، به صورت کامل و در طول تمامی مراحل و فرآیندها پشتیبانی کرده و عملیات همکاری را تسهیل می‌کند. همچنین به تدریج امکان تبادل، جستجو و ردیابی اطلاعاتی مانند تجارت و تدارکات در کل منطقه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) را فراهم خواهد کرد.

علاوه بر اینها، این پلتفرم یک مرکز تبادل و به اشتراک‌گذاری داده در سطح ملی ایجاد خواهد کرد که شرکت‌های تجاری و نهادهای نظارتی دولتی کشورهای عضو شانگهای را به هم متصل کرده و به یک حلقه ارتباطی مهم برای تجارت بین کشورهای عضو SCO تبدیل می‌شود، توسعه منطقه نمایشگاهی اقتصادی و تجاری چین و سازمان همکاری شانگهای را در راستای آسان‌سازی، هوش مصنوعی و بین‌المللی کردن ارتقاء می‌دهد، راه حلی یکپارچه برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین شرکت‌ها در چین و کشورهای عضو SCO ارائه می‌دهد و یک چرخه کامل از خدمات جامع برای شرکت‌های بازرگانی عرضه خواهد کرد.”

مرکز خدمات یوان بین‌مرزی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

مرکز خدمات بین‌مرزی یوان سازمان همکاری شانگهای در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۳ تأسیس شد و در مرکز خدمات سازمانی پلتفرم خدمات جامع همکاری اقتصادی و تجاری SCO (که به عنوان پلتفرم خدمات جامع اقتصادی و تجاری SCO شناخته می‌شود) شروع به کار کرد و اولین تسویه‌ حساب بین‌مرزی یوانی را با موفقیت انجام داد.

مرکز خدمات بین‌مرزی یوان SCO، بر اساس پلتفرم خدمات جامع اقتصادی و تجاری SCO تأسیس شده است و اطلاعات مربوط به نیازهای اقتصادی، تجاری و مالی کشورهای عضو را جمع‌آوری می‌کند.

عمده تمرکز این مرکز بر تحقیقات و نوآوری در خدمات مرتبط با یوان برای کشورهای عضو SCO قرار دارد و به عنوان مرکزی برای انجام تحقیقات، ارائه خدمات مالی، توزیع اطلاعات و تبادل استعدادها استفاده می‌شود. همچنین ارائه دهنده خدماتی یکپارچه اعم از تامین مالی تخصصی یوانی، تسویه حساب بین‌المللی، مدیریت نقدینگی، مدیریت دارایی، و خدمات تسویه‌ حساب یوانی است.

هدف از تاسیس این مرکز، فراهم کردن کانال‌های تسویه حساب آسان‌تر برای تجارت و سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو SCO و بهبود تسهیلات تجاری است.

در حال حاضر، مرکز خدمات بین‌مرزی یوان SCO با برخی نهادهای مالی چین مانند بانک صنعت و تجارت چین (ICBC) شعبه چینگدائو و بانک مرکزی چین، شعبه چینگدائو همکاری کرده است.

بانک صنعت و تجارت چین، در ۱۰ کشور مراکز تسویه یوان بین‌مرزی تاسیس کرده و از طریق سیستم پرداخت آنلاین تسویه‌حساب مرزی خود، به راه‌اندازی یک کانال و شبکه تسویه حساب مالی اقدام کرده است.

به گفته سان وی، معاون مدیر کل شعبه چینگدائو بانک صنعت و تجارت چین، این بانک- با تکیه بر مرکز خدمات بین‌مرزی یوانی SCO- فعالانه اجرای سیاست‌های یوان بین‌مرزی در زمینه‌های تجارت و تسویه حساب بین‌مرزی میان کشورهایی که در امتداد ابتکار «کمربند و جاده» قرار دارند را ارتقا می‌بخشد.

در همان روز، شرکت تجارت الکترونیک بین‌مرزی چینگدائو اوشونهانگ، واقع در منطقه نمایشگاهی SCO، اولین پرداخت یوانی بین‌مرزی تجارت خارجی خود را از طریق مرکز خدمات بین‌مرزی یوانی SCO انجام داد. یوآن یوپینگ، حسابدار شرکت مذکور می‌گوید: «ما از خدمات تسویه بین‌مرزی یوانی، برای پرداخت ۱۷ میلیون یوان واردات سبوس گندم از قزاقستان استفاده کردیم. این تراکنش بسیار راحت انجام پذیرفت و انتظار داریم ظرف سه روز، پرداخت وجه به طرف مقابل را تکمیل کنیم.»

خدمات تسویه‌ حساب بین‌مرزی یوانی، تفاوت‌های نرخ تبادل ارز را از بین می‌برند و هزینه‌های تسویه حساب بین‌المللی و ریسک نرخ ارز را کاهش می‌دهند و به این ترتیب به کاهش هزینه‌های تولید و عملیات کمک می‌کند. با برخورداری از چنین مزایایی، انتظار می‌رود حجم تسویه حساب بین‌مرزی یوانی این شرکت برای سال ۲۰۲۳ فراتر از ۳۰۰ میلیون یوان باشد.

چنین به نظر می‌رسد که مرکز خدمات بین‌مرزی یوانی SCO با همکاری نهادهای مربوطه، برای ساده‌سازی بیشتر روند تسویه حساب‌های بین‌مرزی یوانی، فهرستی از شرکت‌های ذی‌صلاح در منطقه نمایشگاهی SCO را تهیه کرده است.

شرکت‌های موجود در این فهرست، می‌توانند مستقیماً با اسناد الکترونیکی مربوطه، تسویه حساب‌های یوانی بین‌مرزی خود را انجام دهند. در حال حاضر، فرآیند بین‌المللی شدن یوان بسیار پرشتاب و قوی پیش می‌رود.

در سه فصل نخست سال ۲۰۲۲، حجم تجارت بین‌مرزی یوان چینگدائو با کشورهای عضو SCO به ۱۲٫۴۵ میلیارد یوان رسید که ۲۸٫۹ درصد از ورودی و خروجی‌های بین‌مرزی به ارزهای داخلی و خارجی کشورهای عضو SCO اختصاص داشته است.

لین چانگهوا، معاون کمیته مدیریت منطقه نمایشگاهی SCO، اعلام کرده است که این منطقه، ایجاد مرکز خدمات یوان بین‌مرزی SCO را به چشم فرصتی می‌نگرد که از مزایایی چون نوآوری بیشتر در ارائه خدمات یوان بین‌مرزی، کمک به شرکت‌ها در کاهش هزینه‌های تسویه حساب، بهبود نرخ تسویه، شتاب‌بخشی به ساختار پرداخت و تسویه بین‌‌مرزی یوانی، افزایش دامنه و عمق استفاده از یوان در معاملات بین‌‌المللی، ترویج بین‌المللی‌سازی یوان، ارائه خدمات جامع مالی به کشورهای عضو SCO و کشورهایی که در امتداد برنامه «کمربند و جاده» هستند، و نیز سرعت بخشیدن به ساخت یک پلتفرم بین‌المللی جدید برای همکاری در راستای برنامه «کمربند و جاده» برخوردار است.

منبع: scocsp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5446

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.