• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

پشتیبانی جیلی از خودروهایش با ارسال ماهواره به مدار زمین

  • کد خبر : 6505
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
پشتیبانی جیلی از خودروهایش با ارسال ماهواره به مدار زمین
یک موشک چینی گروهی از ماهواره‌های ارتباطی تولید شده توسط یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان این کشور را پرتاب کرد و تلاش‌های این کشور برای رسیدن به مدار پایین زمین، منطقه‌ای که تحت تسلط اسپیس‌ایکس ایلان ماسک است، را افزایش داد.

شبکه تلویزیونی دولتی CCTV گزارش داد که ۱۱ ماهواره ساخته شده توسط Geespace، زیرمجموعه هولدینگ جیلی، چندی پیش بر روی یک موشک Long March CZ-2C از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در استان سیچوان پرتاب شدند. این دومین پرتاب Geespace است، پرتاب قبلی مربوط به اواسط سال ۲۰۲۲ بود که در آن ۹ ماهواره به مدار زمین فرستاده شد.

شرکتGeespace  می‌خواهد شبکه‌ای از ماهواره‌ها را در حدود ۶۰۰ کیلومتری (۳۷۳ مایلی) بالای زمین مستقر کند که می‌توانند روزی به ماشین‌های بدون راننده متصل شده و از وسایل نقلیه جیلی پشتیبانی کنند. این شرکت همچنین امیدوار است که بتواند خدماتی برای لوازم‌های الکترونیکی مصرفی دیگر نیز ارائه دهد. با داغ شدن رقابت در بازار خودروی چین و بهبود زیرساخت‌های فضایی، ارتباطات ماهواره‌ای به یکی دیگر از امکانات مهم برای مصرف کنندگان تبدیل خواهد شد.

تونی وانگ، مدیر اجرایی Geespace در مصاحبه‌ای گفت: در حال حاضر، من ممکن است عملکرد ماهواره‌ای داشته باشم و شما نداشته باشید. اما در آینده، همه و همچنین هر خودرویی به این ویژگی مجهز خواهند شد. وی به دو گوشی هوشمند در سری Mate شرکت هوآوی اشاره کرد که از شماره گیری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند و همچنین به سیستم ناوبری ماهواره‌ای بیدو متصل می‌شوند.

ارتباطات ماهواره‌ای Geespace اکنون در چندین خودروی الکتریکی جیلی از جمله Zeekr 001 FR و ۰۰۷ و Galaxy E8 در دسترس است.

چین گام‌های بزرگی در توسعه برنامه فضایی خود، از جمله فرود بر روی مریخ و ماه برداشته است، و برنامه‌هایی برای «استقرار سریع» یک صورت فلکی «عظیم» در مدار پایین زمین دارد. شرکت تابعه جیلی یکی از تنها شرکت‌های بخش خصوصی است که ماهواره‌هایش را در مدار پایین زمین مستقر کرده است. اسپیس ایکس آمریکا بیش از ۵۳۰۰ ماهواره را در مدار پایین زمین مستقر کرده و هر ماه ده‌ها ماهواره دیگر را پرتاب می‌کند.

شرکت Geespace امیدوار است بتواند به هدف خود برای تکمیل فاز اول یعنی استقرار ۷۲ ماهواره تا سال آینده دست یابد. وانگ در این باره گفت: برای ایجاد این صورت فلکی ماهواره‌ای، ما نیاز به راه‌اندازی شبکه، زیرساخت‌هایی روی زمین و همچنین تجاری‌سازی خدمات ابری داریم و این فشار کار زیادی را می‌طلبد.

لی شوفو بنیانگذار و رئیس گروه جیلی تقریباً ۱۰ درصد از سهام گروه مرسدس بنز AG را در اختیار دارد و جیلی سهامی در سایر خودروسازان خارجی مانند ولو و لوتوس را در اختیار دارد. لی همچنین نام چینی Geespace را برای شرکت فعال در امور فضایی انتخاب کرده که به معنای مسیری در زمان و فضا است.

وانگ در این باره می‌گوید: جیلی سومین صادرکننده بزرگ خودرو چین در سال گذشته بود و تنها پس از SAIC  Motor Corp  و چری قرار دارد. به گفته وی شرکت Geespace نیز قصد دارد روزی خدمات خود را در سطح جهانی ارائه دهد.

در سال ۲۰۲۱،Geespace  ساخت کارخانه‌ای را در شهر Taizhou در شرق چین به پایان رساند که قادر به تولید ۵۰۰ ماهواره در سال است. وانگ می‌گوید که این شرکت ده‌ها عدد از این ماهواره‌ها را به استارت‌آپ‌های چینی، دانشگاه‌ها و دیگر افراد مرتبط با فضا فروخته است.

مرحله بعدی رقابت در بخش خودروهای الکتریکی، خودرانی و سرویس اینترنت اشیا است. زیرساخت‌های مخابراتی نیز از ۵G به ۶G در حال حرکت است و یکی از ویژگی‌های کلیدی آن استفاده گسترده از ارتباطات ماهواره‌ای و شبکه ناوبری است. کارشناسان معتقدند که تقاضا و گستره این بازار خیلی زود به نقطه عطف خواهد رسید.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6505

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.