• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

پروژه چین برای ایجاد قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی

  • کد خبر : 4329
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۴
پروژه چین برای ایجاد قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی
شرکت فناوری رد دیت مستقر در هنگ کنگ، معمار فنی شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین (BSN) ابتکار جدیدی راه اندازی کرده که هدف آن ایجاد قابلیت همکاری ارزهای دیجیتالی پایدار و ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs)  به منظور تسهیل ارتباط متقابل و پرداخت‌های مرزی است.

رد دیت از راه اندازی پروژه جدید به نام شبکه جهانی پرداخت دیجیتال (UDPN) در مجمع جهانی اقتصاد در داووس خبر داد. هدف این است که به شرکت‌های کشورهای مختلف اجازه داده شود که با ارزهای دیجیتالی تنظیم‌شده متفاوت مبادله و تسویه حساب کنند.

همانطور که شبکه سوئیفت استاندارد مشترک اصلی را برای پیام رسانی بین مؤسسات مالی در سیستم‌های تسویه حساب‌های مختلف ایجاد کرد، UDPN نیز همان هدف را برای نسل نوظهور ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها انجام می‌دهد.

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان (SWIFT) پرکاربردترین سیستم برای انتقال وجوه بین بانک‌ها در سراسر جهان است.

به گفته رد دیت، تعدادی از بانک‌های جهانی به دنبال بررسی چالش‌های ارزهای دیجیتال در تجارت روزانه، بانکداری و سناریوهای پرداخت هستند.

رد دیت اسامی این بانک‌ها را اعلام نکرده اما نمایندگانی از بانک‌های بین‌المللی از جمله دویچه بانک، شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای (HSBC)، استاندارد چارترد و بانک آسیای شرقی در یک میزگرد با رد دیت شرکت داشتند.

یکی از نکات مهم این است که چگونه دو بانک تجاری با استفاده از زیرساخت UDPN می‌توانند یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مبتنی بر توکن را مدیریت، صادر و به گردش درآورند.

اما تاکنون هیچ اشاره‌ای به ارز دیجیتال خود چین، یوان دیجیتال نشده است. از آنجایی که چین آزمایشات را در چندین شهر در سراسر کشور گسترش داده است، یوان دیجیتال به پرمصرف ترین ارز دیجیتال در یک اقتصاد بزرگ تبدیل شده است.

با این حال، پکن نسبت به هرگونه حرکتی که می‌تواند به فرار سرمایه کمک کند، محتاط است. دولت ارزهای دیجیتال را که شامل استیبل کوین‌ها می‌شود، تهدیدی برای ثبات مالی می‌داند و استفاده از آنها را ممنوع کرده است.

با این حال، چین همچنین به دنبال استقلال بیشتر از شبکه سوئیفت بوده و سیستم پرداخت بین‌بانکی رقیب خود (CIPS) را در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد. بخشی از نگرانی در مورد سوئیفت این است که می‌تواند به عنوان اهرم فشاری برای دولت‌های غربی عمل کند، مانند مورد روسیه که پس از حمله به اوکراین از این شبکه جدا شد.

طی چند سال گذشته، پکن از توسعه فناوری بلاک‌چین حمایت کرده است، اما پذیرش آن کند بوده است. یوان دیجیتال روی یک بلاک‌چین مدیریت نمی‌شود و مشخص نیست که این فناوری نقشی در توزیع آن ایفا می‌کند.

BSN به طور رسمی در سال ۲۰۲۰ توسط رد دیت، غول ارتباطی دولتی چین موبایل، اتحادیه خدمات پاکسازی بانکی و مرکز اطلاعات دولتی، یک اتاق فکر دولت تحت کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی راه اندازی شد.

هدف اصلی آن تشویق به پذیرش بلاک چین در سیستم‌های فناوری اطلاعات سازمانی بدون دخالت ارزهای دیجیتال است. مدیران رد دیت، قبلا مخالفت شدید خود را با ارزهای دیجیتال ابراز کرده و آنها را “بزرگترین ترفند پانزی (عملیات سرمایه گذاری کلاه بردارانه) در تاریخ بشر” نامیده‌اند.

این شرکت یک سرویس زیرساخت بلاک چین به نام BSN-Distributed Digital Certificate (BSN-DDC) را در چین اجرا می‌کند که به شرکت‌ها امکان می‌دهد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را بدون اتکا به ارزهای رمزنگاری شده بر روی نسخه‌های تطبیقی شده از بلاک چین‌های عمومی ضرب کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4329

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.