• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

پروژه بزرگ چین برای افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در صحرای گوبی

  • کد خبر : 5470
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
پروژه بزرگ چین برای افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در صحرای گوبی
به گفته اداره ملی انرژی (NEA)، یک پروژه برقی در شمال غربی چین آغاز شده که می تواند به طور قابل توجهی تولید انرژی تجدیدپذیر را در صحرای گبی و فلات تبت افزایش دهد.

ساخت و ساز بزرگترین نیروگاه ذخیره سازی منطقه در استان چینگهای به تازگی آغاز شده، یک پروژه برق آبی که انتظار می‌رود پس از راه اندازی و بهروه‌وری، حداکثر ظرفیت نصب شده ۲٫۸ گیگاوات (GW) داشته باشد.

این ایستگاه دارای دو مخزن خواهد بود و مانند یک باتری غول پیکر عمل می‌کند، آب را از یک مخزن بالاتر برای تولید برق در زمانی که تقاضا زیاد است آزاد می‌کند و با استفاده از منابع تجدید پذیر دیگر در صورت کم بودن تقاضا، آب را دوباره پمپاژ می‌کند.

این پروژه در شهرستان گوینان در شرق چینگهای واقع شده و از مخزن لاکسیوا در رودخانه زرد به عنوان مخزن پایینی خود استفاده خواهد کرد.

نیروگاه چینگهای وارانگ (Warang) توسط یک شرکت برق دولتی، اداره خواهد شد و بخشی از یک سری پروژه در این استان با هدف بهبود قابلیت شبکه برق است.

چینگهای دارای بالاترین ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر در بین استان‌های چین است. شبکه برق این کشور ۲۸ درصد از انرژی آبی تشکیل شده است در حالی که انرژی ترکیبی خورشیدی و بادی ۶۳ درصد است. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این استان از ۱۰۰ گیگاوات برق بادی و خورشیدی، سه و نیم برابر ظرفیت نصب شده موجود، فراتر رود.

با این حال، یک چالش بزرگ با انرژی بادی و خورشیدی این است که بیشترین تولید انرژی اغلب با اوج مصرف انرژی همخوانی ندارد و ذخیره سازی برای استفاده انعطاف پذیرتر از توان تولید شده را ضروری می‌کند.

فشار فزاینده‌ای در استان برای تامین ذخیره سازی وجود دارد تا بیشترین نیازهای انرژی  برآورده شود. به گفته انجمن بین‌المللی برق آبی، انرژی آبی ذخیره سازی برای شبکه‌هایی که به انرژی خورشیدی و بادی متکی هستند ایده آل است، زیرا می‌تواند انرژی را بر اساس تقاضا جذب و آزاد کند.

این ایستگاه جدید شکاف در ظرفیت ذخیره سازی چینگهای را پر می‌کند و نقش مهمی در عملیات انرژی پایدار شبکه برق خواهد داشت.

به گفته NEA، ایستگاه وارنگ ظرفیت ذخیره سازی ۲۰ میلیون کیلووات ساعت خواهد داشت و از طریق یک خط انتقال ۷۵۰ کیلوولت به شبکه برق چینگهای متصل می‌شود.

پس از راه‌اندازی نیروگاه، ذخیره‌سازی آن معادل کاهش ۴٫۵۵ میلیون تن (۵ میلیون تن) انتشار دی‌اکسید کربن در سال خواهد بود و انتقال انرژی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی اطراف را بهبود می‌بخشد. نیروگاه وارنگ همراه با سه پروژه دیگر ساخته می‌شود و دسترسی به برق را برای ۶۵۰ هزار نفر بهبود می‌بخشد.

این پروژه‌ها توانایی شبکه برق را برای تخصیص منابع و تامین ایمن و قابل اعتماد برق افزایش می‌دهد.

این پروژه‌ها همچنین مصرف کربن و آلودگی را کاهش می‌دهند، از اشتغال پایدار حمایت می‌کنند و توسعه با کیفیت بالا را در منطقه ارتقا می‌بخشند.

NEA توسعه پروژه‌های ذخیره سازی را برای کمک به چین در دستیابی به اهداف کربن صفر خود در اولویت قرار داده است. بر اساس برنامه سال ۲۰۲۱، این کشور باید ظرفیت ذخیره سازی ۶۲ گیگاوات تا سال ۲۰۲۵ و ۱۲۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ را در نظر بگیرد. این اهداف شامل آغاز ساخت ۲۰۰ تاسیسات آبی با ظرفیت ترکیبی ۲۷۰ گیگاوات تا سال ۲۰۲۵ می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5470

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.