• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

پرتاب ماهواره راداری به مدار ارتفاع بالا برای اولین بار

  • کد خبر : 5395
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
پرتاب ماهواره راداری به مدار ارتفاع بالا برای اولین بار
چین ۱۲ اوت اولین ماهواره با رادار دریچه مصنوعی جهان در مدار ارتفاع بالا را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی در مدار انتقالی زمین‌ثابت قرار داد.

ماهواره سنجش از دور مذکور به نام لند سرویر-۴ای که به پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی اختصاص دارد، با موفقیت وارد مدار زمین‌آهنگ شد.

وظیفه لند سرویر-۴ای (Land Surveyor 4A) نظارت شبانه‌روزی بر  چین و مناطق هم‌جوار است. به گفته این کشور، لند سرویر-۴ای علاوه بر پیشگیری از بلایا و امدادرسانی، در مدیریت منابع زمینی و دریایی، پیش‌بینی آب‌وهوا، حفاظت از محیط زیست و صنایع کشاورزی و جنگلداری نیز استفاده خواهد شد. این ماهواره توسط آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) توسعه یافته است.

در مقایسه با دیگر ماهواره‌های رادار دریچه مصنوعی (SAR) در مدارهای پایین و ماهواره‌های نوری، نوع جدید ماهواره‌ها از قابلیت‌های نظارت و تصویربرداری بهتری برخوردار هستند. این رادار با ارسال و دریافت امواج راداری، تصاویر دو بعدی و سه بعدی از سطوح مختلف تهیه می‌کند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای لانگ مارچ-۳بی (Long March 3B) که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد توسط آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (CALT) ساخته شده است. لانگ مارچ-۳بی اولین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۹۱ ماموریت انجام داده که ۴ مورد آن‌ها ناموفق بوده است.

ماهواره‌بر مذکور از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌ عنوان سوخت استفاده می‌کند و هر عملیات پرتاب آن ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

این ماموریت سی و پنجمین پرتاب فضایی چین در سال جاری و چهارصد و هشتاد و سومین پرواز خانواده حامل‌های لانگ مارچ بود.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5395

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.