• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

پرتاب حامل فضایی با سوخت زغال سنگ برای نخستین بار

  • کد خبر : 4969
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
پرتاب حامل فضایی با سوخت زغال سنگ برای نخستین بار
یک استارت‌آپ چینی اولین حامل فضایی جهان با سوخت زغال سنگ را به فضا فرستاد.

استارت‌آپ اسپیس پایونییر (Space Pioneer) حامل تیان‌لانگ-۲ (Tianlong-2) را با سوخت نفت سفید بر پایه زغال سنگ روانه مدار زمین کرد که می‌تواند انرژی ایمن، کارآمد و پایدار را برای صنعت هوافضا به ارمغان آورد.

موتور حامل‌های فضایی از سوخت‌های ممتاز و گران قیمت استفاده می‌کنند و سوخت نفت سفید رایج مورد استفاده در صنعت هوافضا نیز طی فرآیندی پیچیده، از نفت با کیفیت بالا تهیه می‌شود. تولید چنین سوختی همواره با مشکلاتی مواجه بوده و چنین مسئله‌ای در چین که دارای ذخایر نفتی محدود با کیفیت متوسط است، دوچندان هم می‌شود. از این رو بهره‌گیری از نفت سفید بر پایه زغال سنگ برای تامین نیروی حامل‌های فضایی این چالش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

توسعه نفت سفید بر پایه زغال سنگ

پژوهشگران پس از سال‌ها آزمایش متوجه شدند نفت سفیدی که به طور مستقیم از تبدیل زغال سنگ جامد به مایع به دست می‌آید، دارای خواصی مشابه با نفت سفید رایج در این صنعت است که از نفت خام تهیه می‌شود.

تیم تحقیقاتی پس از آزمایش‌های مختلف موفق شدند بر موانع فنی غلبه کرده و در نهایت به فرمول اصلی نفت سفید مبتنی بر زغال سنگ برای به‌کارگیری در صنعت هوافضا دست یابند. آزمایش‌های احتراق موتور نشان داد این سوخت جدید عملکردی مناسب و قابل مقایسه با نفت سفید رایج دارد.

موتور YF-102 تیان‌لانگ-۲ یک موتور استاندارد برای نسل جدید حامل‌های فضایی چین است و حامل‌های جدید سری لانگ مارچ (Long March) همگی به این نوع موتور مجهزند؛ در نتیجه همه آن‌ها می‌توانند از نفت سفید بر پایه زغال سنگ برای تامین نیروی خود استفاده کنند.

شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) به همراه دو شرکت فعال در صنعت زغال سنگ در تهیه نفت سفید بر پایه زغال سنگ نقش داشته‌اند. چین اکنون خط تولیدی با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تن از این نوع سوخت برای تامین نیروی بیش از ۳۰ عملیات پرتاب حامل فضایی راه‌اندازی کرده است و مطابق برنامه‌ریزی‌ها ظرفیت تولید سالانه آن تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. گفتنی است عملیات پرتاب تیان‌لانگ-۲ در آوریل سال جاری میلادی صورت گرفته بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4969

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.