• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

پذیرش فناوری کوانتومی از سوی شرکت‌های چینی

  • کد خبر : 3067
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۱۳
پذیرش فناوری کوانتومی از سوی شرکت‌های چینی
در اواخر آوریل، زمانی که شانگهای برای کنترل شیوع کووید-19 قرنطینه شده بود، XT Quantech، شرکتی که از فناوری کوانتومی برای ارائه راه‌حل‌های امنیت اطلاعات استفاده می‌کند، روزهای شلوغی را سپری می‌کرد.

آکادمی علوم راه‌آهن چین که استانداردهای ملی صنعت راه‌آهن را تعیین می‌کند، طرحی برای آوردن ارتباطات کوانتومی به راه‌آهن پرسرعت داشت و به این شرکت مراجعه کرد.

چندی پیش مقامات ضد جاسوسی چین فاش کردند که دو شرکت فناوری اطلاعات چینی داده‌های حساس را در اختیار خریداران خارجی قرار می‌دهند که می‌تواند باعث نشتی در ارتباطات راه‌آهن چین شود و امنیت میلیون‌ها مسافر را که با سرعت تا ۳۵۰ کیلومتر سفر می‌کنند، تهدید کند.

اکنون این آکادمی می‌خواهد بداند آیا رمزنگاری مبتنی بر کوانتوم – فناوری که از قوانین فیزیک برای جلوگیری از استراق سمع استفاده می‌کند – می‌تواند به حفاظت از حجم عظیم زیرساخت‌های درگیر کمک کند یا خیر.

سیستم‌های ارتباطی راه‌آهن فعلی با خلأهای ایمنی مواجه هستند. یک راه حل امنیتی کوانتومی می‌تواند راهکارهای محافظتی ارائه دهد. این فناوری برای خریداران صنعتی مقرون به صرفه است زیرا شرکت‌های خصوصی در این زمینه متعهد به ارائه دستگاه‌های ارزانتر و کوچکتر هستند.

بازار ارتباطات کوانتومی چین در سال ۲۰۱۸ ۳۲ میلیارد یوان (۴٫۸۲ میلیارد دلار آمریکا) ارزش داشت و پیش بینی می شود در سال آینده از ۸۰ میلیارد یوان فراتر رود.

ارتباطات کوانتومی به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی، هزینه‌های کمتر و افزایش تقاضا، اخیراً به یک تجارت پررونق و سودآور در چین تبدیل شده است که فیزیکدانان بیشتری را به کارآفرینان تبدیل می‌کند.

کاربران بزرگ صنعتی از جمله بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مخابراتی چین، شرکت‌های شبکه برق و اپراتورهای مترو در سال گذشته به محصولات کوانتومی تمایل نشان داده‌اند.

اولین تلاش برای تجاری سازی فناوری ارتباطات کوانتومی در می ۲۰۰۹ رخ داد، زمانی که پروفسور جیان وی، مشهورترین دانشمند کوانتومی کشور، و چند تن از همکارانش در دانشگاه علم و صنعت چین، شرکت کوچکی را تأسیس کردند که اکنون یک شرکت سهامی عام به ارزش بیش از ۸ میلیارد یوان است.

تعداد کمی از مردم در آن زمان نام فناوری ارتباطات کوانتومی را شنیده بودند و این تجهیزات عمدتاً ابزارهایی بودند که برای آزمایش‌های آزمایشگاهی ساخته شده و تقریباً هیچ‌کس انتظار نداشت که این قبیل سرمایه گذاری‌ها سودآور باشد. اما این استارت‌آپ‌ها به لطف برخی پروژه‌های بزرگ که توسط دولت چین راه‌اندازی شده بود، زنده ماندند. یک پروژه ۵۶۰ میلیون یوانی برای ایجاد خط ارتباطی کوانتومی بین پکن و شانگهای مطرح که در سال ۲۰۱۳ از حمایت دولت مرکزی برخوردار شد. این پروژه به عنوان زمینه‌ای برای استفاده از بسیاری از دستگاه‌های کوانتومی توسعه یافته استارت آپ‌ها و شرکت‌ها عمل کرد. دولت چین در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند و کشور در حال تغذیه استارت آپ‌ها با پروژه‌هاست و توسعه استراتژیک فناوری کوانتومی در برنامه ریزی بسیاری از استان‌ها در نظر گرفته شده است. شاید هیچ کشور دیگری نتوانسته است به اندازه چین برای ساخت ماهواره و یا ساخت شبکه‌های کوانتومی که نقاط دوردست را به هم متصل می‌کند، هزینه کند.

دستاوردهای چین در ارتباطات کوانتومی تا حدی به دلیل توسعه سریع اقتصادی آن بود. قبل از سال ۲۰۱۸، بودجه دولت استانی برای یک پروژه به ندرت از ۸ میلیون یوان فراتر می رفت، اما بسیاری از پروژه‌ها از آن زمان تا کنون ۶۵ میلیون یوان دریافت کرده‌اند.

از سال ۱۹۹۹، آزمایشگاه‌های دانشگاه شانگهای در طیف کامل ارتباطات کوانتومی، از بخش‌های نوری زیرین گرفته تا سایر سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و الگوریتم‌ها، تحقیق کرده‌اند. آنها هر سال برای ده ها میلیون یوان کمک مالی از دولت درخواست کردند، و حمایت مالی در چنین مقیاسی در خارج از کشور نادر بوده است.

به لطف پول، استعداد و زیرساخت، چین پایه مستحکمی برای کاربرد مهندسی ارتباطات کوانتومی ایجاد کرده است.

در ژانویه، چین اولین شبکه ارتباطی کوانتومی فیبر نوری و ماهواره‌ای یکپارچه جهان را ایجاد کرد که در مسافتی بیش از ۴۶۰۰ کیلومتر، یک شبکه فیبر نوری زمینی و ماهواره Micius را برای خدمت رسانی به بیش از ۱۵۰ کاربر صنعتی در سراسر کشور، از جمله بانک‌های ایالتی و محلی، برق شهری، شبکه‌ها و وب سایت‌های دولتی ادغام کرد.

به گفته برخی از کارشناسان صنعت، شرکت‌های ارتباطات کوانتومی چینی معمولاً کارکنان بیشتری نسبت به همتایان خود در خارج از کشور دارند. XT Quantech اکنون بیش از ۵۰ کارمند دارد، اما به گفته یکی از مدیران این شرکت، تعداد این تیم تا پایان سال جاری دو برابر خواهد شد.

برخی دانشمندان امریکایی اعلام کرده‌اند که در محاسبات کوانتومی، ارتباطات کوانتومی، و سنجش کوانتومی – سه حوزه‌ای که به طور سنتی توسط محققان آمریکایی رهبری می‌شود – چین در حال پیشرفت است و در برخی موارد، از آمریکا پیشی گرفته است.

در میان فناوری‌های اولویت دار فهرست شده در چهاردهمین برنامه پنج ساله چین (۲۰۲۱-۲۵)، اطلاعات کوانتومی پس از هوش مصنوعی در رتبه دوم قرار دارد. شنژن، ماه گذشته یک سیاست فناوری منتشر کرد و اعلام داشت که فناوری کوانتومی یکی از چهار صنعت آینده است که طی ۱۰ تا ۱۵ سال به ستون فقرات تجاری شهر تبدیل خواهد شد.

با این حال، ارتباطات کوانتومی هنوز در حال تلاش برای به دست آوردن جای پایی در بیشتر کشورها است و قابل ذکر است که ارتباطات کوانتومی ایمن از کامل بودن فاصله زیادی دارد و بسیاری از برنامه‌های رمزگذاری کوانتومی موجود در بازار نیاز به بهبود دارند. با این حال، توسعه سریع آن در چین برکل زنجیره صنعت، از جمله تراشه‌های تشخیص، یکپارچه‌سازی نوری، مواد، اجزا و طراحی کلی سیستم تاثیر گذار بوده است.

منبع: scmp

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3067

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.