• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

ویتامین C و کاهش روند پیری

  • کد خبر : 6060
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
ویتامین C و کاهش روند پیری
دانشمندان چینی با کشف طناب نخاعی ادعای موفقیت ضد پیری کردند.

محققان پروتئینی را در سطوح اطراف نورون‌های حرکتی میمون‌های مسن‌تر پیدا کرده و آزمایش کردند که آیا ویتامین C واقعاً تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر. این مطالعه می‌تواند شکافی را در درک علمی از رابطه بین پیری و نقش حیاتی ستون فقرات در سلامت و تحرک پر کند.

پس از هفت سال تحقیق، دانشمندان چینی می‌گویند گروه منحصر به فردی از سلول‌ها را شناسایی کرده‌اند که به روند پیری کمک می‌کند و ممکن است با مکمل‌های روزانه ویتامین C کاهش یابد. طبق مقاله‌ای که توسط مجله معتبر Nature  منتشر شد، این زیرگروه سلول‌های عصبی حرکتی در نخاع را احاطه کرده است و اعتقاد بر این است که روند پیری را تسریع می‌کند، و آن را به عاملی در راه رفتن درهم و برهم رایج در میان سالمندان تبدیل می‌کند.

این مطالعه توسط محققانی از موسسه جانورشناسی آکادمی علوم چین و موسسه ژنومیک آکادمی پکن انجام شد و این تیم امیدوار است که کشف آنها بتواند شکاف دانشی را در مکانیسم‌های ناشناخته مرتبط با رابطه بین پیری و نقش حیاتی نخاع در حفظ سلامت و تحرک را پر کند.

این تیم تحقیقاتی سلول‌های منفرد را برای شناسایی گروه‌های منحصر به فردی که در اطراف نورون‌های حرکتی پیر در نخاع افراد مسن ایجاد شده‌اند، تجزیه و تحلیل کردند. تحقیقات نشان داد که این سلول‌ها یک پروتئین ترشح می‌کنند که به تسریع پیری نورون‌های حرکتی کمک می‌کند.

طبق این تحقیق، خوشه‌های سلولی سیگنال‌های خاصی را برای تسریع روند پیری در نورون‌های حرکتی با آزاد کردن پروتئینی به نام کیتیناز-۱ (CHIT1) فعال می‌کنند که معمولاً در غلظت‌های بسیار پایین در بدن انسان وجود دارد. محققان دریافتند CHIT1 می‌تواند به بدن در مبارزه با پاتوژن‌های حاوی کیتین کمک کند، اما در برخی شرایط می‌تواند هزاران بار فعال شود و منجر به التهاب یا آسیب شود.

دانشمندان چینی در این مطالعه مشاهده کردند که وجود بیش از حد این پروتئین در مایع مغزی نخاعی میمون‌ها می‌تواند به عملکرد حرکتی آسیب برساند و علائم دیگر پیری را افزایش دهد. محققان بیان داشتند که نورون‌های حرکتی حساس‌ترین سلول‌های نخاع در هنگام پیری هستند.

در حالی که یافته‌ها بر اساس آزمایش‌های حیوانی بود، محققان نشان دادند که افزایش CHIT1 در مایع مغزی نخاعی و سرم افراد مسن نیز مشاهده شده است که با افزایش سن پدیده‌های مشابهی را تجربه می‌کنند.

دانشمندان امیدوارند کشف آنها بتواند دری را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط با افزایش سن، بر اساس مکانیسم‌هایی که باعث پیری نخاع می‌شود، باز کند.

پس از شناسایی عامل پیری، محققان در مرحله بعدی تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا هدف قرار دادن پروتئین می‌تواند روند پیری نخاع را که نقش مهمی در فعالیت مستقل اندام‌های ضروری و همچنین عملکرد حرکتی ایفا می‌کند، معکوس کند. محققان همچنین طی یک آزمایش بررسی کردند که آیا ویتامین C ممکن است در کاهش علائم پیری نقش داشته باشد یا خیر. محققین در یک آزمایش سه ساله، اثرات ویتامین C را بر روی ۱۰ میمون ۱۷ تا ۱۸ ساله که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، آزمایش کردند.

در این تحقیق دانشمندان به یک گروه از حیوانات دوز روزانه ۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم ویتامین C – محلول در آب آشامیدنی و بعد از صبحانه – به مدت ۴۰ ماه دادند. سایر میمون‌ها همان مقدار آب آشامیدنی را دریافت کردند، اما بدون مکمل، به عنوان کنترل.

محققان بهبود “قابل توجه” را در شاخص‌های مرتبط با افزایش سن برای نورون‌های حرکتی میمون‌های مسن گزارش کردند که نشان می‌دهد مکمل‌های خوراکی ویتامین C می‌توانند مفید باشند.

پیری نخاع می‌تواند به کاهش سریع توانایی‌های حرکتی افراد بالای ۶۰ سال منجر شود و احتمال زمین خوردن را افزایش دهد. اما همچنین عامل مهمی برای همزیستی چندین بیماری مزمن در میان سالمندان است. آمارها نشان داده است که افراد بالای ۶۵ سال به طور متوسط سالانه یک یا چند زمین خوردن را تجربه می‌کنند که ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد منجر به آسیب‌هایی می‌شود که کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی مختل می‌کند. در عین حال، پیری نخاع می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ارگان‌های متعددی شود که باعث مشکلاتی مانند آریتمی، بی‌نظمی فشار خون، تنگی نفس و مسائل دیگر می‌شود.

با بالا رفتن سن افراد، علائم پیری به روش‌های مختلف از جمله در عضلات، پوست و اندام‌هایی مانند تخمدان‌ها ظاهر می‌شود و آنچه که مشهود و قابل توجه است، پیری سیستم عصبی است، سیستم عصبی بخش بسیار مهمی در مطالعه مکانیسم پیری است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6060

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.