• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

وجود ارتباطات قابل اعتماد در پروازهای مافوق صوت

  • کد خبر : 2890
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
وجود ارتباطات قابل اعتماد در پروازهای مافوق صوت
گروهی از دانشمندان در پکن ادعا می‌کنند که در طول پروازهای آزمایشی سلاح‌های مافوق صوت به ارتباطات زمینی "بسیار قابل اعتماد" دست یافته‌اند.

به گفته محققان آزمایشگاه علم و فناوری در فیزیک فضایی، این سیستم می‌تواند به کنترل زمینی اجازه دهد تا با یک وسیله نقلیه مافوق صوت در حالی که سرعت آن بیش از ۲۰ برابر سرعت صوت در ارتفاعات بالا است، در تماس دائمی باشد.

این موضوع می‌تواند بر خاموشی و قطع ارتباطات غلبه کند که زمانی اتفاق می‌افتد که اشیاء ساخت بشر مانند کپسول‌های ورود مجدد و موشک‌های بالستیک به این سرعت فوق العاده در جو می‌رسند.

آزمایش‌های گروه نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از یک شبکه ارتباطی با فرکانس بالا که از ایستگاه‌های زمینی، ماهواره‌ها و کشتی‌ها در دریا تشکیل شده، این مشکل را برطرف کرد. این شبکه از جریان لحظه‌ای داده‌های جمع آوری شده توسط حسگرها در یک پلت فرم مافوق صوت پشتیبانی می‌کند.

به گفته محققان، پوشش جهانی این شبکه به این معنی است که ارتش می‌تواند از آن برای جمع آوری اطلاعات یا حملات دقیق به اهدافی در هر نقطه از کره زمین استفاده کند.

این تیم می‌گوید برای مشکلی مانند شکست پرواز موشک، مرکز فرماندهی زمینی باید دستورالعمل‌های کنترل ایمنی را در لحظه به وسیله نقلیه ارسال کند تا اطمینان حاصل شود که در یک منطقه از پیش تعیین‌شده سقوط می‌کند یا خود تخریب می‌شود.

پس از چند پرواز آزمایشی، قابلیت‌های ارتباطی اندازه‌گیری و کنترل بسیار قابل اعتماد – مناسب برای شرایط پرواز با سرعت بالا در فضای نزدیک – ایجاد شده است.

علت قطع ارتباط غلاف پلاسما است – لایه نازکی از ذرات بسیار داغ و باردار الکتریکی که با سرعت مافوق صوت روی سطح وسیله نقلیه ظاهر می‌شوند. این ذرات سیگنال‌های رادیویی را منعکس، جذب و تحریف می‌کنند و تلاطم اندازه‌گیری و پیش‌بینی کاری را که انجام خواهند داد دشوار می‌کند.

برای سلاح‌های مافوق صوت چینی، کنترل پرواز عمدتاً در باند کا با فرکانس بالا که توسط ارتش استفاده می‌شود انجام می‌شود. سیگنال‌های آن پرتوی متمرکزتری دارند که می‌تواند از سد پلاسما عبور کند.

دانشمندان مقدار عناصر فلزی را در عایق سلاح کاهش دادند و آنتن اصلی را در پشت آن قرار دادند تا قدرت و پایداری سیگنال‌ها را بهبود بخشد.

آنها همچنین استفاده از فناوری نیمه هادی گالیوم نیترید (GaN) – مورد استفاده برای تجهیزات ۵G – برای ارتباطات مافوق صوت را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که “تضاد بین توان انتقال و مصرف برق” را می‌توان با استفاده از GaN در تقویت کننده قدرت باند کا کاهش داد.

چین یکی از بزرگترین شبکه‌های ارتباطی جهان را با ایستگاه‌های زمینی در آفریقا، آمریکای جنوبی و شمال اروپا راه‌اندازی کرده است، در حالی که ماهواره‌های رله و کشتی‌های ردیاب سیگنال، مناطق دورافتاده‌ای مانند اقیانوس‌های قطبی و اقیانوس آرام را پوشش می‌دهند.

این تیم گفت که از الگوریتم‌های قدرتمندی استفاده کرده‌اند تا مطمئن شوند که داده‌های صحیح در میان نویز ناشی از پرواز مافوق صوت و پارازیت‌های احتمالی مخابره شده است.

ژنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اخیرا زنگ خطر را در مورد توسعه تسلیحات مافوق صوت چین به صدا درآورد و گفت که این کشور در پنج سال گذشته صدها آزمایش انجام داده است در حالی که آمریکا ۹ آزمایش انجام داده است.

محققان چینی در ماه‌های اخیر ادعا کرده‌اند که در فناوری تسلیحات مافوق صوت پیشرفت داشته‌اند، از جمله حسگرهای مادون قرمز که می‌توانند هدف متحرکی به کوچکی یک خودرو را شناسایی کنند، یک دستگاه ارتباطی ۶G که می‌تواند به غلاف پلاسما نفوذ کند، و یک پرواز آزمایشی یک زیر مدار قابل استفاده مجدد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ ناوگانی از هواپیماهای مافوق صوت بسازد که بتواند مسافران را در یک ساعت به هر نقطه از کره زمین جا به جا کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2890

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.