• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

واضح‌ترین تصاویر پرتو ایکس از کیهان ثبت شد

  • کد خبر : 3726
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
واضح‌ترین تصاویر پرتو ایکس از کیهان ثبت شد
چین از آزمایش موفق تلسکوپ فضایی جدید خود و ثبت دقیق‌ترین تصاویر پرتوی ایکس از کیهان توسط آن خبر داد.

این تصاویر را تلسکوپ LEIA (سرواژه Lobster Eye Imager for Astronomy) تهیه کرده است که شامل مرکز کهکشان راه شیری، دو کهکشان ابر ماژلانی (Magellanic Clouds) کوچک و بزرگ و صورت فلکی عقرب (Scorpius) می‌شوند.

این ابزار روی ماهواره کوچکی موسوم به SATech-01 به فضا فرستاده شده است تا آزمایشی برای ماموریت‌های پیچیده‌تر آینده باشد. قرار است فناوری LEIA در قالب تلسکوپ بسیار بزرگ‌تر چینی-اروپایی اینشتین (Einstein)‌ در اواخر سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود تا از رویدادهای چالش‌برانگیز کیهانی مانند رویداد اختلال جزر و مدی و انفجارهای ابرنواختری تصاویر پرتو ایکس دقیقی تهیه کند. در رویداد اختلال جزر و مدی، ستارگان توسط سیاهچاله‌های ابرپرجرم فروپاشی می‌شوند.

در این ماموریت آزمایشی، تلسکوپ ۵۳ کیلوگرمی LEIA در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین تصاویر پرتو ایکس با کیفیتی به ثبت رساند که دانشمندان چینی مدعی‌اند دقت تصاویر فراتر از انتظار آن‌ها بوده است. LEIA یک تلسکوپ میدان باز به شمار می‌رود و به گفته دانشمندان چینی، برای نخستین بار توانسته است تصاویر پرتو ایکس با وضوح بالا از بخش‌های وسیعی از فضا تهیه کند.

تصویر: منطقه مرکزی کهکشان راه شیری که تلسکوپ LEIA ثبت کرده است

تلسکوپ چینی-اروپایی اینشتین

تلسکوپ بزرگ اینشتین تقریبا ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن داشته و به مداری با شیب کم در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین پرتاب خواهد شد. این تلسکوپ از ۱۲ ماژول LEIA تشکیل شده است و با میدان دید ۳۶۰۰ درجه مربع به رصد آسمان می‌پردازد. تلسکوپ مورد بحث با استفاده از اپتیک‌های پیشرفته این امکان را فراهم می‌آورد تا تصاویر پرتو ایکس را به شکلی بی‌سابقه ثبت کند.

به گفته دانشمندان، هیچ یک از تلسکوپ‌های پرتو ایکس موجود نمی‌توانند تصاویری با وضوح بالا از یک منطقه وسیع از آسمان بگیرند. برخی از تلسکوپ‌ها قادرند ظرف چند ساعت این کار را انجام دهند، اما فقط درخشان‌ترین منابع را می‌بینند. بعضی دیگر از تلسکوپ‌ها نیز می‌توانند فقط بخش کوچک و مشخصی از آسمان را با دقت بالا رصد کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3726

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.