به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بیش از دهها خودروساز، از بیوایدی رهبر خودروهای برقی تا استارتآپ لیپموتور تحت حمایت استالانتیس، برنامههای خود را برای توسعه خودروهای مجهز به ویژگیهای دیپسیک اعلام کردهاند.
خودروهای بدون دیپسیک یا سهم بازار را از دست خواهند داد یا از بازار خارج خواهند شد.
این استارت آپ مستقر در هانگژو در چند هفته گذشته پس از انتشار دو مدل پیشرفته هوش مصنوعی منبع باز، دیپسیک -V3 و دیپسیک -R1، با کسری از هزینه و قدرت محاسباتی که شرکتهای بزرگ فناوری معمولاً برای پروژههای مدل زبانی بزرگ (LLM) نیاز دارند، توجه جهانی را به خود جلب کرد. LLM فناوری پشت سرویسهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT OpenAI و چت ربات همنام خود دیپسیک است.
هوش مصنوعی میتواند خودروها را از طریق سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) ایمنتر و هوشمندتر کند، امکانات سرگرمی داخل خودرو را افزایش دهد و تجربه کلی رانندگی را بهبود بخشد.
بیوایدی به تازگی اعلام کرد که دیپسیک را با نرمافزار خودروی Xuanji خود یکپارچه میکند تا قابلیتهای هوش مصنوعی خودروهای خود را افزایش دهد. این خودروساز قصد دارد رانندگی اولیه خودران را در تقریباً همه خودروهای خود به صورت رایگان ارائه دهد و رانندگی خودران را برای همه مشتریان سرزمین اصلی چین مقرون به صرفه کند زیرا به دنبال مزیت رقابتی در یک جنگ رو به افزایش قیمت است.
این شرکت مستقر در شنجن قصد دارد حداقل ۲۱ مدل – از جمله هاچ بک Seagull که از ۶۹۸۰۰ یوان (۹۵۷۵ دلار) شروع میشود – به ADAS بومی خود مجهز کند که خودروها را قادر میسازد در بزرگراهها حرکت کنند و پارک خود را انجام دهند.
جیلی، گریت وال موتورز، چری و سایک نیز از برنامههایی برای استفاده از دیپسیک در کابینهای دیجیتال خود برای جذب رانندگان چینی رونمایی کردهاند.
شرکت تحقیقاتی IDC در گزارشی اعلام کرد: «مدل منبع باز دیپسیک توسعهدهندگان جهانی را برای مشارکت در بهینهسازی و تستهای امنیتی از طریق پلتفرمهای متعددی مانند GitHub جذب کرده است و یک اکوسیستم نوآوری مشارکتی پر جنب و جوش را تشکیل میدهد. برای کاربران نهایی، تمایل و توانایی آنها برای استقرار، آموزش و استفاده از مدلهای زبان بزرگ نیز به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.
تمایل روزافزون رانندگان چینی به وسایل نقلیه هوشمند، سازندگان بزرگ خودروهای برقی را بر آن داشته تا در چند سال گذشته، فناوری رانندگی خودکار و کابینهای دیجیتال خود را بهبود بخشند.
دبیر کل چین EV100، یک سازمان غیردولتی که اکثر مدیران ارشد خودروهای برقی کشور را به عنوان اعضای آن به حساب میآورد، به تازگی گفت ۱۵ میلیون خودرو، یا دو سوم فروش ملی در سال ۲۰۲۵، به سیستمهای رانندگی خودکار اولیه مجهز خواهند شد.
دیپسیک به منبع جدیدی از غرور ملی تبدیل شده است و به خودروسازان داخلی چین کمک میکند تا فروش خود را افزایش دهند. شتاب برای استفاده از دیپسیک در خودروهای الکتریکی جدید همچنین نشان میدهد که چگونه رقابت در این بازار شدیدتر شده است.
در دو سال گذشته تخفیفهای شدید خودروسازان ادامه داشته است. بر اساس دادههای انجمن خودروهای مسافری چین، خودروسازان قیمت ۱۹۵ مدل از جمله خودروهای بنزینی، خالص الکتریکی و هیبریدی را از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۴ کاهش دادند که از ۱۵۰ مدل در سال ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.
منبع: scmp