• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

همکاری محققان تایلندی و چینی برای حل معماهای علم

  • کد خبر : 4186
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۵
همکاری محققان تایلندی و چینی برای حل معماهای علم
برای گرفتن ذرات ریز و شبح مانند که در هر ثانیه تریلیون‌ها عدد از آن از بدن ما عبور می‌کنند، یک تیم جهانی تاسیسات 300 میلیون دلاری جونو را در 700 متری (3000 فوت) زیر زمین در جنوب چین راه اندازی می‌کند که  از در ژوئن آینده شروع به کار خواهد کرد.

ساخت این تجهیزات آزمایشی به بیش از یک کشور نیاز دارد و یک کره پلاستیکی ۱۳ طبقه است که با ۲۰ هزار تن مایع مخصوص پر و در ۳۵ هزار تن آب خالص غوطه‌ور می‌شود.

این گروه همچنین روی دستگاهی کار کردند که بخشی از آشکارساز است که برای افزایش سیگنال منتشر شده توسط ذرات استفاده می‌شود و به آن فتوفزون گر (photomultiplier) می‌گویند.

تجهیزات جونو تقریباً ۷۰۰ عضو از ۷۸ مؤسسه در سراسر جهان دارد که حدود ۳۰۰ عضو آن از خارج از چین هستند. ایتالیا بزرگترین شریک بین‌المللی این پروژه است که بیش از ۸۰ محقق در آن حضور دارند. آلمان، فرانسه و روسیه نیز به تجهیزات یا لوازم الکترونیکی کمک کرده‌اند و هر کدام ده‌ها پژوهشگر را درگیر کرده‌اند.

تایلند ۱٫۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۱۹ صرف تحقیق و توسعه کرد که میانگین جهانی در آن سال ۲٫۳۳ درصد بود.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط السویر، بزرگترین ناشر ادبیات علمی جهان، چین چهارمین همکار بزرگ علمی تایلند پس از ایالات متحده، ژاپن و بریتانیا در پنج سال گذشته بوده است.

تعداد انتشارات علمی با نویسندگان تایلندی و چینی از نزدیک به ۹۰۰ مورد در سال ۲۰۱۷ به ۱۸۵۶ در سال گذشته افزایش یافته است و آنها عمدتاً در تحقیقات پزشکی، فیزیک و نجوم و همچنین علوم کشاورزی و بیولوژیکی همکاری داشتند.

تایلند بخش مهمی از ابتکار کمربند و جاده چین است و دو کشور توافقی برای گسترش سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته، از جمله اقتصاد سبز و هوش مصنوعی با یکدیگر داشته‌اند.

چین با ابتکار کمربند و جاده به دنبال تقویت روابط در آموزش عالی و علم است و آکادمی علوم چین اولین مرکز همکاری نوآوری خارج از کشور خود را در بانکوک راه اندازی کرده و حدود ۳۰ مرکز کنفوسیوس نیز در تایلند تاسیس شده است.

ابتکار کمربند و جاده یک پروژه توسعه تجارت جهانی است که در پروژه‌های زیربنایی از جمله جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، راه‌آهن‌ها و نیروگاه‌ها – عمدتاً در کشورهای در حال توسعه – سرمایه‌گذاری کرده است.

شبکه گسترده موسسات کنفوسیوس چین – پایگاه‌های قدرت نرم تحت حمایت دولت – در سال‌های اخیر در میان اتهامات غرب مبنی بر انتشار تبلیغات در خارج از کشور مورد توجه گسترده قرار گرفته است.

تایلند همچنین اولین مرکز حرفه‌ای خارج از کشور چین است که به نام نجار و مخترع استاد لو بان نامگذاری شده و شش سال پیش افتتاح شد. در سال ۲۰۱۹، موسسه راه‌آهن پرسرعت لو بان در شمال شرقی تایلند برای آموزش تکنسین‌های راه‌آهن تأسیس شد.

ایالات متحده طبیعتاً این موضوع را نوعی نگرانی می‌بیند. تایلند به طور کلی روابط نزدیکی با ایالات متحده داشته و یک شریک استراتژیک برای ایالات متحده در منطقه است. اما شرکت در پروژه‌های بین‌المللی برای دانشمندان تایلندی کلیدی است.

شاهزاده سیریندهورن نیروی محرکه بسیاری از پروژه‌های چینی بوده است که دانشمندان تایلندی در آن شرکت کردند، از جمله آن آزمایش‌ها و سفرهای جونو و سرن به قطب جنوب است.

زمانی که پروژه‌ها، همکاری‌ها یا آزمایش‌های جدیدی در سرتاسر جهان انجام می‌شد، شاهزاده از آنها بازدید می‌کرد و می‌پرسید که آیا دانشمندان تایلندی می‌توانند در این کار مشارکت کنند یا خیر. و پس از بازگشت به تایلند، به دنبال متخصصان در این زمینه‌ها به دانشگاه‌ها می‌پردازد و آنها را به پروژه‌ها می‌آورد و پس از دریافت گزارش روند پروژه، پیگیر آنهاست.

روابط شاهزاده سیریندورن با چین به حدود چهار دهه قبل بازمی گردد، از جمله فعالیت برای ارتقای روابط چین و تایلند در زمینه هایی مانند دیپلماسی و هنر، و مقامات تایلندی و چینی مدت‌هاست که گفته‌اند دو کشور “به اندازه یک خانواده نزدیک هستند”و دانشمندان و محققین دو کشور یا یکدیگر شریک و شبکه برای پیشبرد پروژه‌های علمی خود هستند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4186

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.