• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا برای مقابله با رهبری فناوری چین

  • کد خبر : 2486
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا برای مقابله با رهبری فناوری چین
مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا پس از گفت‌وگوهای پاریس تصمیم گرفتند قوانینی برای مسیر فناوری‌های پیشرفته تنظیم کنند تا با نفوذ روزافزون چین و سایر اقتصادهای غیر بازاری مقابله کنند. بنا بر تصمیم این رهبران، آن‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا استانداردهای فناوری را در مسیری سازگار با ارزش‌های دموکراتیک خود تنظیم کنند.

غرب مدت‌هاست که نگران از دست دادن جایگاه خود در مسیر استانداردسازی محصولات فناورانه است، امری که با توجه به سرعت سریع توسعه فناوری می‌تواند سودآور باشد اما از نظر استراتژیک نیز بسیار مهم است.

این سخن اغلب تکرار می‌شود که هر کسی در بخش‌های فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، ۵G، ۶G  و فراتر از رهبری را در دست گیرد، بر جهان حکومت خواهد کرد، مقامات حوزه فرا آتلانتیک امضای یک توافق‌نامه خاص در مورد استانداردها در پاریس را اولین گام برای رسیدن به این جایگاه و از دست دادن کنترل چین در این جبهه می‌دانند.

نخستین موردی که در طرح استاندارسازی رهبران اروپایی و آمریکا مشاهده می‌شود، زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی است. رهبران این کشورها بنا دارند تا استانداردهایی برای ابزارهای ضروری این خودروها تنظیم کنند و سایر کشورها نیز از آن پیروی کنند. این کار به تدریج تمام تلفن‌های هوشمند و وسایل الکترونیک کوچک را ناچار به استفاده از پورت‌های شارژ یکسان می‌کند.

مباحث مرتبط با زنجیره تأمین محصولات حیاتی نظیر نیمه‌رساناها، پنل‌های خورشیدی و آهن‌رباهای خاکی کمیاب نیز در طرح رهبران مطرح شده است. آن‌ها بر این نظرند رویدادها و حوادثی که در طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند، آسیب‌پذیری‌های ساختاری را در نحوه اجرای سیاست‌های اقتصادی بین‌المللی آشکار کرده است. اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده با در نظر گرفتن این موضوع، متعهد شدند که به مشکلات بازار که ناشی از یارانه‌های چین است نیز رسیدگی کنند. آن‌ها خصوصاً قرار است اطلاعات و تجزیه و تحلیل در بخش تجهیزات پزشکی را به اشتراک بگذارند، بخشی که در آن چین به یک بازیگر مسلط تبدیل شده است. وابستگی غرب به محصولات پزشکی ساخت چین در روزهای نخست همه‌گیری کرونا به طرز دردناکی بر همگان آشکار شد.

در شرایطی که هم اتحادیه اروپا و هم ایالات‌متحده در حال توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجه برای زیرساخت‌ها و فناوری‌هایی مانند نیمه‌رساناها هستند، این پرسش مطرح می‌شود که آن‌ها شرایط رقابتی برای اعطای یارانه را نیز برای خود ایجاد خواهند کرد یا خیر. آن‌ها در این طرح توافق کردند که ضمن همکاری با یکدیگر، برنامه‌های مالی را در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی حفظ کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.