• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

هدایت کامل یک ماهواره به دست هوش مصنوعی برای نخستین بار

  • کد خبر : 4594
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
هدایت کامل یک ماهواره به دست هوش مصنوعی برای نخستین بار
محققان چینی در آزمایشی برای اولین بار هدایت کامل ماهواره‌ای کوچک در مدار لئو را به یک دستگاه هوش مصنوعی سپردند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ووهان (Wuhan University) ماهواره سنجشی کیمینگ‌شینگ-۱ (Qimingxing-1) به مدت ۲۴ ساعت توسط هوش مصنوعی و از روی زمین، بدون هیچ‌گونه فرمان یا مداخله انسانی هدایت شد.

در این آزمایش هوش مصنوعی چند مکان را روی زمین انتخاب کرد و به ماهواره فرمان داد تا آن‌ها را رصد کند. از جمله مناطق هدف تصویربرداری کیمینگ‌شینگ-۱ در این ماموریت، شهر باستانی پاتنا (Patna) در شمال شرقی هند و بندر اوزاکا (Osaka) یکی از شلوغ‌ترین بنادر ژاپن بودند.

بنابر اظهارات تیم تحقیقاتی، فناوری هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در ماموریت‌های فضایی از جمله برای تشخیص تصاویر، ترسیم مسیرهای پرواز و جلوگیری از برخوردهای مداری استفاده می‌شود، اما تاکنون هدایت یک ماهواره به آن داده نشده است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که هدایت ماهواره به وسیله هوش مصنوعی می‌تواند به کاربران نظامی و اطلاعاتی مانند ارتش، اداره امنیت ملی و سایر سازمان‌های مربوطه با شناسایی اشیا یا فعالیت‌های غیرعادی هشدار دهد. البته هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب، به درک کاملی از سیاره زمین نیاز دارد و در این صورت علاوه بر توانایی شناسایی اشیا مصنوعی و طبیعی، روابط پیچیده و دائما در حال تکامل میان آن‌ها و بسیاری از جوامع مختلف انسانی را نیز تشخیص خواهد داد.

با این حال، برخی دانشمندان نسبت به استفاده وسیع از فناوری هوش مصنوعی مانند به‌کارگیری آن‌ برای هدایت ماهواره‌ها هشدار می‌دهند. به گفته آن‌ها تجربه چت ‌جی‌پی‌تی که یک ابزار هوش مصنوعی به شمار می‌رود، نشان داده است که این نگرانی‌ها بیجا هم نیست.

در حال حاضر شرکت اسپیس‌ایکس هزاران ماهواره ارتباطی در مدار دارد و چین نیز از برنامه‌اش برای استقرار منظومه‌ای بسیار بزرگ شامل ۱۳ هزار ماهواره در فضا خبر داده است. به گفته این طیف از دانشمندان، مشخص نیست که اگر هوش مصنوعی نحوه کار با یک ماهواره را به طور کامل یاد بگیرد، چه اتفاقی در آینده می‌افتد و چه مسائلی به دنبال خواهد داشت!

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4594

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.