• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
5

نیاز چین به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و تراشه‌ها برای کاهش فاصله با غرب

  • کد خبر : 4173
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
نیاز چین به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و تراشه‌ها برای کاهش فاصله با غرب
طبق آمار رسمی، صنعت پتنت و ثبت اختراع چین، موتور اصلی رشد اقتصادی و پیشرفت فناوری، بیش از هر کشوری در جهان دارایی معنوی تولید می‌کند، اما سهم آن در اقتصاد همچنان از ایالات متحده و اروپا کمتر است.

صنایع پتنت و مقیاس ثبت اختراع بالاتر از حد متوسط است که برای ایجاد مالکیت اختراعات و ایده‌ها استفاده می‌شود.

ارزش افزوده صنعت پتنت چین ۱۴٫۳ تریلیون یوان (۲٫۱ تریلیون دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۱ بود که ۱۷٫۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

این صنعت ۱۲٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهد و ۶٫۵ درصد از نیروی کار را به کار می‌گیرد و آن را به بخش مهمی برای رشد و اشتغال پایدار تبدیل می‌کند.

با این حال، در مقایسه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا ظرفیت توسعه صنعت پتنت در چین هنوز بسیار زیاد است.

ارزش افزوده صنعت پتنت در ایالات متحده ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۳ درصد از اشتغال را تشکیل می‌دهد که دو برابر سطح چین است. این بخش ۱۷٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۱ درصد از ایجاد شغل در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سهم تولید ناخالص داخلی صنعت پتنت را به ۱۳ درصد افزایش دهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، در سال ۲۰۲۱، چین ۱٫۵۹ میلیون درخواست ثبت اختراع ثبت کرد که بیش از دو برابر تعداد ثبت شده توسط ایالات متحده است.

تولید تجهیزات، مانند هوانوردی، فضاپیما، خودرو و راه آهن، و همچنین بخش‌های مخابراتی عمدتاً توسط پتنت‌ها پشتیبانی می‌شوند.

با این حال شکاف در هوش مصنوعی و تراشه‌ها [بین سایر اقتصادهای بزرگ] مستلزم پیشرفت بسیاری در تحقیقات اساسی است. شکاف کلی توسعه بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال کاهش است، اما نباید کورکورانه خوش بین بود زیرا فاصله در فناوری اصلی هنوز وجود دارد.

از آنجایی که چین توسعه با کیفیت بالا را از طریق فناوری و نوآوری دنبال می کند، دولت مالکیت معنوی را به عنوان یک منبع استراتژیک در نظر می‌گیرد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و توسعه مالکیت معنوی، غول مخابراتی چینی هوآوی، ۷۶۳۰ ثبت اختراع را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسانده است.

اما کنترل‌های صادراتی ایالات متحده بر روی تراشه‌های نیمه‌رسانا، غول‌های فناوری چینی را در تنگنا قرار داده است، که  بر ضرورت برای هدف چین در تقویت نوآوری و استعداد افزوده است.

چین کمبود استعداد، به ویژه استعدادهای سطح بالا و جهانی دارد و باید استعدادهای جهانی بیشتری را جذب و با کشورهای دیگر همکاری کند و باید نه تنها به بازگشت چینی‌ها به کشور «بلکه از نژادهای مختلف و از هر نقطه‌ای در جهان» نگاه کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4173

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.