• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

نوآوری، کلید موفقیت چین در جنگ فناوری با آمریکا

  • کد خبر : 5181
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
نوآوری، کلید موفقیت چین در جنگ فناوری با آمریکا
شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین هنگام بازدید از شرکت‌های نیمه‌رسانا و فناوری پیشرفته در استان جیانگ‌سو از شرکت‌های این کشور خواست تا "مسیر عملی و استوار نوآوری" را دنبال کنند.

دیدارهای رئیس جمهور چین از شرکت‌های مرتبط با فناوری نشان دهنده تلاش پکن برای تقویت تولیدات پیشرفته برای مقابله با جنگ فناوری به رهبری واشنگتن با هدف جلوگیری از دسترسی چین به تجهیزات پیشرفته، به ویژه تراشه‌های محاسباتی و نیمه هادی است.

شی جین‌پینگ در این باره گفت: برای کمک در مسیر دستیابی به خوداتکایی سطح بالا در علم و فناوری، باید یک مسیر عملی و استوار از نوآوری را دنبال کرد.

شی بعدازظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه را در شهر سوجو، محل استقرار صدها شرکت که بخشی از زنجیره تامین نیمه هادی هستند، سپری کرد و رسانه‌های دولتی هدف وی را درک ضرورت ساخت و توسعه پارک‌های صنعتی پیشرفته و نوآوری‌های تکنولوژیکی سازمانی عنوان کردند.

بازدید شی پیش از سفر جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا به چین انجام شد. وی در حالیکه تنش‌های دوجانبه بر سر مسائلی از جمله نگرانی‌های امنیتی، تعرفه‌های تجاری ایالات متحده و افزایش نرخ فدرال رزرو و همچنین رقابت‌های فناوری ادامه دارد برای یک سفره چهار روزه به پکن رفت.

شی همچنین از مرکز نمایش پارک صنعتی سوجو، محصول سرمایه گذاری مشترک چین و سنگاپور که به عنوان یک مرکز نوآوری پیشرفته طراحی شده، بازدید کرد. رئیس جمهور چین با تأکید بر نقش کلیدی پارک‌های صنعتی پیشرفته «در دستیابی به خوداتکایی علمی و فناوری و تقویت خود»، خواستار همکاری بین‌المللی بیشتر در ساخت چنین مراکز نوآوری در کلاس جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، شی همچنین از  Suzhou HYC Technology، یک شرکت خصوصی متخصص در تولید نیمه هادی‌ها بازدید کرد. بر اساس گزارش تلویزیون دولتی CCTV ،HYC  شرکتی است که توسط استعدادهای فعال در حوزه فناوری که به چین بازگشته‌اند، تاسیس شده است که بر ترویج جایگزینی داخلی از طریق نوآوری مستقل تمرکز دارد. این شرکت در هیئت نوآوری علم و فناوری بورس اوراق بهادار شانگهای فهرست شده و دارای مراکز تحقیقاتی در ایالات متحده، سنگاپور و کره جنوبی است.

شی همچنین از سوجو به مرکز استان نانجینگ رفت و در آنجا از دو شرکت فناوری دولتی، Purple Mountain Laboratories  و NARI Group Corp بازدید کرد، که هدف او از این بازدید درک پیشرفت عمده علمی و فناوری، آشنایی با توسعه خوشه‌های تولید پیشرفته و ارتقای توسعه با کیفیت بالا عنوان شده است.

Purple Mountain، یک شرکت فناوری است که به طور مشترک توسط دولت‌ محلی استان جیانگ سو و شهرداری نانجینگ راه اندازی شده است، و در زمینه تجهیزات امنیتی و ارتباطات شبکه‌ای تخصص دارد.

NARI که به عنوان موسسه تحقیقات نیروی برق شبکه دولتی نیز شناخته می‌شود، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های فناوری اطلاعات و فناوری برای مدیریت سیستم‌های حفاظت از آب، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

شینهوا در تفسیر سفر رئیس‌جمهور چین به جیانگ‌سو نوشت: بازدید شی از جیانگ‌سو سیگنالی برای تسریع در دستیابی به خوداتکایی و تقویت فناوری سطح بالا بود. در مواجهه با رقابت شدید بین‌المللی، اساساً ضروری است که زمینه‌ها و مسیرهای جدید توسعه را باز کنیم و نیروهای محرکه و مزیت‌های جدیدی را از طریق نوآوری‌های فناوری شکل دهیم.

شی همواره خواستار اتکای تکنولوژیک به خود برای ساختن یک «کشور قدرتمند مدرن» بوده است که به عنوان تلاشی برای مقابله با تشدید محدودیت‌های فناوری واشنگتن تلقی می‌شود. پکن پس از اینکه ایالات متحده در ماه اکتبر صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی ممنوع کرد و همچنین صدها شرکت چینی را در لیست سیاه قرار داد، خشمگینانه واکنش نشان داد. این کشور همچنین به توافق واشنگتن با هلند و ژاپن برای توقف فروش ماشین‌های تراشه‌سازی پیشرفته به چین اعتراض کرده و آنها را اساساً محدودیت‌های تجاری خوانده است.

شی در طول سفر خود به جیانگ‌سو گفت که امیدوار است این استان دستاوردهای جدیدی را در تقویت زنجیره تامین، تکمیل حلقه‌های ضعیف و گسترش زنجیره‌های ارزش به نمایش بگذارد.

در سال‌های اخیر، دولت‌های محلی در سراسر چین ابتکارات بسیاری را برای پیشبرد توسعه فناوری در پاسخ به درخواست شی برای «اتکاء به خود فناوری» راه‌اندازی کرده‌اند. به عنوان مثال، در ژانویه، جیانگ‌سو بسته سیاستی را برای حمایت از صنعت مدارهای مجتمع با حداقل ۵۰۰ میلیون یوان (حدود ۶۹ میلیون دلار آمریکا) سالانه و در طی سه سال آینده ارائه کرد. این بسته شامل یارانه‌ها و جوایز نقدی است که فعالیت‌های تحقیقاتی، خرید تجهیزات و طراحی تراشه را پوشش می‌دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5181

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.