• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

نوآوری، موتور صنعت تجهیزات پزشکی را روشن می‌کند

  • کد خبر : 723
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
نوآوری، موتور صنعت تجهیزات پزشکی را روشن می‌کند
چین با هدف استقلال بیشتر و کنترل بهتر زنجیره‌های تامین و صنعت، تلاش خود در زمینه پیشرفت‌های نوآورانه در حوزه تجهیزات پزشکی را افزایش می‌دهد.

این اهداف پس از اتمام کنفرانس مرکزی فعالیت‌های اقتصادی در ماه دسامبر، در یک بیانیه منتشر شد و نشان می‌دهد که پکن تلاش خواهد کرد تا زنجیره‌های تامین و صنعت مستقل‌تر و قابل کنترل‌تری را ایجاد نماید.

در این بیانیه آمده است که امنیت و ثبات زنجیره‌های تامین و صنعت، زیربنای ایجاد یک پارادایم توسعه جدید است؛ و باید برای دستیابی به جدیدترین فناوری‌های محوری و کلیدی، برطرف کردن گلوگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، و دستیابی به مزایای فنی انحصاری بیشتر تلاش کرد.

روز ششم ژانویه فعالیت مرکز ملی نوآوری در تجهیزات پزشکی پیشرفته (در شهر شنجن استان گوانگ‌دونگ) رسما آغاز شد. طبق مصوبه هشت ماه پیش وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، این مرکز اولین مرکز نوآوری کشور در سطح ملی در بخش تجهیزات پزشکی است. انتظار می‌رود که این مرکز با یکپارچه‌سازی موثر منابع نوآورانه شرکت‌های پیشرو، موسسات پژوهشی و انجمن‌های صنعتی، به کل صنعت و حوزه‌های کاربردی مهم خدمات‌رسانی کند و یک پلتفرم باز سراسری برای نوآوری، کارآفرینی و یکپارچه‌سازی صنعتی ایجاد نماید.

طبق اعلام اداره صنعت و فناوری اطلاعات شهر شنجن، هم اکنون حدود ۹۰۰ شرکت تولیدی در بخش تجهیزات پزشکی در این شهر مشغول به فعالیت هستند و حدود ۲۰ هزار پتنت برای محصولات این شرکت‌ها ثبت شده است که بیش از ۴ هزار مورد آنها از نوع پتنت اختراع می‌باشد. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، نرخ رشد مرکب سالانه ارزش تولیدات این صنعت به ۴۳/۱۲ درصد رسید.

ژنگ هایرونگ، مدیر این مرکز می‌گوید که مرکز مکانیسمی بازار محور و پویا را در پیش خواهد گرفت و شرکت‌های پیشرو در بخش تجهیزات پزشکی مانند مایندری (Mindray) و یونایتد ایمیجینگ (United Imaging) را گرد هم خواهد آورد. انتظار می‌رود این مرکز از طریق نوآوری فناورانه و با درک نقش محوری خود در رفع گلوگاه‌های بخش تجهیزات پزشکی، شکاف بین دانشگاه و صنعت را پر کند.

مشکل گلوگاه‌های بخش تجهیزات پزشکی چین و بویژه تجهیزات پزشکی پیشرفته، در جریان همه‌گیری کووید ۱۹ بیشتر دیده شد. به‌عنوان مثال از ماه مارس، اگرچه تقاضای جهانی برای ونتیلاتورهای چینی به اوج رسید اما اجزای اصلی مربوط به ساخت ونتیلاتور (از جمله فن‌های توربو، سنسورها و تراشه‌ها) عمدتا متکی به واردات بود.

یوان ژن، معاون مدیر کل یوول گروپ (Yuwell Group) که از تولید کنندگان پیشرو محصولات پزشکی در چین است می‌گوید “با در نظر گرفتن وضعیت بیماری جهانی، ما اجزای اصلی وارداتی را از قبل ذخیره کردیم. در عین حال به دنبال جایگزین‌های داخلی هم بودیم.”

در نیمه اول سال ۲۰۲۰ طبق گزارش اداره کل گمرک صادرات تجهیزات پزشکی چینی با ۵/۲۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۳/۱۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که وارداتی این محصولات با کاهش ۷/۱۷ درصدی نسبت به سال قبل، ۳/۱۰ میلیارد دلار بود.

آمریکا، آلمان و ژاپن منابع اصلی واردات تجهیزات پزشکی چین بودند که ۶۸/۵۳ درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص دادند. طبق اعلام این اداره، مهم‌ترین کالاهای وارداتی شامل مواد مصرفی کاتتر، دستگاه‌های توموگرافی اشعه ایکس و دستگاه‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا ام‌آر‌آی بوده است.

ژنگ که، از پژوهشگران حوزه صنعت در جوین‌چین (Joinchain) که یک پلتفرم پیشرو بزرگ داده‌های پزشکی مستقر در گوانگ‌ژو است می‌گوید “تجهیزات پزشکی پیشرفته آستانه‌های فنی بالا و ارزش افزوده قابل توجهی دارند، تخصص‌های مختلفی برای آنها مورد نیاز است و از چشم‌انداز توسعه گسترده‌ای برخوردار هستند. این بخش، نقشی کلیدی در تشخیص و درمان بالینی و همچنین در پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی دارد.”

وی می‌افزاید “در حال حاضر گلوگاه‌های این بخش مربوط به مواد سازنده، اجزای اصلی، فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های هوشمند است. یک مرکز نوآوری بازار محور برای تجهیزات پزشکی پیشرفته می‌تواند منابع نوآورانه شرکت‌های پیشرو، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و انجمن‌های صنعتی را با هم ادغام نموده و بهره‌وری استفاده از منابع موجود را تا حد چشمگیری بالا ببرد.”

کارشناسان صنعت پیشنهاد کرده‌اند که برای افزایش استقلال و قابلیت مدیریت زنجیره‌های تامین و صنعت در بخش تجهیزات پزشکی، اصلاحات مداومی به منظور ایجاد یک محیط مساعد برای نوآوری انجام شود. واردات اجزای اصلی این تجهیزات باید گسترش یابد و اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی آنها نیز صورت گیرد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=723

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.