• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

نقص ۴۰ درصدی تراشه‌های ارسال شده چین به روسیه پس از تحریم‌ها

  • کد خبر : 3190
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
نقص ۴۰ درصدی تراشه‌های ارسال شده چین به روسیه پس از تحریم‌ها
نرخ نقص صادرات نیمه هادی چین به روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین در ماه مارس بیشتر شده و تحریم‌های غربی شرکت‌های روسی را بر آن داشته تا لوازم الکترونیکی را از تامین کنندگان جدید تهیه کنند.

از زمان موج بی سابقه تحریم‌ها علیه روسیه، ۴۰ درصد تراشه‌های وارداتی از چین معیوب بوده‌اند، در حالی که این میزان قبل از مارس فقط ۲ درصد بود.

البته گفتنی است این آمار و گزارش منتشر شده در نشریه کامرسانت که در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته را نمی‌توان تایید کرد. کامرسانت یک رسانه خبری تجاری پیشرو در روسیه است که متعلق به میلیاردر علیشیر عثمانوف است که ثروت خود را در فلزات و معدن به دست آورده است. عثمانوف همچنین مالک اکثریت اپراتور مخابراتی MegaFon است که به دنبال خرید تجهیزات چینی ۵G بوده است.

این نشریه افزایش عیوب را به تحریم‌های غرب علیه روسیه نسبت داد که دسترسی بسیاری از واردکنندگان را به توزیع‌کنندگان خارجی با استفاده از ماشین‌آلات، نرم‌افزار یا نقشه‌های آمریکایی قطع کرده که همگی برای ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌های موجود در بازار ضروری هستند. تحریم این شرکت‌ها را به تهیه قطعات از تامین‌کنندگان غیرمجاز که محصولاتی با کیفیت پایین‌تر می‌فروشند، سوق داده است.

در حالی که چین و روسیه در سال‌های اخیر روابط نزدیکی برقرار کرده‌اند، پکن رسما در مورد جنگ اوکراین بی‌طرف مانده و با تحریم‌های روسیه مخالفت کرده است، اما شرکت‌هایی که تشخیص داده می‌شوند تخلف می‌کنند، ممکن است خودشان در معرض تحریم قرار گیرند. در نتیجه، شرکت‌های بزرگ چینی مرز خوبی را بین تبعیت از تحریم‌ها و مماشات با مصرف‌کنندگان داخلی طرفدار روسیه ایجاد کرده‌اند.

از میان ۲۳۸ شرکتی که توسط موسسه رهبری ارشد اجرایی دانشگاه ییل (CELI) شناسایی شده‌اند که همچنان در روسیه فعال هستند، چین با ۴۱ شرکت رتبه نخست و آمریکا با ۲۷ شرکت در رتبه بعدی قرار دارد.

از جمله مواردی که هنوز در روسیه فعال هستند، شرکت دیدی گلوبال مستقر در پکن است که در ماه فوریه پس از برانگیختن جنجال در داخل، از برنامه‌های خود برای خروج از این کشور عقب نشینی کرد. لنوو همچنین در میان گزارش‌هایی مبنی بر توقف فروش در روسیه مورد انتقاد قرار گرفت. این شرکت مستقر در پکن، بزرگترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی در جهان، توسط CELI به عنوان سرمایه گذاری‌های جدید به حالت تعلیق درآمده است.

شرکت بین‌المللی ساخت نیمه هادی‌ها نیز  در ماه جولای گفت که هرگز در روسیه مشتری نداشته است، و به دنبال کاهش نگرانی سرمایه گذاران در مورد مجازات بزرگترین و پیشرفته ترین سازنده تراشه چین توسط واشنگتن است.

با این حال، بر اساس گزارش موسسه مطالعات چین مرکاتور (Merics) در ماه اوت، صادرات نیمه هادی چین به روسیه به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که حجم مارس تا ژوئن سالانه ۲۰۹ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، شرکت‌های بسته‌بندی تراشه‌هایی که در معرض بازارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیستند، به صادرات کمک کرده‌اند.

پس از یک کاهش کوتاه، تحویل مدارهای مجتمع و سایر محصولات نیمه هادی چینی از آوریل به شدت افزایش یافته است، زمانی که چین وارد عمل شد تا شکاف ناشی از کاهش ۹۰ درصدی صادرات جهانی به روسیه را پر کند.

نرخ نقص ۴۰ درصدی خیلی چیزها را در مورد مشکلات روسیه برای زندگی تحت تحریم‌های G7 به شما می‌گوید و نشان می‌دهد که چین مایل نیست از روسیه فراتر از منافع اقتصادی مستقیم خود حمایت کند.

فراتر از تراشه‌ها، صادرات چین به روسیه رشد کرده زیرا شرکت‌ها به دنبال پر کردن خلاء برندهای غربی هستند. بر اساس داده‌های گمرک چین در ماه سپتامبر، چنین صادراتی در ماه اوت نسبت به سال قبل ۲۶٫۵ درصد افزایش داشته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3190

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.