• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

نقشه راه چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت مالی

  • کد خبر : 6440
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
نقشه راه چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت مالی
شی جین پینگ رئیس جمهور چین تعریف مشخصی را برای چگونگی تبدیل شدن چین به یک ابرقدرت مالی ارائه کرده است و دو ماه پس از ارائه آن در کنفرانس مرکزی کار مالی، سیستم آن را "متمایز از مدل‌های غربی" خواند.

او در جریان نشستی در مدرسه مرکزی حزبش در پکن گفت که با این حال، دومین اقتصاد بزرگ جهان در تلاش‌های خود برای خنثی کردن ریسک فزاینده مالی با وظایف فوری‌تری مواجه است.

شی جین پینگ در این باره گفت: یک ابرقدرت مالی باید بر پایه اقتصادی قوی استوار باشد. کشور باید از قدرت اقتصادی و فناوری ملی پیشرو جهانی برخوردار باشد.

۶ تن از کمیته دائمی ۷ نفره قدرتمند دفتر سیاسی به همراه ده‌ها تن از رهبران استانی در این مراسم شرکت کردند. لی کیانگ نخست وزیر چین دیگر عضو کمیته دائمی، به دلیل سفر به مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس غایب بود.

شی تفاوت‌های عمده مدل اقتصادی خود با مدل‌های غربی را شامل رهبری حزب کمونیست و تاکید بر تامین مالی و حمایت از اقتصاد واقعی برشمرد. وی همچنین بر اصول بنیادین تاکید کرد و گفت: پول قوی، بانک مرکزی، موسسات مالی داخلی و بین‌المللی و همچنین نظارت و استعداد قوی برای تثبیت جایگاه ابرقدرت‌ها کلیدی هستند.

شی همچنین گفت: در حالی که برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت مالی به کار طولانی مدت نیاز است، باید بر اهمیت جلوگیری از ریسک مالی سیستمیک تاکید کرد و تنظیم کننده‌های مالی و مقامات صنعتی باید مسئولیت‌های خود را روشن کنند و همکاری‌ها را تقویت کنند.

وی افزود: تنظیمات مالی باید کارایی داشته باشند. همه محلات باید برای وضعیت کلی بر اساس یک منطقه برنامه‌ریزی کنند و مدیریت ریسک و حفظ ثبات را انجام دهند.

رئیس جمهور همچنین متعهد شد که اقدامات بیشتری علیه فساد انجام دهد. وی گفت: در فرآیند مدیریت ریسک، فساد باید قاطعانه مجازات شود و از مخاطرات اخلاقی به شدت جلوگیری شود.

او گفت که چین بر تقویت رقابت پذیری و نفوذ خود بر قوانین بین‌المللی تمرکز خواهد کرد و گشایش مالی “سطح بالا” را ترویج خواهد کرد.

شی ادامه داد: ما اقدامات محدودکننده را ساده‌سازی می‌کنیم، شفافیت، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری سیاست‌های خود را افزایش می‌دهیم و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی خارج از کشور را تنظیم کرده و حمایت مالی از طرح «کمربند و جاده» را بهبود خواهیم بخشید.

پکن نگران شکنندگی سیستم مالی خود است، به ویژه در شرایطی که چین با محیط ژئوپلیتیکی پرتنشی مواجه است و با بحران بدهی در بازار املاک و دولت‌های محلی دست و پنجه نرم می‌کند.

در سال گذشته، چین با چالش‌های مالی متعددی از جمله خروج سرمایه خارجی روبرو بوده است. همچنین اگرچه نرخ مبادله یوان از اواخر سال گذشته تثبیت شده اما در برابر دلار آمریکا ضعیف باقی مانده است. مقامات چینی هم برای مقابله با این چالش‌ها اقداماتی چون تعدیل رژیم نظارتی و یا تشکیل کمیسیون مالی مرکزی برای نظارت بر صنعت چند تریلیون دلاری، انجام داده‌اند.

اکثریت قریب به اتفاق بانک‌ها، شرکت‌های اوراق بهادار و شرکت‌های بیمه در چین توسط دولت‌ها در سطوح مختلف کنترل می‌شوند. افزایش بدهی دولت‌های محلی در چین همچنین نگرانی‌هایی را در مورد چشم انداز اقتصادی مناطق شهری و سرریز بالقوه به بخش بانکی ایجاد کرده است.

آژانس رتبه‌بندی Fitch اخیرا اعلام کرده که بسیاری از بانک‌های چینی شاهد افزایش فشار سرمایه هستند، از جمله برخی از بانک‌های مهم. این آژانس رتبه بندی افزود: ما از مقامات انتظار داریم که رویکرد تخصیص اعتبار هدفمند را ادامه داده و تنظیم‌کننده‌ها، بانک‌های منتخب را در جهت هدایت اعتبار به بخش‌های استراتژیک هدایت کنند، به‌ویژه با توجه به تمرکز دولت بر حفظ ثبات سیستمی و پیشبرد تصمیم‌های ریسک در بانک‌های کوچک و متوسط.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6440

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.