• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

نظارت بهتر بر انتشار کربن به کمک پهپادها

  • کد خبر : 5863
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
نظارت بهتر بر انتشار کربن به کمک پهپادها
با پیشرفت صنعت، انسان‌ها هر ساله مقدار زیادی کربن را در قالب گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین منتشر می‌کنند.

با توجه به اثرات نامطلوبی که این گازها بر سیاره زمین و محیط زیست می‌گذارند نیازی ضروری برای اندازه گیری و رصد دقیق آن‌ها وجود دارد. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی انتشار دی اکسید کربن جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۳۶٫۸ میلیارد تن رسید.

تاکنون چندین کشور ماهواره‌هایی را جهت اندازه‌ گیری انتشار کربن به فضا پرتاب کرده‌اند. اما ردیابی انتشار گازهای گلخانه ای از فضا چالش‌های خود را دارد. به گفته ناسا تاثیر ابرها، ذرات معلق در هوا و سرعت باد از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر دقت تاثیر بگذارند. به همین علت مقامات چینی معتقد هستند که اندازه‌گیری‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای همگی دقت کافی نداشته و روش جدیدی برای بررسی آن‌ها مورد نیاز است.

از همین رو چینی‌ها یک پهپاد جدید برای جایگزینی ماهواره‌های سنجش از دور توسعه داده‌اند. توسعه پهپاد جدید چینی‌ها توسط آکادمی علوم برتر چین (China’s premier science academy) صورت گرفته است. به گفته این آکادمی پهپادهای جدید می‌توانند تغییرات انتشار کربن را با دقت بیشتری نسبت به ماهواره‌های سنجش از دور شناسایی کنند.

مشخصات سامانه پهپادی جدید چینی‌ها

این پهپاد‌ها نه به صورت تکی بلکه با تشکیل یک شبکه به صورت تیمی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز خود می‌کنند. تیم توسعه دهنده نام شبکه را LUCCN مخفف عبارت شبکه مشاهده کربن هماهنگ با پهپاد کم‌هزینه (Low-cost UAV Coordinated Carbon Observation Network) گذاشته است.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر گازهای گلخانه‌ای جدید نیست و تیم‌های مختلفی در سال‌های اخیر چنین مأموریت‌هایی را در این رابطه انجام داده‌اند. اما سامانه LUCCN با ترکیب ایستگاه‌های نظارت زمینی و چندین پهپاد هماهنگ این روش را بهبود می‌بخشد.

ایستگاه‌های نظارت زمینی این سامانه که با پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌شوند، دارای یک حسگر مقاوم در برابر آب و هوا هستند که در ایستگاه‌های هواشناسی قرار گرفته و برای ثبت تغییرات در محیط بیرون استفاده می‌شوند. پهپاد‌های این سامانه نیز مجهز به حسگرهایی هستند که برای مداومت پروازی بیشتر بسیار سبک وزن توسعه داده شده‌اند.

اولین نمونه اولیه LUCCN که شامل پنج ایستگاه زمینی و چهار هواپیمای بدون سرنشین بود، در یک دوره سه روزه در ماه اردیبهشت امسال در یک نیروگاه در شنژن، در استان جنوبی گوانگدونگ چین آزمایش شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5863

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.