• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

نخستین نمایش پرواز گروهی پهپادهای مسلح چینی

  • کد خبر : 5097
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
نخستین نمایش پرواز گروهی پهپادهای مسلح چینی
چین اولین آزمایش پرواز گروهی پهپادهای مسلح ساخت این کشور را انجام داد و طی آن ۳ پهپاد از نوع عقرب دو دُم (Twin-tailed Scorpion) در آرایشی نزدیک به یکدیگر به پرواز درآمدند.

در این عملیات پهپادهای عقرب با انواع مختلف مهمات شامل بمب‌های دقیق، موشک‌ها و پهپادهای کوچک‌تر، از زمین برخاستند و سپس در آسمان در قالب آرایش‌های مختلف از جمله خطی و مثلثی در کنار یکدیگر پرواز کردند.

پرواز گروهی پهپادهای مسلح، افزایش قابل توجه توان نظامی آن‌ها را به همراه دارد، زیرا در این شرایط می‌توانند مهمات بسیار بیشتری را حمل کنند. به گفته کارشناسان، این نوع پروازهای گروهی پهپادهای تهاجمی بزرگ همراه با پشتیبانی سامانه‌های کنترل، قابلیت‌های رزمی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

البته هدایت پهپادهای در حال پرواز به شکل گروهی، توسط ایستگاه زمینی سخت‌تر از هدایت مستقیم پهپادهاست، زیرا در این نوع نمایش می‌بایست سرعت، ارتفاع و جهت پرواز همه پهپادها با یکدیگر همگام باشد. کارشناسان معتقدند این پرواز آزمایشی نشان داد که پهپادهای عقرب کاملا مسلح از قابلیت هدایت بسیار خوبی برخوردارند، چرا که محموله‌های سنگین معمولا قدرت مانور پهپاد را کاهش می‌دهند.

پهپادهای کوچک مجهز به سامانه‌های کنترل پیشرفته قادر به تشکیل گروه‌های پرتعداد در نمایش‌های پروازی هستند، اما انواع بزرگ آن‌ها مانند عقرب می‌توانند گروه‌هایی در حدود ۳ پهپاد را به منظور ارائه بهترین کارآیی رزمی تشکیل دهند. گفتنی است هدایت پهپادها به طور معمول به صورت دستی انجام می‌شود، اما چین در تلاش برای توسعه یک نرم‌افزار هدایت خودکار است که با استفاده از آن پهپادها با فرمان واحد به انجام عملیات گروهی می‌پردازند.

پهپاد عقرب دو دُم دارای دو نوع است که به TB و TB-A مشهورند. TB با طول ۱۰ متر و طول انتهای دوبال ۲۰ متر مجهز به دو موتور است. این نوع پهپاد دارای حداکثر وزن برخاست ۲۸۰۰ کیلوگرم بوده و برد آن ۶ هزار کیلومتر است. به علاوه، TB با مداومت پرواز ۳۵ ساعت، می‌تواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

پهپاد نوع TB-A نیز دارای ۳ موتور بوده و از نظر طول و فاصله انتهای دو بال کمی بزرگتر از TB است. حداکثر وزن برخاست این پهپاد ۳۲۵۰ کیلوگرم، مداومت پرواز آن ۴۰ ساعت و سرعتش ۳۸۰ کیلومتر در ساعت است. عقرب دو دُم قادر به انجام عملیات‌های شناسایی، نظارت و حمله است و می‌تواند مهماتی مانند بمب‌های گرمافشاری یا ترموباریک، بمب‌های تاخیری و همچنین پهپادهای کوچک‌تر را برای ماموریت‌های مختلف با خود حمل کند.

منبع: globaltimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5097

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.