• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

مونتاژ ایستگاه فضایی ملی چین تکمیل شد

  • کد خبر : 3210
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
مونتاژ ایستگاه فضایی ملی چین تکمیل شد
سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ چین که Mengtian نام دارد، بر فراز یک موشک سنگین Long March 5B به مدار زمین پرتاب شد. به گفته آژانس فضایی چین، Mengtian طبق برنامه‌ریزی حدود 13 ساعت پس از پرتاب به تیانگونگ رسید.

ماژول آزمایشگاه منگتیان (Mengtian) ایستگاه فضایی ملی چین روز پنجشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) با موفقیت به این ایستگاه متصل شد تا مونتاژ این ایستگاه فضایی در فضا تکمیل شود. فضانوردان چینی مستقر در این ایستگاه چند ساعت پس از اتمام مونتاژ آن در مدار، وارد ماژول منگتیان شدند.

اعضای خدمه ماموریت شنژو چهاردهم (Shenzhou XIV) شامل چن دونگ (Chen Dong)، فرمانده ماموریت، به همراه لیو یانگ (Liu Yang) و کای شوژه (Cai Xuzhe) دریچه منگتیان را باز کردند و در ساعت ۳:۱۲ بعد از ظهر به وقت پکن وارد این آزمایشگاه شدند. چن دونگ و خدمه‌اش نزدیک به پنج ماه است که در این ایستگاه فضایی موسوم به تیانگونگ (Tiangong) سکونت دارند.

بنابر اعلام مسئولان فضایی چین، پس از انجام عملیات جابجایی ماژول منگتیان، ایستگاه تیانگونگ شکل نهایی خود یعنی ظاهری شبیه T به خود گرفته است. منگتیان، سومین بخش اصلی ایستگاه فضایی تیانگونگ و دومین ماژول آزمایشگاهی آن است که روز دوشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) توسط حامل فضایی لانگ مارچ ۵بی (Long March 5B) از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ (Wenchang) در جنوب چین به فضا پرتاب شد.

تصویر فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی تیانگونگ که پس از اتمام مونتاژ ایستگاه در مدار وارد ماژول آزمایشگاه منگتیان شده‌اند

 

این ماژول ۱۷.۹ متر طول، ۴.۲ متر قطر و بیش از ۲۳ تن وزن دارد. به گفته طراحان منگتیان در آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology)، ماژول مورد بحث دارای ۳۲ متر مکعب فضای داخلی برای استفاده فضانوردان است.

تیانگونگ یک ایستگاه T شکل است که شامل یک ماژول اصلی در مرکز و دو ماژول آزمایشگاهی در دو طرف می‌شود. به‌گفته طراحان برنامه فضایی سرنشین‌دار چین، وزن کلی این ایستگاه حدود ۶۶ تن خواهد بود. ماژول اصلی ایستگاه با نام تیانهه (Tianhe) دارای طول کلی ۱۶/۶ متر، قطر ۴/۲ متر و وزن ۲۲/۵ تن است.

ایستگاه فضایی چین در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین عملیاتی است که مدت فعالیت آن بالغ بر ۱۰ سال برآورد می‌شود. تیانگونگ از امکان میزبانی ۳ فضانورد در شرایط عادی برخوردار است؛ این تعداد در زمان جابجایی خدمه می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد. در زبان چینی تیانگونگ به معنای Palace in the Sky (کاخی در آسمان) است.

منبع: spacedaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3210

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.