• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

موقعیت بهتر چین نسبت به روسیه در تحریم‌های صنعت تراشه سازی

  • کد خبر : 3168
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
موقعیت بهتر چین نسبت به روسیه در تحریم‌های صنعت تراشه سازی
بنا به نظر کارشناسان چینی، این کشور برای مقابله با تحریم‌های احتمالی علیه طراحی تراشه از سوی کشورهای غربی، موقعیت بهتری نسبت به روسیه دارد و می‌تواند اکوسیستم متفاوتی را بر اساس ساختار RISC-V ایجاد و آن را در بین اعضای ابتکار کمربند و جاده توسعه بخشد.

چین به دلیل توانایی‌هایش در تحقیقات واحد پردازش مرکزی (CPU)، پایگاه استعداد قابل توجه و بازار بزرگ، می‌تواند تحت سناریوهای شدید تحریم‌ها و جنگ بسیار بهتر از روسیه عمل کند. چین کاملاً قادر است تکامل استاندارد RISC-X را به طور مستقل پیش ببرد و یک اکوسیستم را همراه با کشورهای کمربند و جاده بسازد.

محصولات RISC-X چین ممکن است نتوانند وارد ایالات متحده و سایر کشورهای غربی شوند – درست مانند محصولات هواوی امروزی، اما این مسئله تأثیری بر فروش و کاربرد این محصولات در کشورهای ابتکار کمربند و جاده ندارد. RISC-X هنوز می‌تواند به عنوان منبع باز حفظ شود تا کشورهای در حال توسعه با ۶٫۶ میلیارد نفر بتوانند با کمک آن یک اکوسیستم [مستقل] توسعه دهند.

از آنجایی که تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت نیمه‌رساناهای چین در چند سال گذشته افزایش یافته است، ساختار تراشه منبع باز RISC-V به عنوان جایگزین احتمالی برای x86 اینتل و Arm مستقر در بریتانیا که تقریباً توسط تمام طراح‌های تراشه موبایل از جمله کوالکام و اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نظر گرفته شده است. از آنجایی که کد منبع RISC-V به صورت آنلاین در دسترس عموم است، مشمول کنترل‌های صادراتی نیست و هزینه‌ای برای صدور مجوز ندارد.

رایانه کم دستور (RISC) برای اولین بار در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در سال ۱۹۸۰ ایجاد شد و در نسل پنجم این فناوری در سال ۲۰۱۵ با نام RISC-V به صورت منبع باز معرفی شد و استانداردهای آن اکنون توسط سازمان غیرانتفاعی RISC-V International مستقر در سوئیس حفظ و منتشر می‌شود. نیمی از ۲۰ عضو برتر این سازمان، چینی هستند، از جمله شرکت فن‌آوری‌های هوآوی – که در حال حاضر توسط ایالات متحده تحریم شده است – و علی بابا کلود، زیرمجموعه هلدینگ گروه علی بابا.

در عین حال، نگرانی‌های فزاینده‌ای در چین وجود دارد که آن‌ها ممکن است نتوانند به طور کامل به فناوری‌های منبع باز که از کسب‌وکارهای غربی منشأ می‌گیرند یا توسط آن نگهداری می‌شوند، تکیه کنند، اگرچه چنین کدی معمولاً مشمول تحریم‌ها نمی‌شود.

در حالی که چین در تلاش است تا وابستگی خود را به فناوری‌های ساخت تراشه خارجی را کاهش دهد، این کشور هنوز هم در طراحی و ساخت تراشه از همتایان جهانی خود عقب است.

به گفته متخصصان صنعتی، ضعف چین در نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) می‌تواند این کشور را حتی در بحبوحه پذیرشRISC-V  در معرض تحریم‌ها قرار دهد. ایالات متحده در نرم افزار EDA که برای طراحی تراشه و فناوری‌های ساخت اهمیت دارد، پیشتاز است.

تحریم‌های ایالات متحده شرکت‌هایی مانند TSMC، بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های جهان و شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی شانگهای (SMIC) را از ساخت تراشه‌ برای هوآوی با فناوری‌های منشأ آمریکا منع می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3168

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.