• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

موتور جدید برای هواپیماهای مافوق صوت

  • کد خبر : 2425
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۹
موتور جدید برای هواپیماهای مافوق صوت
محققین جنوب غربی چین موتوری تولید کرده‌اند که با انفجار سوخت هیدروژن ارزان نیرو می‌گیرد و توانسته آزمایش موفقیت آمیزی در پرواز هواپیمای مافوق صوت را از سر بگذارند.

چنین فرایند اغلب می‌تواند منجر به تخریب موتور شود چون انفجار مقدار زیادی انرژی به صورت ناگهانی و غیرقابل کنترل آزاد می‌کند؛ اما محققین این پروژه بر این نظر هستند که موتور انفجاری چرخان آن‌ها می‌تواند با ایجاد هزاران انفجار در ثانیه، یک هواپیما یا موشک را با سرعت پنج برابر صوت یا سریع‌تر نیرو دهد. مدل‌سازی رایانه‌ای در مطالعات قبلی نشان داده که موتور انفجاری دوار می‌تواند به راندمان سوخت ۵۰ درصد بیشتر از موتور جت منجر شود و سوخت آن تحت کنترل کامل اما بسیار کندتر می‌سوزد. بسیاری از نمونه‌های اولیه موتورهای انفجاری در دهه‌های اخیر – عمدتاً توسط ارتش – ساخته شده‌اند، اما برای اکثر آن‌ها این عملیات ناپایدار بوده است. مواردی که کارکرد خوبی داشته‌اند، همه از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ اما برای ذخیره هیدروژن مایع، یک مخزن سوخت بزرگ با امکانات خنک‌کننده پیچیده مورد نیاز است و برای بیشتر مقاصد نظامی مناسب نیست.

سوخت هیدروکربنی ارزان‌تر و ایمن‌تر است، اما بخار آن برای تولید و احتراق دشوارتر است. این مشکل با سرعت تشدید می‌شود، زیرا هوای ورودی آن‌قدر داغ می‌شود که می‌تواند باعث انفجار زودهنگام شود و می‌تواند موتور را خفه کند. به همین دلیل، عموماً اعتقاد بر این است که یک موتور انفجاری دوار نمی‌تواند با سرعت مافوق صوت کار کند.

اما موتور جدید محققین چینی در یک آزمایش زمینی که پرواز در ارتفاع پایین را با سرعت ۵ ماخ شبیه سازی می‌کرد، روشن شد.

چین انواع مختلفی از تسلیحات مافوق صوت را توسعه داده است و معتقد است که قادر به نفوذ به اکثر سیستم‌های دفاع هوایی هستند. مقامات فضایی این کشور قصد دارند تا سال ۲۰۳۵ یک هواپیمای مافوق صوت عملیاتی کنند که بتواند مسافران را در یک یا دو ساعت به هر نقطه از کره زمین منتقل کند.

ارتش و دولت چین سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه فناوری انفجار کرده‌اند تا از آن در موتورهای اسکرم جت برای پرواز مافوق صوت با هزینه کمتر استفاده کنند. محققان نظامی چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در این فناوری داشته‌اند، از جمله آن می‌توان به یافتن راهی برای تولید «شعله ابدی» در موتور برای کمک به حفظ انفجارها اشاره کرد.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2425

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.