• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12

از مغز تا صفحه نمایش؛ رابط مغز و رایانه بهبود می‌یابد

  • کد خبر : 1842
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۴۹
از مغز تا صفحه نمایش؛ رابط مغز و رایانه بهبود می‌یابد
دانشمندان سال‌هاست که روی روش‌هایی فعالیت می‌کنند که به مردم اجازه می‌دهند رایانه‌ها یا بازوهای روباتیک را فقط با استفاده از مغزشان کنترل کنند، بدون اینکه لب‌ها یا انگشتان خود را حرکت دهند.

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، پیشرفتی در رابط مغز و رایانه (BCI) حاصل شده است به طوری که به یک فرد فلج این امکان را می‌دهد که تنها با فکر کردن به کلمات، ۹۰ کاراکتر را در دقیقه تایپ کند و او را به سریع ترین تایپیست ذهنی جهان با استفاده از فناوری خواندن مغز تبدیل کند.

مطالعه آنها که در ماه می در Nature منتشر شد و در کنفرانس علمی WE Summit به میزبانی تنسنت به صورت آنلاین ارائه شد، به بیمار این امکان را داده است تا به سرعت تایپ دو برابر سریع‌تر از افرادی که به نوع قدیمی‌تری از فناوری BCI اعتماد می‌کردند، دست یابد. کاربران با استفاده از ذهن خود برای حرکت مکان نما به کاراکتر مورد نظر در صفحه کلید مجازی تایپ می‌کنند.

کریشنا شنوی عصب شناس در این اجلاس گفت: این فقط نوک کوه یخ است. زمانی که ما واقعاً مغز را از طریق علوم اعصاب در دهه‌های آینده درک کنیم، باید بتوانیم در کارهای مختلف بسیار بهتر عمل کنیم.

در آزمایش Shenoy، محققان حسگرهای الکترودی را در مغز بیمار قرار دادند که فعالیت الکتریکی نورون‌ها را همانطور که بیمار تصور می‌کرد با دستش می‌نویسد، ثبت می‌کرد. یک الگوریتم هوش مصنوعی (AI) برای رمزگشایی سیگنال‌ها و نمایش حروف بر روی صفحه کامپیوتر استفاده شد.

به گفته محققان، روش جدید که همراه با یک سیستم زبان مبتنی بر هوش مصنوعی با عملکرد تصحیح خودکار استفاده می‌شود، میزان دقت را تا ۹۹ درصد افزایش داد.

در حالی که شنوی گفت ۱۵ سال آزمایش توسط تیم تحقیقاتی او ثابت کرده است که روش کاشت جراحی که آنها استفاده می‌کنند ایمن است، تصور عمومی همچنان یکی از موانع اصلی پذیرش بازار انبوه فناوری BCI خواهد بود.

برای امکان تجاری سازی، دانشمندان همچنین باید الکترودهای بیشتری را در مغز وارد کنند. شنوی گفت که مغز حدود ۸۶ میلیارد نورون دارد، اما دانشمندان در حال حاضر تنها قادر به ثبت سیگنال‌های کمتر از چند هزار نفر از آنها هستند.

از آنجایی که جراحی مغز و اعصاب پرهزینه و گران است، بزرگترین چالش پیدا کردن یک مدل تجاری مناسب برای این فناوری است.

دانشمندان سال‌هاست که روی روش‌هایی فعالیت می‌کنند که به مردم اجازه می‌دهند رایانه‌ها یا بازوهای روباتیک را فقط با استفاده از مغزشان کنترل کنند، بدون اینکه لب‌ها یا انگشتان خود را حرکت دهند. فناوری BCI، ایده‌ای که شبیه به داستان علمی تخیلی به نظر می‌رسید، در سال‌های اخیر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است، به ویژه پس از آن که Neuralink، شرکتی که توسط ایلان ماسک، غول فناوری آمریکایی تأسیس شده بود، ویدیویی را در ماه آوریل منتشر کرد که در آن یک میمون با ذهنش در حال پخش یک ویدیو بود.

در چین، بیمارستان Ruijin شانگهای سال گذشته یک پروژه درمانی را برای استفاده از درمان نورومدولاسیون برای بیماران افسرده با کاشت تراشه‌های الکترود در مغز آنها اعلام کرد. چن تیان چیائو، سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار فناوری بازی‌های ویدیویی چینی، آزمایشگاه مرزی مغز را برای مطالعه سیگنال‌های مغزی موش‌ها راه‌اندازی کرده است تا درمان‌های عصبی آینده برای انسان‌ها را طراحی کند.

شنوی در گفتگوی آنلاین با خبرنگاران گفت، با درک عمیق‌تر از نحوه عملکرد مغز، «ما می‌توانیم خلاقانه در مورد کمک به افراد دارای طیف وسیعی از ناتوانی‌ها فکر کنیم».

اجلاس WE که در سال ۲۰۱۳ به عنوان رویدادی سالانه برای محققان راه اندازی شد تا یافته‌های خود را با عموم به اشتراک بگذارند، در طول سال‌ها میزبان ۸۰ دانشمند از جمله فیزیکدان نظری فقید استیون هاوکینگ بوده است.

صحبت‌های دانشمندان در خط مقدم حوزه خود، مانند Shenoy، بخشی از تلاش‌های تنسنت برای ترویج علم است. در سال ۲۰۱۸، غول بازی و رسانه‌های اجتماعی یک صندوق ۱ میلیارد یوانی (۱۵۶ میلیون دلار آمریکا) راه اندازی کرد تا هر سال به ۵۰ محقق جوان در علوم بنیادی جایزه بدهد. در اوایل سال جاری، در پاسخ به درخواست پکن برای رفاه مشترک، این شرکت مستقر در شنجن متعهد شد که ۱۰۰ میلیارد یوان را در طرح‌های مسئولیت اجتماعی از تحقیقات علوم پایه تا کاهش فقر هزینه کند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1842

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.