• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

معرفی چهار ابزار علمی بین‌المللی در ماموریت قمری چین

  • کد خبر : 3666
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
معرفی چهار ابزار علمی بین‌المللی در ماموریت قمری چین
چین چهار ابزار بین‌المللی را معرفی کرد که قرار است طی ماموریت چانگ‌ای ۶ (Chang'e 6) در سال ۲۰۲۵ به قمر زمین فرستاده شوند.

ماموریت مذکور برای انتقال نمونه از سمت پنهان ماه انجام خواهد شد. بر اساس اعلام سازمان ملی فضایی چین (CNSA) این تجهیزات علمی به دنبال فراخوانی که برای این منظور در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، به ماموریت چانگ‌ای ۶ می‌پیوندند.

ابزار DORN (سرواژه Detection of Outgassing Radon) متعلق به مرکز ملی مطالعات فضایی (CNES) فرانسه اولین تجهیزاتی است که چگونگی خروج گاز نجیب رادون از سنگ‌پوشه ماه را مطالعه می‌کند.

ابزار دوم یک بازتابگر لیزری بوده که برای انعکاس نور به منبع خود طراحی شده است و موسسه تحقیقاتی INFN-LNF ایتالیا آن را توسعه می‌دهد. این ابزار به دانشمندان امکان می‌دهد با اندازه‌گیری مدت زمان سفر ماموریت چانگ‌ای ۶، اطلاعات به‌دست‌آمده را به یک فاصله دقیق تبدیل کنند. ماموریت‌های آپولو ۱۱، آپولو ۱۴ و آپولو ۱۵ ناسا همگی دارای بازتابنده‌های لیزری بودند.

ابزار دیگر به نام NILS (سرواژه Negative Ions at the Lunar Surface) متعلق به موسسه فیزیک فضایی سوئد (Swedish Institute of Space Physic) برای شناسایی یون‌های منفی ساطع‌شده از سطح ماه پس از تعامل با باد خورشیدی، همراه با چانگ‌ای ۶ به قمر زمین می‌رود. هزینه این تجهیزات را آژانس فضایی اروپا (ESA) تامین می‌کند.

چهارمین ابزار یک ماهواره مکعبی ساخت پاکستان به نام ICUBE-Q است که دانشگاه جیائوتنگ شانگهای (Shanghai Jiaotong University) نیز در آن مشارکت خواهد داشت و همراه با چانگ‌ای ۶ به مدار ماه خواهد رفت.

چانگ‌ای ۶ ادامه ماموریت موفقیت‌آمیز چانگ‌ای ۵ است که در سال ۲۰۲۰ صورت پذیرفت و طی آن اولین انتقال نمونه از ماه به زمین پس از حدود ۴۰ سال انجام گرفت و ۱.۷ کیلوگرم مواد ماه به زمین منتقل شد. چانگ‌ای ۵ سمت پیدای ماه را که همیشه رو به زمین است، کاوش کرد؛ در حالی که چانگ‌ای ۶ به اکتشاف حوضه قطب جنوب-آیتکن (South Pole–Aitken) در سمت پنهان ماه می‌پردازد.

این ماموریت شامل یک ماژول خدماتی، یک فرودگر، وسیله نقلیه‌ای برای برخاستن از ماه و یک ماژول برای انتقال ۲ کیلوگرم نمونه از سطح ماه به زمین است. چانگ‌ای ۶ به وسیله حامل فضایی لانگ مارچ-۵ (Long March-5) از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) در جنوب چین به فضا پرتاب خواهد شد.

منبع: space

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3666

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.