• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
3

مصر با کمک چین فناوری‌های فضایی خود را توسعه می‌دهد

  • کد خبر : 5096
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
مصر با کمک چین فناوری‌های فضایی خود را توسعه می‌دهد
مصر دو نمونه اولیه ماهواره‌های ایجپت‌ست-۲ (EgyptSat-2) را از چین تحویل گرفت تا آن‌ها را با همکاری این کشور مونتاژ کند.

تکمیل این فرآیند در مرکز مونتاژ و آزمایش ماهواره آژانس فضایی مصر صورت می‌گیرد تا این ماهواره‌ها برای پرتاب از چین آماده شوند.

به گفته مقامات دولتی مصر، این مرکز و همچنین ماهواره‌های سنجش از دور ایجپت-۲ هر دو پروژه‌هایی هستند که با کمک مالی بلاعوض چین اجرایی می‌شوند. دولت چین ۷۴ میلیون دلار کمک مالی برای این ماهواره‌ها و ۶۸ میلیون دلار برای مرکز مونتاژ و آزمایش ماهواره ارائه کرده است.

لیائو لیچیانگ (Liao Liqiang)، سفیر چین در قاهره، در این رابطه می‌گوید: «مصر اولین کشوری است که از طرف چین پروژه همکاری در توسعه و آزمایش کامل ماهواره را در محلی خارج از کشور دریافت می‌کند.» توسعه ماهواره‌های ایجپت‌ست-۲ با وضوح ۲ متر و همچنین ساخت مرکز مونتاژ و آزمایش ماهواره در مصر از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و این ماهواره‌ها برای پرتاب در نیمه دوم سال جاری میلادی به چین منتقل می‌شوند.

تمیدایو اونیوسون (Temidayo Oniosun)، کارشناس حوزه فضا از نیجریه، می‌گوید: «چین نقش برجسته‌ای را در همکاری با موسسه‌های آفریقایی به منظور توسعه برنامه‌های فضایی ایفا کرده است. چین علاوه بر مصر با ۱۳ کشور آفریقایی دیگر نیز در زمینه فناوری فضایی، آموزش و زیرساخت توافق‌های دوجانبه داشته است.» به گفته وی، صنعت فضایی آفریقا در حال رشد بوده و سالانه تقریبا ۲۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند.

چین ۲۸ توافقنامه در حوزه فضا با کشورهای آفریقایی به امضا رسانده و در این زمینه بیش از هر کشور دیگری با قاره آفریقا همکاری کرده است. این توافقنامه‌ها شامل زمینه‌های مختلفی از جمله سنجش از دور، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباطات ماهواره‌ای و نیز حوزه نجوم می‌شوند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ایالات متحده به عنوان رقیب چین نگران وابستگی آفریقا به خدمات ارائه‌شده توسط این کشور آسیایی است.

منبع: zawya

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5096

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.