• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

مشارکت نزدیکتر چین و روسیه در حوزه انرژی

  • کد خبر : 3621
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
مشارکت نزدیکتر چین و روسیه در حوزه انرژی
شی جین پینگ، از تمایل چین به ایجاد شراکت نزدیک تر با روسیه در زمینه همکاری انرژی خبر داد.

این اظهارات در حالی بیان شد که تجارت انرژی بین دو کشور در سال جاری در بحبوحه تشدید تحریم کالاهای روسیه از سوی غرب پس از تهاجم روسیه به اوکراین به بالاترین سطح تاریخی خود رسید.

شی در نامه تبریکی که به چهارمین همایش تجاری انرژی چین و روسیه ارسال شد، گفت: همکاری انرژی سنگ بنای مهم همکاری عملی بین چین و روسیه است و همچنین نیروی مثبتی در حفظ امنیت انرژی جهانی است.چین مایل به همکاری با روسیه برای ایجاد یک مشارکت نزدیک تر در انرژی، ترویج توسعه انرژی پاک و سبز و حفظ امنیت بین المللی انرژی و ثبات زنجیره تامین صنعت است.

کشورهای همسایه ارتباطات و همکاری‌ها را تقویت کرده و پروژه‌های بزرگی را در مواجهه با چالش‌های خارجی پیش بردند و این نشان‌دهنده مقاومت قوی همکاری‌های انرژی آنها و چشم‌انداز گسترده مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز پیامی برای شرکت‌کنندگان در این مجمع ارسال کرد و گفت که با وجود شرایط پیچیده بین‌المللی، مشارکت همه جانبه و تعاملات استراتژیک بین روسیه و چین همچنان در حال توسعه است.

پوتین گفت: «صنعت انرژی یکی از کلیدی‌ترین و سریع‌ترین حوزه‌های همکاری اقتصادی ما است.

گردش مالی تجاری روسیه و چین در بخش انرژی در سال جاری ۶۴ درصد رشد سالیانه داشته است و تحویل فیزیکی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این انجمن که هم به صورت مجازی و هم حضوری به طور همزمان در مسکو و پکن برگزار شد و این دو مکان تماس‌های ویدیویی را برای شرکت‌کنندگان برای گفت‌و‌گو برقرار کردند.

به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی و افزایش خرید چین، تجارت دوجانبه چین و روسیه در ۱۰ ماهه اول سال با ۳۳ درصد افزایش به ۱۵۳٫۹ میلیارد دلار رسید و واردات چین تقریباً با ۵۰ درصد افزایش به ۹۴ میلیارد دلار رسید.

بر اساس ارقام گمرک چین، حدود ۸۰ درصد واردات چینی از محصولات روسیه مواد معدنی است و نفت خام ۷۰ درصد از این مواد معدنی وارداتی را تشکیل می‌دهد.

کشورهای G7 در تلاش برای محدود کردن توانایی مسکو برای تامین بودجه تهاجم خود به اوکراین، پیشنهاد کرده‌اند که سقف قیمتی برای منابع انرژی روسیه تعیین کنند. در پاسخ، کرملین متعهد شد که نفت را به کشورهایی مانند چین و هند منتقل کند که از این ایده حمایت نمی‌کنند.

روسیه در حال حاضر با صادرات ۷۲ میلیون تن به ارزش ۴۹ میلیارد دلار در ۱۰ ماه اول پس از عربستان سعودی به دومین تامین کننده بزرگ نفت خام چین در سال جاری تبدیل شده است.

علیرغم کاهش تقاضا برای محصولات انرژی در بحبوحه قرنطینه‌های گسترده کووید-۱۹، واردات گاز طبیعی روسیه به چین نیز در سال جاری رشد داشته است، در حالی که واردات از اکثر کشورهای دیگر کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های گمرک چین، از ژانویه تا اکتبر، واردات گاز طبیعی مایع روسیه به چین ۳۲ درصد افزایش یافت و به ۴٫۹ میلیون تن به ارزش حدود ۵٫۳ میلیارد دلار رسید.

داده‌ها نشان می‌دهد که ارزش واردات گاز طبیعی روسیه با خط لوله در ۱۰ ماه اول امسال به ۳٫۱ میلیارد دلار یا تقریباً سه برابر ارزش واردات در مدت مشابه سال گذشته رسیده است.

پکن و مسکو در ماه سپتامبر توافق کردند که پرداخت‌های گاز روسیه به چین را به روبل و یوان تسویه کنند تا خود را از فشار غرب دور کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3621

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.