• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
5

مسائل زیست محیطی چه نقشی در رقابت بین چین و کره‌جنوبی در صنعت کشتی سازی دارد؟

  • کد خبر : 4802
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۲
مسائل زیست محیطی چه نقشی در رقابت بین چین و کره‌جنوبی در صنعت کشتی سازی دارد؟
چین و کره‌جنوبی به دنبال تصاحب و حفظ سهم بیشتری از صنعت کشتی سازی هستند.

صنعت کشتی سازی بخشی است که پکن آن را در زنجیره صنعتی بسیار مهم ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا اختلاف فناوری در این زمینه با سئول را کاهش دهد.

با وجود اینکه چین در تولید تانکرهای پیشرفته گاز طبیعی مایع (LNG) از نظر فناوری و محیط زیستی پیشرفت کرده است، اما تحلیلگران معتقدند سال‌ها طول خواهد کشید تا چین بتواند سلطه طولانی مدت کره‌جنوبی را به طور قابل ملاحظه‌ای به چالش بکشد. با این حال، برخی از چشم‌انداز همکاری بین دو رهبر کشتی‌سازی جهان صحبت می‌کنند که می‌تواند به نفع این صنعت جهانی باشد.

وو جونگ هون، استاد معماری دریایی و مهندسی اقیانوس در دانشگاه ملی سئول (SNU) در این باره می‌گوید: از نظر کشتی‌های فله‌بر یا کشتی‌های کانتینری، تقریباً هیچ اختلاف تکنولوژیکی بین کره جنوبی و چین وجود ندارد، اما تفاوت‌های زیادی در ساخت کشتی‌هایی مانند حامل‌های LNG وجود دارد.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شرکت بریتانیایی Clarkson Research، که تجزیه و تحلیل بازار حمل و نقل و کشتی‌سازی را انجام می‌دهد، ۷۹ سفارش جهانی برای صنعت کشتی‌ در ماه مارس ثبت شد، این کشتی‌ها مجموعاً ۲٫۴۴ میلیون تناژ ظرفیت ناخالص داشتند که نسبت به فوریه ۳ درصد و نسبت به مارس ۲۰۲۲ کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت‌های کشتیرانی کره جنوبی در ماه مارس سال جاری سفارش‌هایی بالغ بر ۸۰۰ هزار تناژ ظرفیت ناخالص دریافت کردند که با سهم بازار ۳۳ درصدی در رتبه دوم جهان قرار گرفت. چین هم با ۳۹ درصد از سهم بازار که معادل ۹۵۰ هزار تناژ ظرفیت ناخالص بود، پیشتاز است.

با این حال، کره جنوبی در سه ماهه اول سال با سفارش‌هایی بالغ بر ۳٫۱۲ میلیون تناژ ظرفیت ناخالص در رتبه اول قرار گرفت که ۴۴ درصد از بازار جهانی را برای ساخت ۶۵ کشتی به خود اختصاص داده است. در مقایسه، چین برای ۱۱۰ کشتی سفارش دریافت کرد، اما کل تناژ ظرفیت ناخالص آن تنها ۲٫۵۹ میلیون یا ۳۷ درصد از بازار جهانی بود. تفاوت در حجم سفارشات بین کشورها ناشی از مزیت نسبی کره جنوبی در فناوری کشتی سازی است.

در حالی که چین در دو سال گذشته بر عرضه جهانی کشتی‌ها تسلط داشته و در سال گذشته به سهم بازار ۴۹ درصدی در مقایسه با ۳۷ درصدی کره جنوبی رسیده است، اما کارخانه‌های کشتی سازی چینی این کار را با تمرکز بر کشتی‌های کوچکتر و معمولی مانند تانکرها و کشتی‌های فله‌بر انجام داده‌اند.

در همین حال، کره جنوبی بیش از نیمی از سهم بازار جهان را در کشتی‌های با ارزش و سازگار با محیط زیست مانند کشتی‌های بزرگ LNG در اختیار دارد. بر اساس آمار رسمی، حدود ۷۰ درصد از این سفارش‌ها در سال گذشته به کارخانه‌های کشتی سازی کره جنوبی رسیده است.

وو جونگ هون، در این باره گفت که به دلیل قوانین زیست محیطی که توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO)  وضع شده است، اکثر کشتی‌هایی که در حال حاضر مشغول به کار هستند، نمی‌توانند در آینده وارد بنادر شوند. این تغییر، تقاضا برای جایگزینی کشتی‌ها با انواع سازگار با محیط زیست آن که از انرژی‌هایی مانند LNG استفاده می‌کنند را افزایش خواهد داد. به اعتقاد وو جونگ هون، چین در این زمینه ضعیف است. آنها همچنان سفارشات کشتی‌های معمولی را خواهند داشت، اما هنوز فناوری برای کشتی‌های سازگار با محیط زیست یا هوشمند مجهز به سیستم‌های ناوبری مستقل را ندارند.

به همین منظور، ری شین هیونگ، رئیس انجمن معماران دریایی کره، به امکان همکاری دوجانبه سودمند بین دو کشور اشاره کرده است. وی در این باره می‌گوید: بازار کشتی سازی و کشتیرانی یک صنعت واحد و جهانی است. دولت کره جنوبی باید یک جامعه مشورتی را رهبری کند که بتواند همه بازیگران این بازار را برای بحث‌های مشترک درباره فناوری جدید جمع کند. ما نباید چین را فقط به عنوان یک رقیب در نظر بگیریم. اگر کره جنوبی بتواند فناوری پیشرفته خود را عرضه کند و چین هم بتواند این کشتی‌ها را تولید کند، هر دوی آنها می‌توانند برنده باشند.

با این وجود، این رقابت همچنان فراگیر است و کشتی‌سازان چینی سرمایه‌گذاری خود در کشتی‌های سازگار با محیط زیست را افزایش داده‌اند.

کیم یونگ هوا، از دانشگاه ملی سئول معتقد است که کره جنوبی با فناوری پیشرفته‌تر خود مزایای بیشتری دریافت خواهد کرد، حتی اگر چین بتواند کشتی‌های بیشتری بسازد.

کیم یونگ هوان، استاد معماری دریایی و مهندسی اقیانوس در دانشگاه ملی سئول  (SNU)هم می‌گوید: رتبه اول یا دوم در سهم بازار جهانی کشتی‌سازی بی‌معنی است. در عوض باید بر قیمت کشتی‌ها و میزان درآمدی که کارخانه‌های کشتی سازی می‌توانند به دست آورند تاکید بیشتری شود، و در این زمینه فناوری نقش بسزایی دارد.

کیم گفت که در بازار فعلی جایی که تلاش سازمان بین‌المللی دریانوردی برای کربن‌زدایی مهم‌ترین عامل است، کره جنوبی با فناوری پیشرفته‌تر خود مزایای بیشتری کسب خواهد کرد، حتی اگر چین بتواند کشتی‌های بیشتری بسازد. در آینده نزدیک، کره جنوبی هم به تسلط تکنولوژیک و به طبع آن به کربن زدایی خود در کشتی سازی ادامه خواهد داد، در حالی که چین باید بر موانع نوآوری در این صنعت غلبه کند.

به اعتقاد کیم، چین به منابع انسانی باکیفیت در این زمینه نیاز دارد، اما به دلیل رشد سریع اقتصادی که دارد استعدادها به سمت بانکداری یا فناوری اطلاعات می‌روند و از ورود به صنایعی مانند کشتی سازی صرف نظر می‌کنند.

لی چانگ یانگ، وزیر بازرگانی صنعت و انرژی کره جنوبی می‌گوید، انتظار می‌رود که سفارشات کشتی‌سازی همچنان افزایش یابد، زیرا بازار جهانی کشتی در حال رونق است. امسال زمان بسیار مهمی است که سفارش‌های دریافتی می‌توانند منجر به بهبود عملکرد شوند. بنابراین ما از طریق حمایت مالی فعال، فرصتی را برای چرخه رشد در صنعت کشتی‌سازی فراهم خواهیم کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4802

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.