• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

مجموعه‌ای شگفت انگیز و متحول کننده از اکتشافات فسیلی در چین

  • کد خبر : 3534
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۴۷
مجموعه‌ای شگفت انگیز و متحول کننده از اکتشافات فسیلی در چین
دیرینه شناسان چینی دو مخزن فسیلی را در جنوب غربی شهرداری چونگ کینگ و استان گوئیژو کشف کرده‌اند که قدمت لایه‌های آنها به دوره سیلورین می‌رسد که حدود 440 میلیون سال پیش آغاز شد.

این دو مکان اکتشافات مهمی را به دست آورده‌اند که می‌تواند داستان چگونگی تکامل انسان از ماهی را بازنویسی کند.

بر اساس چهار مقاله منتشر شده در مجله نیچر، محققان چینی از یافتن فسیل ماهی‌هایی خبر دادند که «حلقه گمشده» در مورد منشاء فک و آرواره را ارائه می‌کند، یک ویژگی کلیدی که باعث ایجاد ۹۹٫۸ درصد از همه گونه‌های مهره‌دارانی است که امروزه روی زمین زندگی می‌کنند، از نهنگ‌های غول پیکر گرفته تا انسان‌ها.

به گفته کارشناسان، این اولین باری است که چین این تعداد مطالعات را توسط یک تیم تحقیقاتی در شماره‌ای از مجله معتبر منتشر می‌‌کند که گواهی بر اهمیت یافته‌ها و به رسمیت شناختن جهانی چین به عنوان یک نیروگاه در دیرینه شناسی است.

دنگ تائو، مدیر مؤسسه دیرینه‌شناسی مهره‌داران و دیرینه‌انتروپولوژی آکادمی علوم چین، گفت که پیشرفت‌های اخیر نشان‌دهنده کمک اولیه چین به علوم پایه در مورد تکامل است.

دنگ گفت که حمایت چین از باستان شناسی و دیرینه انسان شناسی یکی از دلایل کلیدی اکتشافات اخیر این کشور است. وی افزود: داشتن انبوهی از نمونه‌های فسیلی منحصر به فرد و به خوبی حفظ شده و ابزارهای علمی پیشرفته برای مطالعه آنها و همچنین همکاری‌های گسترده بین‌المللی نیز مفید است.

با این حال، ظهور فک یک راز بوده است، زیرا اکثر فسیل‌های مهره‌داران فک‌دار اولیه یافت شده مربوط به آغاز دوره دونین در حدود ۴۱۹ میلیون سال پیش بوده‌اند، اما دانشمندان فرض کرده‌اند که منشأ مهره‌داران آرواره‌دار باید در حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش یا حتی قبل از آن بوده باشد.

ژو گفت: بنابراین، یک شکاف عظیم ۳۰ میلیون ساله در کارنامه دیرینه‌شناسی ما وجود داشت که برای چندین دهه تا کنون پر نشده بود.

جدیدترین یافته‌های تیم زو مجموعه‌ای از پنج فسیل ماهی به‌خوبی حفظ‌شده از اوایل دوره سیلورین را ارائه می‌دهد که شامل سه ماهی تمام‌بدن بود که به دانشمندان کمک کرد تصویر تکاملی دقیق‌تری از منشاء فک ترسیم کنند.

به طور کلی، این فسیل‌ها نشان می‌دهند که ماهی‌های فک‌دار حداقل ۴۴۰ میلیون سال پیش در اقیانوس‌های باستانی رشد می‌کردند. در اواخر دوره سیلورین، ماهی‌های فک‌دار متنوع‌تر و بزرگ‌تر تکامل یافته بودند و شروع به گسترش در سراسر جهان کردند و راه را برای برخی از ماهی‌ها هموار کردند تا در نهایت به خشکی بروند و به حیوانات دیگر تبدیل شوند.

ژو گفت: این فسیل‌ها فرصت بی‌سابقه‌ای برای نگاه کردن به «طلوع ماهی» فراهم می‌کنند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا بسیاری از ساختارهای بدن انسان را به این ماهی‌های باستانی ردیابی کنند، بنابراین برخی از شکاف‌های کلیدی در تاریخ تکاملی چگونگی تکامل ماهی‌ها به انسان را پر می‌کنند.

فسیل بازسازی شده فانجینگشانیا شواهدی را ارائه کرد که از این نظریه حمایت می‌کرد که مهره داران آرواره دار شاهد افزایش تنوع طبقه بندی در طول دوره سیلورین اولیه بوده‌‌اند. نمونه دندان قدیمی ترین نمونه از مهره داران فک دار تا به امروز بود.

جان لانگ، رئیس سابق انجمن دیرینه شناسی مهره داران، در اظهار نظری درباره این مطالعات گفت: “این واقعا مجموعه‌ای شگفت انگیز و متحول کننده از اکتشافات فسیلی است. تقریباً هر آنچه را که در مورد تاریخ اولیه تکامل حیوانات آرواره می‌دانیم بازنویسی می‌کند.”

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3534

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.