• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

مبارزه با بیماری‌های ویروسی با واکسن استنشاقی کوچک چین

  • کد خبر : 6227
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
مبارزه با بیماری‌های ویروسی با واکسن استنشاقی کوچک چین
واکسن مبتنی بر آئروسل میکروسکوپی تولید شده توسط دانشمندان چینی می‌تواند در اعماق ریه‌ها استنشاق شود.

محققان می‌گویند این واکسن‌ها تحویل غیر تهاجمی و تک دوز برای ذخیره و حمل و نقل بسیار آسان‌تر از تزریق واکسن‌ها به صورت سنتی است و می‌تواند جذب را بهبود بخشد.

به گفته محققان چینی که واکسن استنشاقی فوق العاده کوچک را توسعه داده‌اند، این نوع  واکسن جدید و استنشاق پودر می‌تواند محافظت بهتری در برابر عفونت‌های ویروسی تنفسی نسبت به واکسن‌های تزریقی سنتی فراهم کند.

نتایج این تحقیق در یکی از معتبرترین ژورنال‌های علمی چاپ شده است و ذکر شده است هنگامی که این واکسن روی موش‌ها، همسترها و میمون‌ها آزمایش می‌شود، پاسخ ایمنی طولانی و پایدار تولید می‌کند.

دانشمندان برای تولید واکسن آئروسل، از همان مسیری که توسط آلاینده‌های ریز شناخته شده به عنوان ذرات معلق تنفس استفاده می‌شود، بهره بردند. ذرات موجود در هوا بیشتر به دلیل سوزاندن سوخت‌های چوب و فسیلی ایجاد می‌شود و می‌تواند تهدیدات جدی برای سلامت انسان ایجاد کند.

برای دستیابی به واکسن با توانایی مشابه این آلاینده‌های جوی، محققان آنتی ژن‌های ویروس کرونا را با اندازه گیری ۲۰ نانومتر در میکروکپسول‌های متخلخل بسته بندی کردند. این تیم، هنگام یخ خشک شدن میکروکپسول‌ها به حوزه‌های جامد که حدود ۲٫۸ میکرون اندازه گیری می‌کردند، کوچک کردند.

این واکسن خشک و پودر شده می‌تواند به طور مستقیم به آلوئول‌ها برسد و به طور مؤثر کارایی داشته باشد.

برخی از متخصصان بر این باورند که واکسیناسیون از طریق بینی این مزیت را دارد که واکسن به طور مستقیم مخاط را هدف قرار می‌دهد. مخاط یا غشای مخاطی، لایه داخلی و مرطوب حفره‌های بدن مانند بینی و دهان و همچنین برخی از اندام‌هاست.

مخاط بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که فرد نفس می‌کشد، مخاط کمک می‌کند تا باکتری‌ها و سایر ذرات بیماری‌زا وارد بدن نشوند. همچنین مخاط پاتوژن‌های خاصی را جذب می‌کند و از آنجایی که بینی به سیستم تنفسی بدن متصل است این کار اثربخشی واکسن را در بدن آسان می‌کند.

از مزیت‌های واکسن‌های استنشاقی این است که برای افرادی که از سوزن ترس دارند، واکسیناسیون از طریق بینی استرس کمتری را ایجاد می‌کند. کارشناسان تخمین زده‌اند که از هر چهار بزرگسال، یک نفر و از هر سه کودک، دو نفر از تزریق واکسن می‌ترسند. همچنین از هر ۱۰ نفر یک نفر ممکن است تزریق واکسن را به دلیل ترس از سوزن به تاخیر اندازد.

براساس این مقاله، واکسن‌های تحویل داده شده توسط تزریق “خط اول محافظت در دستگاه تنفسی را ارائه نمی‌دهند”، به دلیل کمبود تولید آنتی بادی‌هایی مثل ایمنوگلبولین آ(IGA) و  ایمنوگلبولین جی (IgG) آنها همچنین پاسخ ایمنی مخاطی را که واکسن‌های استنشاقی می‌توانند ارائه نمی‌دهند.

هر دو آنتی بادی در عملکرد ایمنی نقش دارند و به مبارزه با عفونت ویروسی کمک می‌کنند. ایمنوگلبولین آ(IGA) در دستگاه تنفسی یافت می‌شود و ایمنوگلبولین جی (IgG) در خون و سایر مایعات یافت می‌شود.

در فرایند این تحقیق دانشمندان همچنین از برچسب‌های فلورسنت برای ردیابی میکروکپسول‌های واکسن ضمن بررسی ریه‌های حیوانات در زیر میکروسکوپ‌ها استفاده کردند.

طبق این مقاله، سیگنال‌های فلورسانس ۴۲ روز پس از واکسیناسیون، در ریه‌های موش پس از واکسیناسیون وجود داشتند.

براساس نتایج این مقاله، دانشمندان بیان داشتند که داشتن میکروکپسول‌ها در اعماق ریه‌ها باعث آزاد شدن آهسته‌تر و پایدار واکسن برای حمایت از “تحریک مداوم آنتی ژن” می‌شود.

این واکسن همچنین در همسترها مورد آزمایش قرار گرفت. این تیم دریافت که همسترها با توجه به واکسن آئروسل از مزایای ایمنی بیشتری در برابر نوع اومیکرون برخوردار هستند.

این تیم در این مقاله گفت: ” تصور می‌کنیم که واکسن استنشاقی ما می‌تواند به عنوان یک بستر چند جانبه امیدوار کننده برای مبارزه با بیماری‌های عفونی تنفسی باشد.”

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6227

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.