• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

ماهواره چین برای پیش‌بینی زلزله

  • کد خبر : 4638
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
ماهواره چین برای پیش‌بینی زلزله
چین قصد دارد در آینده نزدیک یک ماهواره به نام ژانگهنگ ۱-۰۲ (Zhangheng 1-02) را برای پیش‌بینی زلزله به فضا بفرستد.

این ماهواره ضمن پایش شبانه‌روزی، دامنه رصد را تا قطب شمال و جنوب زمین گسترش داده و امکان مشاهده تغییرات در سامانه زمین را نسبت به ماهواره اول ارتقا می‌دهد.

این کشور نخستین ماهواره لرزه‌ای الکترومغناطیسی خود یعنی ژانگهنگ ۱ را در سال ۲۰۱۸ به منظور دریافت سیگنال‌های الکترومغناطیسی در فضا با هدف پیش‌بینی زلزله و همچنین نظارت و هشدار آب و هوای فضایی به مدار زمین فرستاده بود. ژانگهنگ ۱ را موسسه علم و فناوری چین (CAST) ساخته است و با وزن ۷۳۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۵ سال، در ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

به گفته شن خوهوی (Shen Xuhui)، دانشمند ارشد برنامه ماهواره‌ای چین، ژانگهنگ طی پنج سال گذشته حدود ۵۰ زمین‌لرزه با بزرگی ۷.۰ ریشتر و بالاتر و همچنین نزدیک به ۶۰۰ زمین‌لرزه با بزرگی ۶.۰ ریشتر و بالاتر را در سراسر جهان رصد کرده است. وی اظهار داشت: «ما دریافته‌ایم که بیش از ۸۰ درصد زمین‌لرزه‌هایی با بزرگی ۶ ریشتر یا بالاتر، سیگنال‌های اولیه را نیم ماه قبل از رویداد نشان می‌دهند.»

شن خوهوی با اظهار اینکه با استفاده از ژانگهنگ ۱ داده‌های میدان ژئومغناطیسی جهانی و داده‌‌های طیف الکترومغناطیسی فرکانس پایین در سطح جهان را به دست آورده‌ایم، عنوان کرد: «با وجود این پیشرفت‌ها هنوز راه زیادی تا پیش‌بینی دقیق زلزله باقی مانده است.»

این دانشمند گفت: «پایش‌های ماهواره‌ای، محدودیت‌های تحقیقات مربوط به زلزله به روش‌های قدیمی را از بین می‌برد.» به گفته وی، آمار نشان می‌دهد که اختلالات الکترومغناطیسی در فضا با وقوع زلزله مرتبط است. بنابر اظهارات شن خوهوی، طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده می‌توان انتظار پیشرفت در پیش‌بینی زلزله را داشت.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4638

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.