• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

ماهواره مدار قطبی چین برای هواشناسی به فضا پرتاب شد

  • کد خبر : 4604
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
ماهواره مدار قطبی چین برای هواشناسی به فضا پرتاب شد
چین یک ماهواره مدار قطبی را برای اهداف هواشناسی توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) به فضا پرتاب کرد.

این عملیات روز یکشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) ساعت ۰۱:۴۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین صورت گرفت و طی آن ماهواره FY-3G (سرواژه Fengyun-3G) به فضا فرستاده شد. ماهواره‌های مدار قطبی در چرخش خود به دور زمین از فراز قطب‌های شمال و جنوب زمین گذر می‌کنند.

این ششمین ماهواره از سری FY-3 است که در فاصله حدودا ۸۰۰ کیلومتری از زمین قرار می‌گیرد. اولین ماهواره از این سری در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد و هدف از استقرار دو ماهواره اول در مدار نیز آزمایش فناوری‌ها عنوان شده است. همچنین مطابق برنامه‌ریزی‌ها یک ماهواره دیگر از این سامانه موسوم به FY-3F طی سال جاری میلادی به وسیله همین ماهواره‌بر به فضا پرتاب خواهد شد.

نمای ماهواره ۳A-FY

ماهواره‌های سری FY گروهی از ماهواره‌های هواشناسی هستند که اطلاعاتی را به منظور پیش‌بینی وضعیت آب و هوای زمین و نیز آب و هوای فضایی برای چین و سایر سازمان‌های مربوطه در سراسر جهان ارائه می‌دهند. ماهواره‌های مذکور در دو مدار قطبی و ژئو قرار دارند و اولین آن‌ها سال ۱۹۸۸ به فضا پرتاب شد.

این ماهواره‌ها را آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (SAST) چین ساخته و اداره هواشناسی این کشور (China Meteorological Administration) آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

ماهواره‌های FY-3 با عمر طراحی ۳ سال، دارای ۲۲۵۰ کیلوگرم وزن هستند و مجموعه‌ای از ابزارها را شامل می‌شوند که از آن جمله می‌توان به ژرفاسنج اتمسفری مادون قرمز، دو ژرفاسنج برای اندازه‌گیری دما و رطوبت ریزموج‌ها، رادیومتر طیف مرئی و مادون قرمز، تصویرگر طیفی با قدرت تفکیک مکانی متوسط، تصویرگر تابش ریزموج‌ها و همچنین ژرفاسنج فرابنفش برای پایش بازتاب امواج، ذرات یا سیگنال‌ها از خورشید اشاره کرد.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی

لانگ مارچ-۴سی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای آن را ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۵.۸ متر و وزن ۲۵۰ تن، می‌تواند ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند.

لانگ مارچ-۴سی نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۴۸ عملیات را به انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. این ماهواره‌بر از دی متیل هیدرازین نامتقارن و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

منبع: globaltimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4604

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.