• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

ماهواره محرمانه چین برای پایش قطب‌های زمین

  • کد خبر : 4401
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۴۳
ماهواره محرمانه چین برای پایش قطب‌های زمین
چین یک ماهواره محرمانه را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۱۱ (Long March-11) به فضا پرتاب کرد.

در این عملیات که روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد، ماهواره شی‌یان-۱۹ (Shiyan-19) در مدار نزدیک به قطبی (Near-Polar Orbit) استقرار یافت.

بر اساس گزارش‌ها، شی‌یان-۱۹ یک ماهواره تحقیق و توسعه است که برای اهدافی مانند پایش منابع زمین، برنامه‌ریزی‌های شهری و پیشگیری و مقابله با بلایا به کار گرفته می‌شود. این ماهواره زیر نظر آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (SAST) ساخته شده است.

بر اساس اعلام مسئولان SAST، شی‌یان-۱۹ از پلتفرمی بهره می‌برد که برای توسعه ماهواره‌های مینیاتوری، سبک، کم‌هزینه و با کارآیی بالا ساخته شده است. شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) که مسئولیت پرتاب این ماهواره را برعهده داشت، جزئیاتی از شی‌یان-۱۹ ارائه نکرده است.

سری ماهواره‌های شی‌یان مجموعه‌ای از ماهواره‌های تحقیق و توسعه هستند که اولین آن‌ها در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌ها تاکنون در مدارهای مختلفی قرار گرفته‌اند و در فرآیند توسعه سامانه‌های فضایی چین نقش ایفا می‌کنند.

مدارهای نزدیک به قطبی

مدارهای نزدیک به قطبی مانند مدار لئو برای ماهواره‌های سنجش از دور مناسبند. این مدارها دارای زاویه شیب زیاد با یک مسیر زیرمداری هستند که تقریبا از سراسر قطب‌ها می‌گذرند. در نتیجه، ماهواره شی‌یان-۱۹ قادر است تصاویری از قطب‌ها و مناطق با عرض جغرافیایی بالا ارائه دهد. ارتفاع مدارهای نزدیک به قطبی در محدوده ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری زمین است؛ به این معنا که دوره زمانی ماهواره‌های مستقر در این مدارها به طور معمول ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۱۱

لانگ مارچ-۱۱ که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای سوخت جامد است که با طول ۲۰.۸ متر و قطر ۲ متر، وزنی معادل ۵۸ تن دارد. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری حامل فضایی چین (CALT) ساخته است و می‌تواند ۷۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو حمل کند.

ماهواره‌بر مذکور اولین ماموریت خود را در سال ۲۰۱۵ انجام داده است و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۶ بار به فضا پرتاب شده که در همه موارد موفق عمل کرده است. در میان ماموریت‌‌های لانگ مارچ-۱۱ چهار عملیات پرتاب از دریا نیز دیده می‌شود.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4401

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.