• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
7

ماهواره‌های چینی در خدمت کمک به امدادرسانی زلزله ترکیه

  • کد خبر : 4302
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
ماهواره‌های چینی در خدمت کمک به امدادرسانی زلزله ترکیه
چین در راستای کمک به امدادرسانی در زلزله ترکیه، چندین ماهواره را برای تهیه تصاویر از مناطق زلزله‌زده در این کشور به کار گرفته است تا با استفاده از داده‌های آن‌ها، وضعیت را تجزیه و تحلیل کرده و منابع امدادی به طور موثرتر تخصیص داده شوند.

بر این اساس، کارشناسان با استفاده از تصاویر راداری که به وسیله ماهواره L-SAR 01 ارائه شده است، میزان خسارات ناشی از زمین‌لرزه را با دقت ارزیابی نموده و اطلاعات مهمی را برای کمک به عملیات نجات جمع‌آوری کردند.

پس از زلزله شدید ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه، کارشناسان چینی تصاویر راداری را در روز ۱۰ فوریه از ماهواره‌های L-SAR 01 دریافت کردند. پیش از این و در روز ۸ فوریه نیز  تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده توسط ماهواره گائوجینگ-۱ ۰۴ (Gaojing-1 04) چین نشان می‌داد که در بندر اسکندرون (skenderun) در جنوب ترکیه آتش‌سوزی رخ داده و برخی از کانتینرها فرو ریخته‌اند.

ماموریت ماهواره‌ای L-SAR 01 شامل دو ماهواره مشابه هم می‌شود که مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) هستند و در باند L فعالیت می‌کنند. این ماهواره‌ها را سازمان علوم و فناوری چین (China Association for Science and Technology) ساخته است و با عمر طراحی ۸ سال، تقریبا ۳۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند. هر دو ماهواره اوایل سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شدند و اکنون در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین مشغول خدمات‌رسانی هستند.

نمای ماهواره L-SAR 01

ماهواره‌های SAR در مقایسه با ماهواره‌های اپتیکال (نوری)، امکان تصویربرداری در تمام ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب‌و‌هوایی را فراهم می‌کنند؛ امری که خدمات‌رسانی از طریق آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای اپراتورها بدل می‌کند. از ماهواره‌های L-SAR 01 عمدتا به منظور پشتیبانی از مدیریت منابع زمینی، نقشه‌برداری، جنگل‌داری و مقابله با بلایایی مانند زلزله استفاده می‌شود.

همچنین گائوجینگ-۱ ۰۴ که در سال ۲۰۱۸ در مدار زمین قرار گرفت، تصاویر پانکروماتیک (سیاه و سفید) با وضوح ۰.۵ متر و تصاویر چندطیفی با وضوح ۲ متر ارائه می‌دهد. این ماهواره را نیز سازمان علوم و فناوری چین ساخته است و با وزن ۵۶۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین مستقر است.

نمای ماهواره گائوجینگ-۱ ۰۴

بر اساس گزارش‌ها، در مجموع بیش از ۱۰ ماهواره دولتی و تجاری چین از جمله برخی از ماهواره‌های سری گائوفن (Gaofen) برای ثبت تصاویر از مناطق زلزله‌زده ترکیه به کار گرفته شدند و تا ۱۰ فوریه، ۶۷ تصویر شامل ۳۴ تصویر اپتیکال و ۳۳ تصویر راداری به ثبت رسید.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4302

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.