• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

ماهواره‌های سنجش از دور یائوگان-۳۹ چین پرتاب شدند

  • کد خبر : 5657
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
ماهواره‌های سنجش از دور یائوگان-۳۹ چین پرتاب شدند
ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی چین حامل چندین ماهواره سنجش از دور یائوگان-۳۹، ۲۶ شهریور از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ این کشور پرتاب شد و با موفقیت در مدار پایین زمین قرار گرفت.

ماهواره‌های یائوگان بزرگ‌ترین ناوگان ماهواره‌های سنجش از دور در چین هستند و داده‌های آن‌ها به طور گسترده در دولت‌ها، بخش‌های خدمات عمومی و مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین اطلاعات کمی در مورد ماموریت‌های یائوگان (Yaogan) خود فاش کرده است. تحلیلگران غربی معتقدند این ماهواره‌ها تا حدودی ماهیت نظامی دارند. ماهواره‌های یائوگان به‌ حسگرهای نوری و دریچه مصنوعی (SAR) مجهزند. برخی از این ماهواره‌ها برای تشخیص محیط الکترومغناطیسی و آزمایش‌های فنی به کار می‌روند.

ماهواره‌های یائوگان-۳۹ در مدار پایین زمین که کمترین مصرف انرژی و دسترسی راحت‌تری دارد فعالیت می‌کنند. فضاپیماها در این مدار طی حدود صد دقیقه به دور زمین می‌چرخند و می‌توانند با سرعت ۷ کیلومتر بر ثانیه حرکت کنند. تماس رادیویی با ایستگاه زمینی حداکثر ۱۵ دقیقه در هر مدار طول می‌کشد. این مدار علاوه برای سفرهای فضایی سرنشین‌دار برای ماهواره‌های جاسوسی، نجومی، اکتشاف زمین، هواشناسی، ماهواره‌های رادیویی آماتور، آزمایشی، تحقیقاتی و سامانه‌های ارتباطی جهانی استفاده می‌شود.

ماهواره‌های یائوگان-۳۹ توسط آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) و آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) توسعه یافته‌اند که هر دو زیرمجموعه‌های شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC)، یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران فضایی جهان هستند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی

لانگ مارچ-۲دی (Long March 2D) که توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای طراحی و ساخته شده است می‌تواند یک فضاپیمای ۱.۳ تنی را به مدار خورشیدآهنگ با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتر بفرستد. این ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

همچنین قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌ عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۸۰ عملیات را انجام داده که تنها یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد.

این ماموریت، چهل و سومین پرتاب چین در سال جاری و چهارصد و هشتاد و هشتمین پرواز خانواده حامل‌های لانگ مارچ، ناوگان اصلی پرتاب‌ این کشور بود. چین قصد دارد در سال جاری حدود ۷۰ ماموریت فضایی انجام دهد.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5657

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.