• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

ماهواره‌بر جدید چین با هدف پرتاب‌های سریع و ارزان به فضا فرستاده شد

  • کد خبر : 3565
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
ماهواره‌بر جدید چین با هدف پرتاب‌های سریع و ارزان به فضا فرستاده شد
چین نخستین عملیات پرتاب ماهواره‌بر جدید خود به نام جیلونگ-۳ (Jielong-3) را از روی یک پلتفرم دریایی متحرک در دریای زرد انجام داد.

طی این عملیات که روز جمعه ۹ دسامبر (۱۸ آذر) ساعت ۰۶:۳۵ به وقت گرینویچ انجام شد ۱۴ ماهواره در مدار خورشید آهنگ مستقر شدند.

جیلونگ-۳ که به معنای «اژدهای چابک» است، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای سوخت جامد بوده و می‌تواند ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری‌ حامل‌ فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است و مسئولان چین هدف از آن را انجام سریع پرتاب‌‌های فضایی و کاهش قیمت ارسال هر کیلوگرم محموله به مدار به ۱۰ هزار دلار عنوان کرده‌اند.

ماهواره‌بر مذکور با وزن برخاست ۱۴۵ تن، دارای ارتفاع کلی ۳۱.۸ متر و قطر ۲.۶۵ متر است. قطر فیرینگ جیلونگ-۳ ۳.۳۵ متر بوده و ظرفیت تولید ۲۰ ماهواره‌بر از این نوع در سال در نظر گرفته شده است. این ماهواره‌بر را می‌توان با ماهواره‌برهای آمریکایی پگاسوس (Pegasus) و الکترون (Electron) مقایسه کرد.

نمای ماهواره‌بر جیلونگ-۳

در عملیات روز جمعه ۷ ماهواره از منظومه سنجشی جیلین-۱ گائوفن-۰۳ (Jilin-1 Gaofen-03) و ماهواره جیلین-۱ پینگ‌تای-۰۱آ۰۱ (Jilin-1 Pingtai-01A01) به فضا فرستاده شدند؛ ماهواره‌هایی که شرکت چانگ گوانگ (.Chang Guang Satellite Technology Co. Ltd) آن‌ها را ساخته است.

جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی‌آ (Jilin-1 Gaofen-03A) که اولین ماهواره از این منظومه و نمونه اولیه برای آزمایش فناوری‌های آن محسوب می‌شود، با وزنی معادل ۴۲ کیلوگرم، مجهز به سامانه تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر است. جیلین-۱ پینگ‌تای-۰۱آ۰۱ نیز یک پلتفرم ماهواره‌ای جدید بوده که با نیازهای سنجش از دور، ارتباطات و ناوبری سازگار است.

۲ ماهواره‌‌ فنگتای شائونیان-۲ (Fengtai Shaonian-2) که با مقاصد آموزشی و ارتباطات رادیویی ساخته‌ شده‌اند، ماهواره HEAD 2H با اهداف ارتباطاتی و نظارت بر ترافیک دریایی، دو ماهواره سنجشی جینزیجینگ کیلو-۱ (Jinzijing Qilu-1) و ماهواره تحقیق و توسعه هوجو-۱-۰۱ (Huoju 1-01) دیگر محموله‌های این عملیات به شمار می‌روند.

جیلونگ-۳ دومین ماهواره‌بر تاکنون محسوب می‌شود که با نام جیلونگ پرتاب شده است. در اوت ۲۰۱۹ ماهواره‌بر جیلونگ-۱ به عنوان بخشی از برنامه‌ای به مدار زمین رفت که هدف آن ارائه قابلیت پرتاب‌های سریع و مقرون به صرفه عنوان شد. جیلونگ-۱ در ماموریت مورد اشاره پرتاب موفقی داشت، اما این ماهواره‌بر از آن زمان تاکنون هیچ ماموریت دیگری انجام نداده است.

منبع: nasaspaceflight

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3565

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.