• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

ماهواره‌بر تجاری چین ۵ ماهواره را به مدار زمین برد

  • کد خبر : 3855
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
ماهواره‌بر تجاری چین ۵ ماهواره را به مدار زمین برد
چین در دومین پرتاب فضایی سال جدید میلادی ۵ ماهواره را به وسیله ماهواره‌بر تجاری سرس-۱ (Ceres-1) به فضا پرتاب کرد.

این عملیات روز دوشنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی) ساعت ۰۵:۰۴ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن ماهواره‌های تیانکی-۱۳ (Tianqi-13)، کجی-۱ (Keji-1)، نانتونگ ژونگ‌ژوئه (Nantong Zhongxue) به همراه دو ماهواره تیانمو-۱ (Tianmu-1) به مدار خورشید آهنگ منتقل شدند.

تیانکی-۱۳ متعلق به منظومه تیانکی است که ماهواره‌های آن به ارائه خدمات اینترنت اشیا و ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) می‌پردازند. مخابرات M2M به ارتباط ماشین‌ها با شبکه اینترنت و در نتیجه با تمام اشیا متصل به اینترنت، بدون دخالت یا با دخالت اندک انسان اشاره دارد.

ماشین در اینجا هر نوع ابزاری است که امکان ارتباط به شبکه اینترنت را داشته باشد. ماهواره‌های تیانکی را شرکت گوادین گائوک (Guodian Gaoke) ساخته است و آن‌ها را اپراتوری می‌کند. ماهواره‌های کجی-۱ و نانتونگ ژونگ‌ژوئه با اهداف رصد زمین و دو ماهواره تیانمو-۱ نیز برای مقاصد هواشناسی در مدار زمین قرار گرفتند.

ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای سرس-۱ را شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) ساخته و دارای سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی پیشرفته سوخت مایع است. طول کلی این ماهواره‌بر کوچک ۱۹ متر و قطر آن ۱.۴ متر است. سرس-۱ می‌تواند ۳۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو و ۲۷۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشیدآهنگ منتقل کند.

نخستین عملیات پرتاب سرس-۱ در نوامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت و با احتساب این عملیات تاکنون ۵ ماموریت را انجام داده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند. گفتنی است شرکت گلکتیک انرژی علاوه بر سرس-۱ قصد دارد دو حامل فضایی دیگر به نام‌های پالاس-۱و۲ (Pallas-1&2) را توسعه دهد. پالاس-۱ قابلیت دارای قابلیت حمل ۳ تن محموله به مدار خورشید آهنگ بوده و پالاس-۲ نیز خواهد توانست ۱۴ تن محموله را به مدار لئو بفرستد.

گلکتیک انرژی در کنار چندین شرکت دیگر در چین شامل شرکت‌های لنداسپیس (Landspace)، وان‌اسپیس (OneSpace) و آی‌اسپیس (iSpace)، به عنوان یکی از شرکت‌های بخش خصوصی محسوب می‌شود که اقدام به ساخت و پرتاب ماهواره‌بر کرده است.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3855

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.