• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

قوی‌ترین ماده تنگستن برای کاربردهای نظامی در چین

  • کد خبر : 2262
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۵
قوی‌ترین ماده تنگستن برای کاربردهای نظامی در چین
گروهی از محققین چینی، تنگستن خالص و قوی ساخته‌اند که می‌تواند در تسلیحات انرژی جنبشی و راکتورهای همجوشی هسته‌ای استفاده شود.

تنگستن یکی از سنگین‌ترین و سخت‌ترین عناصر طبیعی با بالاترین نقطه ذوب (۳٫۴۱۰ درجه سلسیوس) در میان تمام فلزات است و می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. اما با این وجود قطعه‌ای که از پودر تنگستن ساخته شده باشد در شرایط فشار و کشش شکسته می‌شود و دانشمندان علم مواد باید عناصر نرم‌تر نظیر نیکل، مس و آهن را برای افزایش شکل‌پذیری به آن بیفزایند.

اما گروهی از محققین استان آنخویی به تازگی تنگستن خالصی را تولید کردند که مقاومت کششی آن به ۱٫۳۵ گیگا پاسکال در دمای اتاق می‌رسد و نسبت به نمونه‌های فعلی بسیار مقاوم‌تر است. این محصول در برنامه راکتور همجوشی چین نیز به کار گرفته شده است. راکتور چین که از آن به عنوان خورشید مصنوعی یاد می‌شود، می‌تواند منبع تقریباً بی‌پایانی از انرژی پاک از طریق همجوشی تولید کند. ساخت راکتور هسته‌ای همجوشی با ادامه حمایت‌های پکن، تا ابتدای دهه ۲۰۳۰ میلادی به اتمام خواهد رسید. راکتور همجوشی برای تولید انرژی نیاز به گرم کردن گاز هیدروژن تا ۱۵۰ میلیون درجه سلسیوس و یا ۱۰ برابر گرم‌تر از مرکز خورشید است. گاز در یک میدان مغناطیسی قدرتمند محبوس می‌شود، اما دیواره داخلی راکتور همچنان در معرض دمای بالا، فشار و تشعشع است، محیطی بسیار سخت که اکثر مواد موجود نمی‌توانند آن را تحمل کنند. یک دیواره تنگستنی می‌تواند این مشکل را حل کند  و این مرکز انرژی همجوشی را برای سال‌ها و دهه‌ها فعال نگه دارد.

به گفته محققین این فناوری کاربرد نظامی نیز دارد. سلاحی که از تنگستن جدید ساخته می‌شود، به علت استحکام و چگالی بالاتر، دقت بیشتری خواهد داشت. استفاده تسلیحاتی از تنگستن در چین مرسوم است. برای مثال نوعی گلوله از ترکیبی از تنگستن قوی و شکننده ساخته شده و برای انهدام هلیکوپتر زرهی سنگین تهاجمی آپاچی AH-64A و تنها با یک شلیک به کار رفته است.

چین بیشترین ذخایر تنگستن را دارد و شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۹، حدود ۷۰٫۰۰۰ تن تنگستن تولید کردند که بیش از ۸۰ درصد از مجموع جهانی آن است. به گفته محققین فناوری جدید نسبتاً ساده است و می‌تواند به راحتی به تولید انبوه رسد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2262

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.