• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
7

قرارداد Xpeng و فولکس واگن نشانه‌ای از تسلط رو به رشد چین بر خودروهای برقی

  • کد خبر : 5266
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۴
قرارداد Xpeng و فولکس واگن نشانه‌ای از تسلط رو به رشد چین بر خودروهای برقی
سرمایه‌گذاری 700 میلیون دلاری فولکس واگن غول خودروسازی آلمانی در شرکت خودروسازی شپینگ (Xpeng)، رای اعتماد به ساخت خودروهای الکتریکی و آخرین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد چین با چه سرعتی در حال شروع به تسلط بر فرایند انتقال جهانی به خودروهای پاک است.

با این معامله فولکس واگن ۴٫۹۹ درصد از سهام Xpeng و یک صندلی عضو ناظر هیئت مدیره را تصاحب می‌کند. این شرکت‌ها حداقل دو مدل جدید خودروی برقی با نشان فولکس‌واگن را برای بازار چین طراحی می‌کنند که اولین آن در سال ۲۰۲۶ وارد بازار خواهد شد. فولکس‌واگن در حال مبارزه برای توقف کاهش فروش در مهم‌ترین بازار خود است، جایی که شرکت تسلا وBYD  خودروساز چینی پیشتاز هستند.

برای Xpeng  نه ساله، این پیوند به آن حمایت اعتباری از سوی یکی از بزرگترین خودروسازان جهان می‌دهد و ممکن است نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را پس از نتایج ناامیدکننده درباره درآمد و فروش کاهش دهد. «برایان گو»، یکی از روسای شرکت به تلویزیون بلومبرگ گفت که این امر همچنین منبع «قابل توجهی» در زمینه درآمد خواهد بود که می‌تواند به شرکت کمک کند زودتر از حد انتظار به سوددهی برسد.

سهام Xpeng در معاملات هنگ کنگ تا ۳۳ درصد افزایش یافت که در نتیجه جهش ۲۷ درصدی در سهام معامله شده در نیویورک بوده است.

تحلیلگران Sanford C. Bernstein در یادداشتی می‌گویند: این پیوند به ایجاد اعتماد و ارزش پلتفرم خودروهای الکتریکی و فناوری‌های نرم افزاری Xpeng کمک می‌کند، و باید هرگونه «نگرانی» را که برخی سرمایه گذاران در قبال شرکت دارند از بین ببرد.

به گفته تحلیلگران، همراه با بخش آئودی فولکس‌واگن که با شرکت SAIC Motor Corp برای توسعه خودروهای الکتریکی همکاری می‌کند، این معامله ممکن است به توقف کاهش سهم بازار فولکس‌واگن در چین کمک کند.

«گو» می‌گوید که Xpeng همچنین می‌تواند از فناوری خود کسب درآمد کند و این می‌تواند مسیر سودآوری را تسریع کند، زیرا این خودروساز در اوایل سال جاری هدف سود خود را تا سال ۲۰۲۵ عقب انداخته بود.

وی افزود: این معامله فرصتی را برای ما فراهم می‌کند تا درآمدهای مکرر قابل توجهی از این همکاری داشته باشیم. با رشد فروش برند خودمان و همچنین درآمد اضافی حاصل از همکاری‌های فنی، فکر می‌کنیم که می‌توانیم در واقع زودتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت به سوددهی دست پیدا کنیم.

قراردادهای فولکس واگن و آئودی همچنین نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی چین به منظور یادگیری از سازندگان خارجی و بهره مندی از آن در جهت نوآوری در فناوری این صنعت است.

وانگ هانیانگ، تحلیلگر خودرو در ۸۶Research Ltd  مستقر در شانگهای، می‌گوید: این می‌تواند فقط آغاز همکاری بین خودروسازان غربی و استارت آپ‌های برقی چین باشد. همکاری‌های آتی به بازار چین محدود نمی‌شود، بلکه با خروجی فناوری پیشرفته خودروهای الکتریکی چین از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تحقیقات مشترک و ابزارهای دیگر، به بازار جهانی گسترش خواهد یافت.

تحلیلگران سیتی گروپ نیز در یادداشتی نوشتند که این اقدام همچنین بخشی از تلاش فولکس واگن برای جلوگیری از کاهش بلندمدت سهم بازار در چین است. آنها گفتند که سهم شرکت آلمانی از بازار رو به رشد سریع خودروهای برقی چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ از ۳٫۵ درصد در سال گذشته به ۲٫۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین حضور فولکس‌واگن نیز می‌تواند به ورود Xpeng به اروپا و سایر بازارهای جهانی کمک کند.

«گو» در این باره می‌گوید: “آرزوی بین‌المللی و جهانی ما بدون تغییر است.” بدیهی است که با مشارکت قوی با فولکس واگن، باید مطمئن شویم که این همکاری فنی از منظر استراتژیک به خوبی پیش می‌رود. در بلندمدت، ما معتقدیم که با کمک و حمایت بیشتر شرکایمان می‌توانیم بازارهای بین‌المللی را با قاطعیت توسعه دهیم.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5266

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.