• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

فناوری هوشمند معادن چین را متحول می‌کند

  • کد خبر : 5212
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
فناوری هوشمند معادن چین را متحول می‌کند
برای کارگران معدن زغال سنگ سنتی، کار می‌تواند صحنه‌ای از جهنم باشد. معدنچیان با فرود به تاریکی 100 متری زیر زمین از طریق میله‌های باریک، طلای سیاه را در میان ابرهای گرد و غبار، عرق و صدای خردکننده دستگاه‌های برش غول پیکری که برای بریدن سنگ‌ها استفاده می‌شود، حفاری می‌کنند.

این نوع استخراج از معادن به عنوان یکی از پرتقاضاترین مشاغل در چین در نظر گرفته می‌شود و مقررات خاصی در قانون وجود دارد که به این کارگران – تقریباً منحصراً مرد – اجازه می‌دهد تا در سن ۵۵ سالگی به جای ۶۰ سالگی بازنشسته شوند. این کار همچنین بسیار خطرناک است و هر ساله جان صدها نفر را می‌گیرد. بر اساس داده‌های دولت چین، در طول پنج سال گذشته به طور متوسط سالانه ۶۱۴ مرگ ناشی از انواع حوادث معدن ثبت شده است.

با این حال، فناوری صنعت معدن زغال سنگ چین را متحول می‌کند. حسگرهای از راه دور، فناوری‌های تصویربرداری و کنترل خودکار برای کارآمدتر و ایمن‌تر کردن استخراج زغال سنگ به کار می‌شود. بنابراین دیگر نیازی نیست که کارگران همانند گذشته در اعماق زمین فرو روند.

ماشین‌های حفاری اکنون می‌توانند از یک اتاق کنترل بالای زمینی کار کنند، جایی که ویدئوهای زنده و داده‌های لحظه‌ای از کار بر روی چندین صفحه نمایش از جمله دما و سطح گاز نمایش داده می‌شوند. این انقلاب فناوری توسط زیرساخت شبکه ۵G هوآوی ساخته شده است.

هوشمندسازی معدن با فناوری هوآوی

با کمک چهار ایستگاه پایه ۵G ضد انفجار که بین پایه‌های هیدرولیک زیرزمینی نصب شده‌اند، کارگران می‌توانند به سادگی با همکاران در اتاق کنترل بالا از طریق تماس ویدئویی ارتباط برقرار کنند، همکاران آنها بر تولید نظارت و تعمیر و نگهداری دوره‌ای انجام می‌دهند.

این فناوری تفاوت بزرگی نسبت به کارکردن دستی ماشین‌ها ایجاد می‌کند. آنها همچنین می‌توانند در زمان استراحت با دوستان و خانواده چت‌های ویدئویی گاه به گاه داشته باشند.

همکاری بین هوآوی مستقر در شنجن و شرکت دولتی زغال سنگ شانشی که معدن را اداره می‌کند، تنها نمونه‌ای از ارتقاء دیجیتالی اقتصاد چین، از جمله استقرار شبکه‌های ۵G است. برای رئیس جمهور شی جین پینگ، دگرگونی صنایع سنتی به اندازه توسعه صنایع نوظهور جدید اهمیت دارد.

با توجه به اینکه کسب و کار زمانی سودآور هوآوی در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های تجاری ایالات متحده که دسترسی آن به تراشه‌های پیشرفته را قطع کرده است مورد حمله قرار گرفته است، این غول مخابراتی چین به ارائه راه‌حل‌های صنعتی روی آورده است.

هوآوی چندین گروه تجاری را راه اندازی کرده تا به صنایع مختلفی مانند بنادر و بیمارستان‌ها خدمات رسانی کنند. معدن اولین صنعتی بود که هوآوی آن را هدف قرار داد و شراکتی با معادن زغال سنگ ایجاد کرد.

با این حال، حرکت به سمت راه‌حل‌های صنعتی یک افزایش فوری درآمد و سودآور نبوده است. هوآوی درآمد سه ماهه اول خود را ۱۳۲٫۱ میلیارد یوان (۲۰ میلیارد دلار آمریکا) گزارش کرده که نسبت به ۱۳۱ میلیارد یوان در مدت مشابه سال گذشته ۰٫۸ درصد افزایش داشته است.

تغییرات هوشمند به نصف شدن تعداد کارگران مورد نیاز زیرزمینی در زغال سنگ کمک کرده و حجم کار آنها را به شدت کاهش داده است، زیرا معدنچیان تنها در صورت بروز مشکل باید در این فرآیند مداخله کنند. به گفته مدیران، هدف نهایی این فناوری حذف کامل کارگران زیرزمینی است.

چین به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده زغال سنگ در جهان با ۴ هزار معدن، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ معادن بزرگ و خطرناک خود را “هوشمند” کند و در نهایت طبق دستورالعمل دیجیتال، این مدرن سازی را در تمام معادن زغال سنگ تا سال ۲۰۳۵ اجرا کند. ارتقاء صنعت معدن در دستور کار هشت سازمان دولتی در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

بر اساس داده‌های اداره ملی انرژی که در این ماه منتشر شد، در حال حاضر، بیش از هزار معدن زغال‌سنگ تحت ارتقای هوشمند قرار گرفته‌اند که ۶۲۰ میلیون تن تولید سالانه را پوشش می‌دهد. بر اساس گزارش  NEA، تا پایان سال ۲۰۲۲، کل سرمایه گذاری در توسعه معادن هوشمند در چین به نزدیک به ۲۰۰ میلیارد یوان رسید.

با این حال، بر اساس گزارش سالانه گروه تجاری انجمن ملی زغال سنگ چین، از ۴۴۰۰ معدن زغال سنگ در چین که در پایان سال گذشته فعالیت داشتند، تنها ۵۷۲ مورد از آنها از فناوری هوشمند استفاده می‌کردند.

بنا بر نظر تحلیلگران این ابتکار هوآوی می‌تواند کار سختی باشد، زیرا برای پشتیبانی از سیستم‌های ارتباطی در معادن به چندین ذینفع نیاز است، که معمولاً شامل یک تامین کننده تجهیزات تایید شده و یک شرکت مخابراتی برای اتصالات وب می‌شود.

تجهیزات مخابراتی مورد استفاده برای استخراج نیز به تنظیمات خاصی نیاز دارند تا ویژگی‌های ضد انفجار را در خود جای دهند که این کار هزینه تجهیزات را افزایش می‌دهد.

از زمانی که چین در ژوئن ۲۰۱۹ برنامه توسعه سراسری ۵G را آغاز کرد، سه شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات مخابراتی این کشور شبکه‌های گسترده ۵G را با بیش از ۲٫۶ میلیون ایستگاه پایه ۵G تا پایان مارس امسال ایجاد کرده‌اند. طبق داده‌های وب‌سایت‌های قراردادهای مخابراتی چین، هواوی و رقیبش ZTE اکثر قراردادهای ایستگاه پایه ۵G را از این ارائه‌دهندگان مخابراتی تحت حمایت دولتی به دست آوردند.

وقتی صحبت از دیجیتالی کردن بخش‌های سنتی صنایع سنگین مانند معدن، بنادر و فولاد می‌شود، ۵G به عنوان یک نیروی انقلابی تلقی می‌شود. با این حال، فناوری ۵G محدودیت‌های خود را دارد و انتظار نمی‌رود در حال حاضر جایگزین همه شبکه‌های سیمی شود.

عموماً فیبر می‌تواند سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به شبکه‌های سلولی ارائه دهد. بنابراین ۵G تنها در مواردی جای فیبر را می‌گیرد که در آن فیبر قابل استقرار یا به اندازه کافی مقرون به صرفه نباشد.

موارد استفاده متعددی برای ۵G در صنعت معدن وجود دارد که شامل کمک به وسایل نقلیه بدون سرنشین خودران یا کنترل از راه دور است.

در پروژه هواوی با معدن شانشی، هواوی نه تنها ایستگاه‌های پایه ۵G را نصب می‌کند، بلکه قابلیت‌های محاسبات ابری و هوش مصنوعی را نیز ارائه می‌کند که در مجموع یک نسخه دیجیتالی از عملیات زیرزمینی را در یک پلت فرم آنلاین در اتاق فرمان ایجاد می‌کنند. بزرگترین چالش اما یکسان سازی استانداردهای داده‌های جمع آوری شده از ماشین آلات، حسگرها، دوربین‌ها و دستگاه‌های مختلف ساخته شده توسط تامین کنندگان مختلف است.

این سیستم با استانداردهای یکپارچه، موفق شد ۲۷۰۰ دستگاه زیرزمینی را به هم متصل و روزانه ۱۷۰ میلیون قطعه داده را به اتاق فرمان منتقل کند.

فناوری در تاسیسات برق و آب مانند پست‌ها، ربات‌های گشت‌زن، کارگران انسانی را از مسئولیت‌های نظارتی خود رها کرده و روبات‌ها در اطراف فضا حرکت و فیلم‌ ها را بلادرنگ ارسال می‌کنند.

دولت‌های مرکزی و محلی طرح‌هایی را برای ارائه حمایت مالی برای پوشش بخشی از استقرار پرهزینه فناوری هوشمند برای پروژه های منتخب راه اندازی کرده‌اند. به عنوان مثال، طبق برنامه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی، پروژه‌های ارتقای امنیت با استفاده از فناوری هوشمند می‌توانند حداکثر ۳۰ میلیون یوان یارانه یا ۲۵ درصد هزینه خود را درخواست کنند.

بر اساس پیش بینی‌ها، ضریب نفوذ فناوری استخراج هوشمند از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت که ارزش بازار را تا سال ۲۰۲۵ به ۲۷۱ میلیارد یوان می‌رساند. ارتقای هوشمند برای شرکت‌های معدنی می‌تواند سود را ۷ تا ۱۲ درصد و بازگشت سرمایه را ۲ تا ۳ درصد بهبود بخشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5212

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.