• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

فناوری موتور موشک قابل استفاده مجدد چین در مرحله عملیاتی

  • کد خبر : 3016
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
فناوری موتور موشک قابل استفاده مجدد چین در مرحله عملیاتی
چین دومین پرواز آزمایشی موتور موشک قابل استفاده مجدد را انجام داد؛ فناوری که شبیه به موتورهای استفاده شده توسط اسپیس ایکس است و شکاف فناوری با ایالات متحده در پروازهای فضایی کم هزینه را از بین می‌برد.

موتور موشک اکسیژن مایع و نفت سفید اخیراً در یک پرتاب مورد آزمایش قرار گرفت و به سلامت به زمین بازگشت.

جزئیات بیشتری از این پرواز ارائه نشده اما این اولین باری است که چین از موتور موشک استفاده مجدد می‌کند.

این موتور برای اولین بار به عنوان سیستم اصلی قدرت برای پرتاب در سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گرفت و پس از بازرسی و تعمیر و نگهداری پس از بازگشت دوباره برای آخرین پرواز مونتاژ شد.

این تأیید موفقیت آمیز به معنی آن است که فناوری استفاده مجدد از موتور وارد مرحله عملی شده و چین را بر آن می‌دارد تا به قابلیت اطمینان بالا، هزینه کم و عملکرد بالای موتور توجه بیشتری داشته باشد.

چین نقشی پیشرو در توسعه موتورهای تنفس هوا برای پروازهای مافوق صوت ایفا کرده، اما در مورد موشک‌های قابل استفاده مجدد با استفاده از فناوری موتورهای سنتی عقب مانده بود.

موتورهای موشک اکسیژن مایع و نفت سفید منبع اصلی انرژی برای سفرهای فضایی هستند. آنها با حمل اکسیژن خود می‌توانند در هوا یا خلاء عمل کنند و همچنین دارای یک مزیت در رانش هستند چرا که سوخت غیر سمی دارند و آلودگی کمی ایجاد می‌کنند.

موتور چینی را می‌توان برای برخاستن و فرود عمودی استفاده کرد – این فناوری مشابه موتور Merlin-1D است که توسط اسپیس ایکس در موشک‌های فالکون ۹ خود استفاده می‌کند.

دانشمندانی که روی موتور کار می‌کنند باید در هر مرحله پرواز بر چالش‌های فنی غلبه می‌کردند – اولین مورد تکنولوژی احتراق مجدد مورد نیاز برای فرود عمودی است.

قبل از احتراق دوم، موتور باید خنک شود و مخزن را تمیز کنند تا احتراق و سوخت باقیمانده از پرواز اول پاک شود – فرآیندی که می‌تواند بسته به حالت پرواز متفاوت باشد.

گروه تحقیقاتی چینی در طول آزمایش زمینی به سه اشتعال بی وقفه دست یافته است و روشی برای پاکسازی و پیش خنک کردن مخزن پیدا کرده است.

فرآیند فرود نیز چالش برانگیز است – در طول پرواز برگشت، وسیله نقلیه به دلیل کاهش تدریجی پیشرانه باقیمانده سبک‌تر می‌شود.

طیف وسیعی از روش‌ها برای تنظیم نیروی رانش موتور برای دستیابی به کاهش سرعت کنترل شده یا فرود نرم مورد نیاز است.

با استفاده مکرر و احتراق، موتور همچنین باید در برابر ضربه و گرما محافظت شود، زیرا فشار هوای بیرون در مرحله برگشت تغییر می‌کند. این بدان معناست که مواد آب بندی مهم هستند و  اقدامات حفاظتی تیم تحقیقاتی در دومین پرواز آزمایشی موثر بوده است.

طرحی برای ارزیابی قابلیت اطمینان موتور هنگام استفاده مجدد نیز مهم است. فناوری آنلاین برای ارزیابی موتور پس از یک ماموریت توسعه داده شده که روشی کم‌هزینه و سریع برای انجام بازرسی و نگهداری ارائه می‌دهد.

پیشرفتی که چین در استفاده مکرر از موتور اکسیژن مایع و نفت سفید داشته است، اهمیت زیادی دارد.

دومین پرواز آزمایشی تجربه ارزشمندی را فراهم کرده و راه را برای توسعه بعدی یک موتور اکسیژن مایع و نفت سفید قابل استفاده مجدد با رانش بزرگتر در چین هموار کرده است.

منبع: scmp

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3016

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.