• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

فناوری جدید کاشت برنج که به چاپ شباهت دارد

  • کد خبر : 2295
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
فناوری جدید کاشت برنج که به چاپ شباهت دارد
درست زمانی که تصور می‌شد، چاپ رومیزی به اوج خود رسیده است، نوع جدیدی از چاپ برای کشاورزان کاشت برنج را بسیار آسان می‌کند.

دستگاه چاپ جدید به جای ریختن جوهر روی کاغذ، دانه‌های برنج را بیرون می‌ریزد و آن‌ها را روی کاغذی با عرض ۶۵ سانتی‌متر می‌چسباند. ورق‌های به دست آمده، کاغذ خمیر کاهی با دانه‌های متصل شده است و سپس در یک شالیزار برنج قرار می‌گیرند و آماده جوانه زدن هستند.

این فناوری که سال گذشته در منطقه یونگ‌چوان در چونگ چینگ معرفی شد، به کشاورزان روستای شین‌جیان در شهرستان ووجیان کمک کرد تا کارایی و بهره وری کاشت خود را بهبود بخشند و عملکرد خود را افزایش دهند.

این دستگاه که توسط هلدینگ کشاورزی ساینوکم در مارس ۲۰۲۱ معرفی شد، ۳ متر طول ، ۱٫۱ متر عرض ، ۱٫۱ متر ارتفاع و حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و دانه‌های برنج از بالا در آن ریخته می‌شود و با خمیر برنج روی کاغذ بر تسمه نقاله‌ای که از دستگاه خارج می‌شود ثابت می‌شود.

با این فناوری کشاورزان دیگر نیازی به کاشت دستی ندارند، و می‌توانند به سادگی کاغذ دانه‌ای را که به طور یکنواخت چاپ شده‌اند، مانند فرش بر زمین بگذارند و روی آن را با فیلم پلاستیکی بپوشانند. در شرایط عادی، بذرها جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند وکاغذ بذر که از خمیر کاه است، در مزرعه تجزیه می‌شود. میزان جوانه‌زنی بذر در این روش ۹۷ درصد است.

این دستگاه می‌تواند در هر دقیقه بذرهای کافی را برای ۰٫۱۳ تا ۰٫۲ هکتار چاپ سریع کند که برای رفع نیاز کل روستا کافی است. هزینه آن برای کشاورزان ۱۸۰ یوان (۲۸ دلار) در هکتار است.

فناوری چاپ بذر در مقایسه با کاشت دستی سنتی بذر برنج، دقت بیشتری دارد، باعث صرفه جویی بیش از ۳۰ درصد بذر و کاهش هزینه کاشت ۴۵۰ یوان در هر هکتار برای کشاورزان می‌شود.

این فناوری توزیع یکنواخت بذرها را نسبت به کاشت دستی فراهم می‌کند. از بذرپاشی یا از بین رفتن لکه های معمولی کاشت دستی جلوگیری می‌کند و می‌تواند کیفیت برنج را نیز افزایش دهد.

به گفته کشاورزان که از این دستگاه استفاده کرده‌اند، کاشت دستی بسیار خسته کننده است – ۱ مو (۰٫۰۶۷ هکتار) زمین برای یک مرد بیش از یک روز زمان می‌برد. اما با کمک ماشین، کار بسیار آسان‌تر می‌شود و می‌توان در عرض نیم روز این کار را انجام داد.

از مارس سال گذشته، بیش از ۲۰۰۰۰ مو (mu) در یونگ چوان با استفاده از این فناوری جدید به زیر کشت رفته‌اند.

منبع: chinadaily

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2295

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.