• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

فشار آمریکا به چین با افزودن شرکت‌های کلیدی تراشه‌‌سازی و هوش مصنوعی به لیست سیاه

  • کد خبر : 3698
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
فشار آمریکا به چین با افزودن شرکت‌های کلیدی تراشه‌‌سازی و هوش مصنوعی به لیست سیاه
دولت ایالات متحده با قرار دادن پیشرفته ترین شرکت‌های تراشه هوش مصنوعی چین و برترین سازنده تراشه‌های حافظه این کشور در لیست سیاه تجاری، ضربه تازه‌ای به جاه طلبی‌های نیمه هادی چین وارد کرده است.

اضافه شدن ده‌ها شرکت، از جمله شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه (YMTC) و شرکت تابعه ژاپنی آن و همچنین شرکت کمبریکن، یکی از برترین توسعه‌دهندگان تراشه‌های هوش مصنوعی در چین، نشان دهنده تشدید آشکار جنگ تراشه‌های آمریکا و چین و حاکی از تصمیم ایالات متحده بر این است که از صعود چین به منحنی فناوری پیشرفته تراشه جلوگیری کند. به گفته کارشناسان، YMTC با کمبود ماشین آلات، مواد و اجزای سازنده برای تحقیق، توسعه و تولید تراشه‌های خود مواجه خواهد شد که در نتیجه اضافه شدن به این لیست است.

اکثر شرکت‌های چینی اضافه شده به فهرست در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

شرکت دولتی چینی شانگهای میکرو الکترونیک، تولید کننده تجهیزات ساخت تراشه که در تلاش برای رسیدن به همتایان پیشرفته است، از جمله مواردی است که به لیست اضافه شده است.

این اقدام ایالات متحده، دو ماه پس از آن صورت گرفت که آژانس دور گسترده‌ای از کنترل‌های صادراتی جدید را برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته ساخت تراشه و استعدادها آغاز کرد.

با این حال، دولت چین مخالفت خود را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین این اقدام ایالات متحده را به عنوان یک “عمل معمول تحریف بازار و قلدری اقتصادی” رد کرد و متعهد شد چین اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع نهادهای چینی انجام خواهد داد.

وزارت بازرگانی چین نیز اعلام داشت، این کشور در سازمان تجارت جهانی علیه ایالات متحده به دلیل اقدامات کنترل صادرات تراشه این کشور شکایت کرد.

با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های تولید تراشه‌ این کشور تا حدی به فناوری منشأ ایالات متحده متکی هستند، گزینه‌های چین برای مقابله به مثل، در عمل محدود است.

شرکت‌های دیگری که به فهرست اضافه شده‌اند شامل شش شرکت وابسته به China Electronics Technology Group، سومین شرکت بزرگ الکترونیک و فناوری اطلاعات در کشور و موسسه فناوری محاسباتی آکادمی علوم چین، جایی که اولین CPU همه منظوره چین متولد شد، هستند.

با تشدید محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده، این تردید افزایش می‌یابد که چین بتواند بدون دسترسی به فناوری‌های ایالات متحده به پیشرفت‌های نیمه‌رسانا دست یابد. شرکت‌هایی که به فهرست نهاد اضافه می‌شوند باید برای خرید محصولات و خدمات ایالات متحده درخواست مجوز ویژه کنند و این فهرست تنها بخشی از برنامه استراتژیک واشنگتن برای خنثی کردن توسعه تراشه چین است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3698

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.