• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

فرآیندهای واردات و صادرات چین تسهیل می‌شود

  • کد خبر : 4066
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
فرآیندهای واردات و صادرات چین تسهیل می‌شود
چین قانون تجارت خارجی را برای تسهیل مراحل ثبت نام عوامل تجارت خارجی اصلاح کرده است. از این پس، شرکت‌ها و افراد دیگر نیازی به ثبت نام و تشکیل پرونده در مراجع بازرگانی داخلی ندارند و به طور خودکار حق واردات و صادرات محصولات به چین را به دست خواهند آورد.

در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲، کنگره ملی خلق (NPC) اصلاحیه‌ای را در قانون تجارت خارجی چین به تصویب رساند که طبق اعلامیه وزارت بازرگانی چین (MOFCOM) الزامات مربوط به مراحل تشکیل پرونده و ثبت نام برای اپراتورهای تجارت خارجی را لغو کرد.

بر اساس این اعلامیه، از ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ به بعد، مقامات بازرگانی محلی رسیدگی به ثبت اپراتورهای تجارت خارجی را متوقف کرده‌اند. این بدان معناست که شرکت‌های متقاضی مجوزهای واردات و صادرات، گواهی‌های ثبت قرارداد واردات و صادرات فناوری، سهمیه‌بندی، صلاحیت بازرگانی دولتی و سایر گواهینامه‌ها و صلاحیت‌های مربوطه، دیگر ملزم به ارائه مواد تشکیل دهنده و ثبت اپراتور تجارت خارجی نخواهند بود.

این یک اصلاح بزرگ در مدیریت تجارت خارجی است و گام مهمی در ترویج آزادسازی و تسهیل تجارت محسوب می‌شود. همچنین به بهینه سازی بیشتر محیط کسب و کار، افزایش پتانسیل رشد تجارت خارجی، و ارتقای توسعه تجارت با کیفیت بالا و باز شدن بیشتر به دنیای خارج کمک خواهد کرد.

مراحل تشکیل پرونده و ثبت از سال ۲۰۰۴ برقرار بود. با این حال، در سال ۲۰۱۹، کنگره به شورای ایالتی اجازه داد تا ماده ۹ قانون تجارت خارجی را به طور موقت برای یک دوره آزمایشی سه ساله تعلیق کند. با ارزیابی این آزمایش سه ساله، شرایط و زمان برای لغو ثبت نام اپراتورهای تجارت خارجی در سراسر کشور فرا رسیده است.

چه چیزی برای اپراتورهای تجارت خارجی تغییر کرده است؟

در این اطلاعیه مشخصاً آمده است که کنگره حذف ماده ۹ قانون تجارت خارجی را تصویب کرده است. ماده ۹ مقرر می‌دارد: «تجار خارجی که به واردات و صادرات کالا یا فناوری اشتغال دارند، باید ثبت و ثبت سوابق خود را در اداره ذیصلاح بازرگانی خارجی شورای دولتی یا مؤسسه ای که به آن معتمد است تکمیل کنند».

در این بیانیه همچنین آمده است: «در صورتی که اپراتور تجارت خارجی مراحل بایگانی و ثبت را طبق مقررات طی نکند، گمرک [چین] به تشریفات اظهارنامه گمرکی، بازرسی و ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی رسیدگی نخواهد کرد.»

این الزام به معنای اسناد اضافی و انتظار طولانی تر برای اپراتورهای تجارت خارجی برای دریافت مجوز برای انجام تجارت واردات و صادرات با چین بود. اکنون فعالان بازرگانی خارجی پس از راه‌اندازی و دریافت جواز کسب می‌توانند به‌طور خودکار حق واردات و صادرات کالا را دریافت کنند که نه تنها روند شروع تجارت واردات و صادرات چین را تسریع و ساده می‌کند، بلکه به کاهش هزینه‌ها و کاهش موانع ورود شرکت‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند.

الزامات فعلی برای اپراتورهای تجارت خارجی چیست؟

پیش از این، اولین گام برای اپراتورهای تجارت خارجی برای شروع تجارت واردات و صادرات (پس از تکمیل ثبت تجارت) تکمیل ثبت نام و تشکیل پرونده در بخش بازرگانی داخلی بود. با حذف ماده ۹ قانون تجارت خارجی، فعالان تجارت خارجی می‌توانند از این مرحله صرف نظر کنند و مستقیماً وارد بخش فرآیند اداری شوند.

مرحله بعدی ثبت نام در گمرک برای دریافت کد ثبت گمرکی (CR) برای تکمیل فرم‌های اظهارنامه گمرکی است. مراحل ثبت گمرک معمولاً توسط واردکننده تکمیل می‌شود یا توسط یک کارگزار تجاری قابل انجام است. اپراتورهای تجارت خارجی همچنین باید برای کارت آی سی پورت الکترونیکی درخواست دهند که می‌تواند از طریق پورتال آنلاین بندر الکترونیکی چین تکمیل شود.

علاوه بر این، کالاهایی که به چین وارد می‌شوند باید همچنان گواهی‌های کیفی مورد نیاز مانند گواهینامه اجباری چین (CCC) را داشته باشند و استانداردهای مختلف guobiao (GB 国标) چین را رعایت کنند. برای هر محموله کالا، بسته به دسته کالایی که وارد می‌شود، مجوز واردات یا مجوز واردات خودکار نیز لازم است.

اپراتورهای تجارت خارجی همچنین باید بدانند که کدام کالاها مجاز، ممنوع و محدود به واردات و صادرات هستند.

این اصلاحیه چه معنایی برای تجارت چین دارد؟

لغو الزامات بایگانی و ثبت نام برای اپراتورهای تجارت خارجی، گام مهمی برای ساده سازی تجارت با چین است. این حرکت همچنین در راستای اهداف اقتصادی چین برای سال ۲۰۲۳ است که به شدت بر بازگشت به سطح بالای رشد پیش از همه‌گیری متمرکز است. تجارت خارجی، و به ویژه صادرات، بخش فوق العاده مهمی از اقتصاد چین است. اگرچه تجارت خارجی در سال ۲۰۲۲ نسبتاً قوی باقی ماند، با این وجود نسبت به سطح بالای رشد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. بنابراین تحریک تجارت خارجی جنبه مهمی برای دستیابی به اهداف اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ و پس از آن است.

چین اخیراً اکثر محدودیت‌های کووید را لغو کرده است، از جمله محدودیت‌های داخلی در رفت و آمد و محدودیت‌های سفر بین‌المللی. همراه با حذف رویه های ثبت نام، این تغییر به طور قابل توجهی محیط کسب و کار را برای اپراتورهای تجارت خارجی بهبود می‌بخشد و تامین محصولات، ملاقات با شرکای تجاری و تامین کنندگان و زنجیره تامین ایمن را برای شرکت‌های خارجی فعال در واردات و صادرات، بسیار آسان می‌کند.

بر اساس اطلاعیه MOFCOM، این وزارتخانه به کار خود برای تسهیل و بهینه سازی تجارت خارجی در آینده ادامه خواهد داد. این شامل «بهبود سطح خدمات عمومی، بهبود سیاست‌ها و اقدامات تجارت خارجی، ترویج بهینه‌سازی و ارتقای تجارت کالا، نوآوری در سازوکارهای توسعه تجارت در خدمات، ادامه ترویج نوآوری تجاری و ارتقای کیفیت بالای توسعه است.

منبع: china-briefing

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4066

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.