• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

فارغ‌التحصیل هاروارد به قطع اتکای چین به تراشه‌های پیشرفته آمریکا کمک می‌کند

  • کد خبر : 3631
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
فارغ‌التحصیل هاروارد به قطع اتکای چین به تراشه‌های پیشرفته آمریکا کمک می‌کند
مایکل ژانگ ون یک متخصص فناوری نیست، اما کهنه سرباز وال استریت، فارغ التحصیل دانشکده حقوق هاروارد و وکیل دارای مجوز در نیویورک در خط مقدم تلاش‌های چین برای کاهش اتکای خود به تراشه‌های هوش مصنوعی (AI) ایالات متحده است.

ژانگ رئیس یک استارت‌آپ مستقر در شانگهای است که سال ۲۰۱۹ با تمرکز بر واحدهای پردازش گرافیکی (GPU)، نوعی تراشه که برای یادگیری ماشین و کاربردهای کلان داده مهم است، تأسیس کرد. تا به حال، چین برای تامین پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته خود به شرکت انویدیا مستقر در ایالات متحده متکی بوده است.

تصمیم واشنگتن برای محدود کردن صادرات تراشه‌های A100 و H100 انویدیا به چین، بر توانایی این کشور برای ادامه توسعه فناوری‌ها از هوش مصنوعی تا خودروهای هوشمند سایه انداخته است.

این اقدام ایالات متحده احساس فوریت را در چین برای یافتن جایگزین‌هایی برای انویدیا و همچنین تراشه‌های GPU از دستگاه‌های میکرو پیشرفته (AMD) که تحت محدودیت‌های صادراتی نیز قرار دارند، افزایش داده است.

شرکت ژانگ یک پردازنده گرافیکی جدید ۷ نانومتری به نام BR100 را با حداکثر عملکرد ادعایی سه برابر بهتر از محصولات مشابه در بازار منتشر کرد، و این گمانه مطرح شد که این استارت آپ سه ساله شانس تبدیل شدن به انویدیا چین را دارد.

این استارت آپ می‌تواند پس از جمع‌آوری ۴٫۷ میلیارد یوان (۶۵۵ میلیون دلار آمریکا) از صندوق‌های سرمایه ای مانند Qiming Venture Partners، IDG Capital و Citic Securities Investment ظرف ۱۸ ماه پس از تاسیس، نتیجه بخش باشد.

ژانگ در مصاحبه ای در جولای ۲۰۲۲ با مجله محلی چینی کارآفرین گفت که نقش او نقش یک «کاریاب» است که افراد مناسب را برای پیوستن به شرکت متقاعد می کند. اولین استعداد بزرگی که به شرکت وی پیوست، مایک هونگ ژو، رئیس سابق توسعه GPU در های سیلیکون، شرکت طراحی تراشه متعلق به غول مخابراتی چینی هوآوی بود. وقتی این استارت آپ شروع به ساخت تیم خود کرد، توجه سرمایه گذاران نیز به آن جلب شد.

GPU  یا همان پردازنده‌های گرافیکی برای محاسبات فشرده‌تر از CPU یا واحدهای پردازش مرکزی طراحی شده‌اند. آنها این کار را از طریق پردازش موازی و با استفاده از چندین پردازنده برای کار انجام می دهند. Biren’s BR100 یک GPU همه منظوره است، به این معنی که فقط برای گرافیک در لوازم الکترونیکی مصرفی نیست، بلکه برای برنامه‌های محاسباتی گسترده تر نیز کارایی دارد.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران این صنعت، صنعت نیمه هادی چین در بحبوحه وخامت روابط چین و آمریکا به یک هدف تبدیل شده است و شمشیر دولبه چالش‌ها و فرصت‌ها را برای شرکت‌هایی مانند استارت آپ ژانگ فراهم می‌کند.

تحریم‌های ایالات متحده منجر به این شده است که تولیدکنندگان پیشرو بین‌المللی GPU مانند Nvidia و بخشی از بازار داخلی چین را به استارت‌آپ‌های داخلی پردازنده‌های گرافیکی واگذار کنند که این امر پنجره‌ای از فرصت و ضرورت جایگزینی داخلی را ایجاد کرده است. با این حال صنعت داخلی هنوز در مرحله ابتدایی با درصد سهم بازار پایین است.

از منظر فناوری، هنوز شکاف بزرگی بین استارت آپ‌های GPU داخلی و انویدیا وجود دارد. شرکت‌های چینی در زمینه‌های خاصی دارای پتانسیل هستند… اما آنها همچنین تحت تأثیر محدودیت‌های ایالات متحده در زمینه‌هایی مانند نوار خروجی [جایی که طرح نهایی برای ساخت ارسال می‌شود] هستند و اگرچه فرصت‌ها و امیدها وجود دارد، اما خطرات نیز موجود است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3631

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.