• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

عزم چین و خاورمیانه برای افزایش تجارت دوجانبه تا سال ۲۰۳۰

  • کد خبر : 5729
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
عزم چین و خاورمیانه برای افزایش تجارت دوجانبه تا سال ۲۰۳۰
مقامات چین و جهان عرب انتظار دارند در سال‌های آتی، با توسعه و پیشرفت‌های خاورمیانه و تشدید تنش روابط پکن با شرکای غربی‌اش، تجارت بیشتری با یکدیگری داشته باشند.

ارزش کل تجارت بین چین و کشورهای عربی در سال گذشته به ۴۳۱٫۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۲۲۲٫۴ میلیارد دلار در یک دهه قبل افزایش داشته است.

به گفته مقامات چینی، تجارت چین تنها با امارات متحده عربی – محل قطب‌های تجاری پررونق دبی و ابوظبی – باید تا سال ۲۰۳۰ از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رود. این رقم در سال ۲۰۲۱ تنها ۷۵٫۶ میلیارد دلار بود. انرژی، سفر و زنجیره تامین صنعتی شامل این رشد تجاری خواهند شد.

رشد تجارت نشان دهنده ورود دیپلماتیک چین به خاورمیانه در زمانی است که ایالات متحده با پکن و برخی کشورهای عربی روابط خصمانه‌ای دارد.

در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور شی جین پینگ برای تحکیم روابط دوجانبه به امارات متحده عربی سفر کرد و در سفر اخیر خود به عربستان سعودی در ماه دسامبر، متعهد شد برای گسترش استفاده از یوان برای خرید نفت و گاز خاورمیانه تلاش کند.

شی در ماه ژوئن، پیشنهادی سه ماده‌ای برای «راه حل پایدار» برای درگیری طولانی مدت اسرائیل و فلسطین ارائه کرد.

کشورهای عربی به نوبه خود تلاش می‌کنند تا از کالای اصلی اقتصادی تاریخی خود، نفت، به حوزه‌های قابل سرمایه گذاری مانند انرژی خورشیدی تنوع ببخشند. ابتکار ۱۰ ساله کمربند و جاده پکن، که هدف آن پیوند دادن اقتصادها به یک شبکه تجاری با محوریت چین است، سرمایه گذاری در انرژی، حمل و نقل و لجستیک را ترویج می‌کند.

حدود ۶ هزار کسب و کار چینی در امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند، جایی که جمعیت قابل توجه چینی در حال حاضر در زیرساخت‌ها و انرژی مشغول به کار هستند.

شرکت‌های چینی مانند شرکت تولید برق شانگهای الکتریک و شرکت برق دولتی موسوم به شبکه دولتی، در حال سرمایه گذاری در پروژه‌های خورشیدی خاورمیانه هستند. چین اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در «توسعه سبز» منطقه است.

ابوظبی در حال رشد و توسعه بازارهای حمل و نقل، فناوری و مراقبت‌های بهداشتی است و سرمایه گذاران چینی فرصت‌هایی برای توسعه در شهر پیدا خواهند کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.