• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

طرح مشوق بازگشت به چین، محرکی برای دانشمندان جوان

  • کد خبر : 3882
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
طرح مشوق بازگشت به چین، محرکی برای دانشمندان جوان
بر اساس یک مطالعه جدید، برنامه تشویقی بلندمدت چینی در جذب دانشمندان با استعداد و آموزش دیده در خارج از کشور برای بازگشت به خانه موفق بوده، اما در جذب محققان برجسته کمتر محقق شده است.

این از یافته‌های تیمی از محققان دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، دانشگاه چینهوا و دانشگاه هنگ کنگ بود که تأثیر و پیامدهای سیاست برنامه هزاران استعداد جوان (YTT) را با بودجه سخاوتمندانه ارزیابی کردند. این طرح در سال ۲۰۱۰ برای جذب و پرورش دانشمندان مهاجر خارجی که پس از دریافت مدرک دکترا در خارج از کشور به چین بازمی‌گردند، ایجاد شد.

بر اساس این مطالعه، دانشمندان ۴۰ ساله و کمتر توسط YTT ترغیب شدند که در صورت ارائه بودجه بهتر و تیم‌های تحقیقاتی بزرگتر برای حمایت از کارشان، به وطن بازگردند.

محققان در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده گفتند: در حالی که «بهترین‌ها هنوز در راه هستند»، برنامه YTT چین برای مهاجران جوانی که توانایی لازم برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های خود را داشتند اما بودجه کافی برای تحقیقات مستقل نداشتند، جذاب بود.

اما آنها دریافتند که بهترین دانشمندان احتمال بازگشت کمتری داشتند. پیگیری تحقیقات مستقل چه در ایالات متحده یا در چین، کارشناسان بااستعداد حتی با توجه به پیشنهادات YTT بعید به نظر می‌رسند بازگردند که منعکس کننده یک محیط اجتماعی و فرهنگی مناسب برای تحقیقات علمی در ایالات متحده است.

محققان یافته‌های خود را بر اساس تجزیه و تحلیل انتشارات و کمک هزینه های تحقیقاتی ۷۲۱ فرد برجسته از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ منتشر کردند.

در میان آنها ۳۳۹ بازگشت کننده هستند که مدرک دکترا را در خارج از کشور دریافت کردند، پیشنهادات را پذیرفتند و حداقل پنج سال را صرف انجام تحقیقات در چین کردند، در حالی که ۷۳ دانشمند پیشنهادهای YTT را برای ماندن در خارج از کشور رد کردند.

محققان در این مقاله می‌گویند: «از آنجایی که چین به سرمایه‌گذاری در آموزش عالی و استعدادهای علمی ادامه می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که دانشجویان چینی آموزش‌دیده غربی به چین بازگردند. ما همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانشگاه‌های چین به مکان‌های جذاب‌تری برای دانشجویان چینی و بین‌المللی تبدیل شوند که قصد دارند مشاغل تحقیقاتی علمی را دنبال کنند.»

کمبود منابع لازم [برای دانشمندان جوان] در ایالات متحده و اتحادیه اروپا نه تنها ممکن است تصمیمات بازگشت مهاجران را تسریع کند، بلکه دانشمندان جوان متولد ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برای جستجوی فرصت‌های تحقیقاتی بین‌المللی ترغیب کند.

بر اساس این مطالعه، برنامه هزار استعداد جوان چین شاخه‌ای از برنامه هزار استعداد است که در سال ۲۰۰۸ برای هدف قرار دادن دانشمندان ۵۵ ساله و کمتر آغاز شد و از آن زمان به برجسته ترین ابتکار برای آوردن دانشمندان برجسته جهانی به چین تبدیل شده است.

بر اساس برنامه YTT، دریافت کنندگان یک یارانه درآمد معاف از مالیات ۵۰۰ هزار یوان (۱۵۰ هزار دلار آمریکا در برابری قدرت خرید ۲۰۱۰) و همچنین کمک هزینه‌های راه اندازی ۱ تا ۳ میلیون یوان دریافت کرده‌اند. به گفته محققان، آنها همچنین هنگام درخواست برای کمک‌های مالی محلی و ملی در اولویت قرار گرفتند.

برنامه در اصل، برای محققان از هر ملیتی باز است. اما در عمل، تعداد کمی از افراد غیر چینی از این برنامه استفاده کرده‌اند.

این برنامه برای دانشمندان چینی که قادر به انجام تحقیقات مستقل هستند، اما به منابع مالی و منابع در غرب دسترسی ندارند، بسیار جذاب است.

این مطالعه همچنین نشان دهنده ضعف در طرح‌های تأمین مالی علم آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا است.

درصد بیشتری از کمک‌های مالی تحقیقاتی در این دو مکان به دست دانشمندان ارشد می‌رسد. برای دانش پژوهان جوان و جوان دریافت کمک هزینه تحقیقاتی برای شروع حرفه خود چالش برانگیزتر شده است.

با این حال، دانشمندان فوق ستاره‌ای که در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا آموزش دیده‌اند، تمایل دارند برای داشتن محیط تحقیقاتی بهتر و فرصت‌های شغلی در خارج از کشور بمانند. چین هنوز در مرز دانش جهانی قرار نگرفته است. استعدادهای برتر می خواهند با استعدادهای برتر دیگر معاشرت کنند. از آنجا که تعداد زیادی از دانشمندان فوق ستاره در ایالات متحده وجود دارد و مداخله اداری چندانی در آنجا وجود ندارد، آنها اقامت در خارج از کشور را ترجیح می‌دهند.

این تیم دریافت که دانشمندانی که پیشنهادات YTT را پذیرفته و به چین بازگشته بودند، در زمانی که در خارج از کشور بودند، به طور متوسط ۲٫۴ مقاله در سال تولید کردند. کسانی که این پیشنهاد را رد کردند، با میانگین ۲٫۹ انتشار در سال، بازده بیشتری داشتند.

در میان آن دسته از دانشمندانی که پیشنهادات YTT را رد کرده بودند، تقریباً ۹۰ درصد از آنها انتصاب اعضای هیئت علمی خارج از کشور داشتند، در مقایسه با ۱۴ درصد از کسانی که بعداً به چین بازگشتند. همچنین، کسانی که باقی ماندند نیز کمک هزینه‌های تحقیقاتی سالانه بزرگ تری داشتند – حدود ۳۰,۳۶۵ دلار آمریکا (در سال ۲۰۱۰) – در حالی که افرادی که در نهایت بازگشتند فقط کمک‌های مالی به طور متوسط ۴,۴۳۹ دلار دریافت کردند.

این تیم همچنین دریافت دانشمندان در شیمی و علوم زیستی – رشته‌هایی که به مقادیر زیادی دارایی فیزیکی، منابع مالی و نیروی انسانی نیاز دارند – بیشترین بهره را از کمک‌های YTT، با بهبود در خروجی و عملکرد، برده‌اند. اما بازگشت کنندگان در ریاضیات و فیزیک شاهد کاهش عملکرد خود بودند.

یک گزارش جداگانه نشان داد که در سال ۲۰۲۱، حداقل ۱۴۰۰ دانشمند چینی مستقر در ایالات متحده، وابستگی خود را از موسسات آمریکایی به چینی تغییر دادند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که ابتکار چین در سال ۲۰۱۸ با هدف ریشه کن کردن سرقت مشکوک چینی از اسرار فنی و مالکیت معنوی با تشدید رقابت بین دو کشور منتشر شد. بر اساس این گزارش، در حالی که سال گذشته توسط دولت بایدن در میان نگرانی‌ها در مورد تعصب نژادی و فرهنگ ترس به پایان رسید، این سیاست تأثیر وحشتناکی بر دانشمندان چینی تبار گذاشت.

تنش‌های ژئوپلیتیکی آمریکا و چین و ابتکار چین، برخی از محققان چینی را از هر نقشی که می‌تواند دو کشور را با علم پیوند دهد، دور کرده است.

این امر بازتابی از رشد سریع نهاد علمی چین و محیط خصمانه فزاینده در ایالات متحده است. وقتی محققین چینی به ایالات متحده می‌نگرند، احساس می‌کنند که محیط دیگر دوستانه نیست و این موضوع صرفاً در مورد پول و مسائل مالی نیست.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3882

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.