• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

طرح دولت دیجیتال چین تا سال ۲۰۳۵

  • کد خبر : 2702
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
طرح دولت دیجیتال چین تا سال ۲۰۳۵
چین پیش‌نویس طرح بزرگ دولت دیجیتال تا سال 2035 را فراهم کرده و دولت به دنبال گسترش حاکمیت خود بر پرجمعیت‌ترین کشور جهان از طریق فناوری‌های دیجیتال است.

هدف این نسخه که “راهنمایی برای تقویت ساختار حاکمیت دیجیتال” نام دارد، ایجاد سیستم جامع داده محور تا سال ۲۰۲۵ است تا به اجرای سیاست‌های علمی، دقیق و کارآمد کمک کند. دولت تا سال ۲۰۳۵ تحولات دیجیتال داشته و به ظرفیت حکومتی بیشتری دست یافته است.

اگرچه در این طرح جزییات ذکر نشده است اما نشان‌دهنده جاه‌طلبی‌های پکن برای استفاده از فناوری و تقویت حکومت اقتدارگرای خود و کسب نتایج بهتری حکومت‌داری است. استفاده فعلی از فناوری‌های دیجیتال در زمینه‌هایی نظیر نظارت و امتیازدهی اعتباری قابل‌توجه است و انتقاداتی را از داخل و خارج از کشور برانگیخته است. برای مثال پس از اینکه مقامات محلی ژنگژو، از سیستم کد بهداشتی چراغ راهنمایی دیجیتال که برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ معرفی شده بود، سوءاستفاده کردند، ناآرامی عمومی ایجاد شد. مقامات از این داده‌ها برای محدود کردن حرکت مخالفان احتمالی و افرادی که پس از دست دادن پول در بانک‌های کوچک محلی اعتراض داشتند، استفاده کردند.

براساس طرح دولت دیجیتال، چین نیاز دارد تا کاربرد فناوری‌های دیجیتال خود را افزایش دهد تا وظایف دولتی خود را انجام دهد. یکی از نقاط اصلی تمرکز این طرح تحلیل‌های کلان داده در مدیریت اقتصاد کلان است تا عملکرد پکن را در مدیریت دومین اقتصاد جهان بهبود بخشد. بر اساس این طرح، چین یکپارچه‌سازی، جمع‌آوری و مدیریت داده‌های اقتصادی را برای توسعه پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیت اقتصادی تقویت خواهد کرد و چین کلان داده‌ها را برای تقویت تحلیل و هشدار اقتصادی به کار خواهد گرفت.

در حالی که بحث‌های آکادمیک بر سر میزانی که دولت‌ها می‌توانند فعالیت‌ها و روندهای اقتصادی را بر اساس داده‌های بزرگ پیش‌بینی کنند وجود دارد، دولت چین به اعمال کلان داده‌ها در مدل حکمرانی اقتصادی خود تمایل دارد.

یکی دیگر از حوزه‌های اصلی حکومت دیجیتال کنترل و امنیت اجتماعی است. چین سیستم کنترل امنیت اجتماعی خود را هوشمندتر و پلتفرم کلان داده امنیتی خود را برای پیش‌گیری و جلوگیری از خطرات اجتماعی تقویت خواهد کرد. خدمات دولت الکترونیک چین همچنین شامل ارائه بیشتر خدمات عمومی آنلاین برای کمک به شهروندان نیز خواهد بود.

تحول دیجیتال چین در حالی صورت می‌گیرد که این کشور تلاش‌های خود را برای توسعه اقتصاد دیجیتال افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود که کلان داده، محاسبات ابری و هوش مصنوعی نقشی پیشرو در آینده اقتصادی این کشور ایفا کند.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در نشست کمیسیون مرکزی اصلاحات جامع اعلام کرد به کارگیری فناوری‌های دیجیتال در حکومت، دولت را قادر می‌سازد تا کارآمدتر عمل کند و از تلاش‌های مدرن سازی چین حمایت کرد.

آخرین هدف دیجیتال کردن دولت نیز مطابق با نگرش شی جین پینگ در این زمینه است که چین یک ملت سوسالیست مدرن بزرگ شود و اندازه اقتصاد خود را تا سال ۲۰۳۵ به دو برابر افزایش دهد.

بحران کووید-۱۹ به چین این امکان را داده است که نظارت دیجیتالی گسترده و زیرساخت‌های شهر هوشمند و اثربخشی فناوری را آزمایش کند. این قبیل راه‌حل‌ها، تعهد پکن به حکمرانی دیجیتال را بیشتر تقویت کرده است.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2702

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.