• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
7

طراحی جدید پهپاد با قابلیت رادارگریزی بالا و حذف قطعات اضافه

  • کد خبر : 4198
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۲۵
طراحی جدید پهپاد با قابلیت رادارگریزی بالا و حذف قطعات اضافه
محققان چینی در حال آزمایش یک پهپاد با نوعی بال جدید هستند که می‌تواند به پهپادها کمک کند تا قابلیت رادارگریزی خود را افزایش دهند.

این پهپاد دم ندارد و به نظر می‌رسد نسخه کوچک‌شده بمب افکن بی‌۲ اسپیریت (B2 Spirit) نیروی هوایی ایالات متحده باشد.

پهپاد مذکور قادر است بدون استفاده از الویتور (Elevator)، قسمت‌های متحرک بال و قطعات متحرک لولایی معروف به الون (Elevon) پرواز کند. الویتور به سطوح بخش افقی دم اطلاق می‌شود که حرکات پهپاد به بالا و پایین را کنترل می‌کند. الون‌ها نیز بالچه‌هایی هستند که هم پهپاد را به بالا و پایین می‌رانند و هم کار دم را می‌کنند.

بمب افکن بی‌۲ اسپیریت آمریکا

به گفته پژوهشگران مرکز تحقیق و توسعه آیرودینامیک چین (China Aerodynamics Research and Development Centre)، طی پرواز آزمایشی، جریان هوای پرسرعت که توسط دستگاهی به نام عملگر (Actuator) جمع‌آوری و توزیع می‌شد، یک لایه هوای قدرتمند اما با دقت کالیبره‌شده در اطراف بال‌های پهپاد ایجاد کرد. این امر به پهپاد امکان داد تا به همان اندازه پهپادهایی که از قطعات مکانیکی استفاده می‌کنند، قدرت مانور داشته باشد.

در این پرواز آزمایشی، پهپاد همچنین توانست مانورهایی نرم و سریع با زمان پاسخ کمتر از ۰.۰۲ ثانیه پس از فرمان را اجرا کند. به گفته محققان، این پاسخ‌های سریع با بهره‌گیری از حسگرهای پیشرفته و برخی فناوری‌های دیگر بومی امکان‌پذیر شد.

پژوهشگران جزئیات فنی کمی در مورد ساختار عملگر این پهپاد ارائه داده‌اند؛ با این حال بر اساس آنچه در مقاله تیم تحقیقاتی آمده است، در این طراحی جدید، اغلب اجزای پیچیده مانند کمپرسور اضافی، ژنراتور الکتریکی و مخازن ذخیره گاز فشار بالا که در طرح‌های پیشین کشورهای دیگر به چشم می‌خورد، حذف شده است.

بنابر اظهارات ژانگ لیو (Zhang Liu)، رهبر تیم پژوهشی، این پهپاد رادارگریز به لحاظ آیرودینامیکی، دقیق طراحی شده و امکان ردیابی پایینی دارد. تیم تحقیقاتی همچنین عنوان می‌کند با بهره‌گیری از فناوری جدید آن‌ها می‌توان کاربردهای تازه‌ای را در جت‌های جنگنده موجود یا آینده ایجاد کرد و به لطف طراحی ساده عملگر، کارآیی پرواز را با صرف هزینه‌ای نسبتا کم افزایش داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.